Valtatiehen mutka Korsimon tilan kohdalle

Veli Junttila
Veli Junttila

oinen kulkulaitosministeri Arvo Korsimo (ml) joutui talvella 1961 kovan ryöpytyksen kohteeksi väitetystä vallan väärinkäytöstä Liedossa, josta hän oli hankkinut maatilan.

Oli tullut ilmi, että uuden Tampereen valtatien linjaus oli ohjattu pääosin pois Korsimon omistaman Taskulan tilan mailta ja pitempänä kaarena siirretty pirstomaan naapurien pientiloja.

Turun Sanomat asettui 20.1. alkaen isolla otsikolla lujasti pientilallisten puolelle: ”Turun ja Auran moottoritien suunnan määräämisessä Liedossa outoa sivumakua – Korsimon mutka ruhjoo pientilojen pellot”.

Tiepiiri joutui talvella 1961 pitämään uuden katselmuksen, jossa TS seurasi pienviljelijöiden huolia ja purkauksia.

Tielinja halkaisi muiden muassa pienviljelijä Kesäläisen tilan elinkelvottomaksi. Samalla Pahkan kylän takamailla Artturi Peltolan, Elsa Peltolan ja Eero Peltolan sekä G. Koskisen pientilojen pellot ”sananmukaisesti reväistiin kahtia”.

Lehtikuvaan oli piirretty vanha tielinja, joka meni läheltä Korsimon tilan puimalaa ja halkaisi metsäsaarekkeen sen takana. Kuvatekstin mukaan uusi tielinja oli siirretty tilasta 100 metriä kauemmaksi.

Tilalliset aikoivat kääntyä oikeuskanslerin puoleen. Tukijoita riitti, sillä Maarian, Liedon ja Auran kunnat olivat penseitä moottoritiehankkeelle ja hyväksyivät pakkoraossa sen paikalle vain tavallisen maantien. TS tiesi Liedon valtuuston myös vaatineen Korsimon mutkan oikaisemista.

Kuntien lähetystö oli käynyt ensimmäisen kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeri Kauno Kleemolan (ml) puheilla, mutta saanut viileän vastaanoton.

Turun Sanomat käsitteli asiaa pääkirjoituksessa ”Ministerin mutka”: ”Kun yhteiskunnassamme alkaa yhä voimakkaammin esiintyä käsitys, että määrätyissä virka-asemissa olevat henkilöt käyttävät virka-asemaansa toisin kuin tämä asema edellyttäisi...”

Tie- ja vesirakennnushallituksen pääjohtaja Aku Kuusisto lähetti TS:lle vastakirjoituksen ja väitti, että TVH on tehnyt suunnitelmat oma-aloitteisesti. ”Ministeri Korsimolla ei ollut tässä asiassa mitään osuutta.” Hän myönsi tielinjan siirtyneen 20 metriä.

TS leimasi heti peräkaneetissa Kuusiston tiedot yksipuolisiksi. Lehti kirjoitti pian uutisen, jossa Kuusiston väitteet kiistettiin. Tiesuunnitelma oli vahvistettu 5. toukokuuta 1960, mutta muutos oli tehty jossain vaiheessa seuraavan kesän aikana TVH:n korkeimpien virkamiesten toimesta.

Elokuussa alkuperäistä suoraa tietä linjaavat miehet ajettiin pois Taskulan tilan mailta. TS tiesi, että TVH:n perusteluksi oli löydetty turvallisuus, jonka vuoksi tiessä tulee olla ”valokaarteita”.

Kansanedustaja Sylvi Siltanen (sd) teki 1. helmikuuta 1961 Korsimon mutkasta eduskuntakyselyn, jossa hän toisti julkisuudessa esitetyt tiedot, kuten senkin, että tielinjan muutoksen aikana Taskulan tilalla oli vieraillut kulkulaitosministeri Kauno Kleemola ja TVH:n korkeita virkamiehiä.

Kleemola antoi vastauksen Siltaselle 10.3. Hän kertoi, että uusi tielinjaus liittyi tarpeeseen tehdä tiestä moottoritie Keski-Suomesta Turkuun kasvaneen liikenteen sekä erikoisesti Nesteen liikenteen lisääntymisen takia. Poikkeama Korsimon tilan kohdalla vanhasta linjasta on vain 35 metriä. Vierailu oli tilalle tehty vasta kaksi kuukautta sen jälkeen kun tielinjaus sai lain voiman.

Maaliskuussa 1961 eduskuntakyselyn teki myös Korsimon vanha vastustaja Veikko Vennamo, joka suoraan väitti Korsimon antaneen virkakäskyjä ja kieltäneen tien rakentamisen mailleen.

Prosessin päätteeksi oikeuskansleri osaltaan katsoi, ettei Korsimo ollut tässä asiassa ylittänyt valtuuksiaan. Kyseessä oli siis TVH:n ratkaisu. Joka tapauksessa Lieto nousi tässä kärhämässä hiljaiselosta Suomen kartalle. Kansan mielissä ”Korsimon mutka” jäi tarkoittamaan väärää vallankäyttöä.

Veli Junttila

Kirjoittaja on filosofian maisteri.

”Lieto nousi tässä kärhämässä hiljaiselosta Suomen kartalle.”
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.