Koivulahden lento-onnettomuus

Veli Junttila
Veli Junttila

uomen siviili-ilmailun pahin lento-onnettomuus tapahtui tammikuun 3. päivän aamuna 1961. Kruunupyystä Vaasaan matkalla ollut Aero Oy:n DC-3-matkustajakone syöksyi metsään klo 7.40 Koivulahden kunnan kirkonkylän lähellä. Surmansa saivat kaikki koneessa olleet 25 henkeä, joista 22 matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä.

Kone oli noussut ilmaan neljännestunnin myöhästyneenä klo 07.16 Kruununkylän lentoasemalta. Onnettomuuspaikalta oli Vaasan lentoasemalle 10,5 kilometriä.

Tapauksesta tehtiin laaja tutkinta, ja kymmeniä silminnäkijöitä haastateltiin. Monet näistä olivat maalaistalojen isäntiä, jotka aamuaskareissaan pihalla tai navetassa olivat havahtuneet lentokoneen poikkeuksellisen kovaan ääneen. Tarkkailijat näkivät hyvin matalalla, jopa 50–100 metrissä lentäneen koneen, joka katosi puiden taakse. Pian kuului valtava pamahdus ja kilometrien päähän näkyneet tulenlieskat todistivat maahansyöksystä.

Tutkijalautakunta antoi 26.6.1961 raporttinsa, jossa todettiin, ”ettei tutkimuksissa ole ilmennyt mitään siihen viittaavaa, että onnettomuuskoneeseen olisi ilmaantunut joku teknillinen vika ennen sen maahansyöksymistä”. Koneessa ei myöskään ilmeisesti ollut haitallista jäätymistä. Jäljelle jäivät inhimilliset syyt.

”Onnettomuuden todennäköisenä syynä on ollut matalalla yölento-olosuhteissa tapahtuneen vasemman kaarron aikana tehty ohjausvirhe, jonka johdosta lentokone on joutunut ylivedettyyn tilaan, menettänyt ohjattavuutensa ja mennyt alkavaan syöksykierteeseen. Loppuvaiheessa suoritetulla moottorien tehon lisäämisellä ei enää ole saatu korjatuksi syntynyttä virheliikettä, vaan kone on syöksynyt maahan.”

”Myötävaikuttaneena tekijänä onnettomuuteen on ilmeisesti ollut se, että koneen päällikkönä toiminut lentokapteeni ei ole edellisenä yönä tapahtuneen väkijuomien nauttimisen ja valvomisen johdosta ollut ohjaajalta vaadittavassa kunnossa. Samasta syystä ei myöskään koneen lentoperämies olisi saanut lähteä kysymyksessä olevalle lennolle.”

Helsingin yliopiston oikeuslääketieteen laitoksella suoritettujen ruumiinavauksien näytteiden perusteella todettiin, että lentokapteenilla oli ainakin kaksi promillea alkoholia veressään ja perämiehellä 1,56 promillea.

Lentäjä ja perämies olivat juopotelleet edellisenä iltana ja yönä Kokkolassa, aluksi hotellissaan ja seuraan myöhemmin liittyneen lentovirkailijan asunnossa ainakin 02:een saakka. Lentäjät eivät ehtineet aamulla lentokentälle menevään bussiin, vaan lentovirkailija hankki heille vuokra-auton. Sen kyydillä lähti kentälle myös lentoemäntä, joka oli tuonut lentäjien matkatavat hotellista.

Arvoitukseksi jäi koneen lento luvattoman matalalla; lentäjät olivat antaneet lennonjohdolle korkeudesta vääriä tietojakin.

Yhden miehen ruumiin sijainnista pääteltiin, että mies olisi matalalentoon hermostuttuaan tunkeutunut ohjaamoon. Käsirysystä ei kuitenkaan jäänyt merkkejä.

Turun Sanomissa suuronnettomuus täytti 4. päivänä koko etusivun. Jutuissa kerrottiin aluksi lentokapteeni Lasse Hattisen sankarillisesta urasta sodan aikana. Hänellä oli taistelulentäjänä 11 pudotusta, mutta ”vasta yhdeksäs putoaminen vei häneltä hengen”. Myöhemmin media alkoi kaivella tietoja lentäjän rikkeistä Aero Oy:llä. Lentoperämies Paavo Halmeesta todettiin raporteissa, että hänkin oli kokenut lentäjä.

Onnettomuuden uhreista olivat turkulaisia rehtorin rouva Margareta Helander ja opiskelija Anita Vikeström, joka opiskeli Åbo Akademissa kuten myös maahansyöksyssä menehtynyt kihlattunsa Nils Källström. Uhreihin kuului Kemiöstä kanttori-urkuri Anders Bertel Holmqvist.

Veli Junttila

Kirjoittaja on filosofian maisteri.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.