Viikon analyysi: Yleiskaavan ydin keskustassa, seuraavalla kerralla ehkä raitsikkalinjojen varsilla

Turku tekee kaupungin kehitystä ohjaavaa yleiskaavaa juhlavuodelle 2029. Aikaväli on lyhyt, mutta valmisteluaika on ollut pitkä, pitempi kuin nyt on vuosia jäljellä kaupungin 800-vuotisjuhliin. Olisi kohtuullista saada esitys käsittelyyn kesään mennessä ja hyväksyntä ennen vuoden loppua.

Kari Vainio

kari.vainio@ts.fi

Turun uuden yleiskaavan halutaan kulkevan yhtä jalkaa kaupungin strategian kanssa. Se ulottuu samaiseen juhlavuoteen 2029.

Turun on sanottu tekevän ylimalkaisia yleiskaavoja...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Jokke J
Turulla ei ole varaa olla kasvamatta ja kehittymättä
Kaupungin päättäjien tulee tukea Turun kasvua ja kehitystä Kupittaan suunnitelmilla ja ratikkalinjalla. Näillä kaupunkikehityshankkeilla ratkaistaan Turun tulevien vuosikymmenien suunta ja talouden tasapainotus.

Tuleeko Turusta toinen syrjäsuomen Pori, jossa ei ole kuin suhdanneherkkä telakka, vai pysytäänkö osana Hki-Tre-Tku kasvukolmiota? Jos kaupunki ei linjaa suuntaa kohti kehitystä, kasvukolmion tilalla on lopulta Tre-Hki kasvujanaa pitkin kulkeva tunnin juna.

Tampere on valinnut kasvun ja kehityksen, ratikkainvestointi on tästä hyvä esimerkki. Isolla investoinnilla saadaan isot hyödyt. Nykyinen Föli ei tuota kuin vuosi vuodelta huonompaa palvelua entistä kalliimmalla, kaupunki ei tällä linjalla saa mitään kaavoituksen tuottoja kuten saisi ratikan avulla.

Ratikan vastustajien pelotteluun ja päähänpinttymiin perustuva huutelu tulee korvata tutkituilla luvuilla (VTT) ja Tampereen ratikan toteutuneilla kustannuksilla. Jokainen voi Tampereella nähdä miten ratikan valmistuessa ja linjan ympäristön investointien kasvaessa koko kaupunki on saanut uuden piristysruiskeen. Hyötyjen tullessa paremmin esille, ratikkaa ei vastusta Tampereella juuri kukaan, paria pakollista persuänkyrää lukuunottamatta.

Nykyisen päättämättömyyden ajan tulee loppua, Turku ansaitsee parempaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Turulla ei ole varaa olla kasvamatta ja kehittymättä
Tulipa sinulta Jokke J aikamoinen pläjäys täynnä perusteettomia väitteitä ja outoja mielikuvia. Kirjoitapa tuo paatos uudestaan niin, että kerrot mihin kukin väittämäsi perustuu. Tuo Mansen raitiotie 30000 asukkaan Hervannasta vanhaa moottoritielinjausta pitkin keskustaan on monet kerrat todettu Turun oloihin vetailukelvottomaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Turulla ei ole varaa olla kasvamatta ja kehittymättä
Niin juu, totta kai se on vertailukelvoton, koska Turussa on Aurajoki. Ei Tampereella ole sellaista. Ihan yhtä lailla kaikki muut kymmete eurooppalaiset uudet raitiotiekaupungit ovat vertailukelvottomia, koska sielläkään ei ole Aurajokea. Tai mitään muutakaan, mitä Turussa on. Siksi raitiotie saattaa toimia ihan missä vaan, mutta ei Turussa. Koska Turku on uniikki ja täällä Aurajoki. Ja junarata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »