Puheenvuoro: Tulevaisuudessa osaamisen tuottajien ja hyödyntäjien välistä rajaa ei ole

Teemu Hassinen

TAO, Turun Ammattiopistosäätiö on ammattiosaamisen edelläkävijä. TAO:ssa on alusta lähtien sovitettu opetusohjelmaan onnistuneesti ammattiosaaminen ja tietopuolinen opetus. TAO on myös varhainen osoitus kansainvälisestä yhteistyöstä. Kun Suomessa tehtävä oli vielä ainutlaatuinen, eikä mallia voinut ottaa läheltä, matkusti opiston ensimmäinen johtokunta muihin pohjoismaihin ja Saksaan sekä Itävaltaan ottamaan oppia.

TAO on yksityinen ammatillinen oppilaitos. Nykyään yksityisiä oppilaitoksia on Suomessa yhdessä korkeakoulujen kanssa yli 300. Yksityiset ihmiset perustivat 1800-luvulla oppilaitoksia halutessaan puuttua tärkeäksi kokemiinsa epäkohtiin, kuten lievittämään kulkutautien aiheuttamia kärsimyksiä tai esimerkiksi tarjoamaan koulutusta kuuroille lapsille.

Yksityiset ammatilliset oppilaitokset ovat usein syntyneet työelämän tarpeista ja niiden dna:ssa on vahvasti työelämäyhteistyö. Yksityiset oppilaitokset ovat läpi historiansa vastanneet kohdennettuun tarpeeseen ja samanaikaisesti kantaneet yhteiskunnallisen vastuunsa.

Ammatillisesta koulutuksesta julkisuudessa käyty keskustelu on ollut ajoittain negatiivista. Tämä on harmillista, moni asia on kuitenkin varsin hyvin.

Tuoreen OECD:n vuosittaisen koulutusjärjestelmävertailun mukaan ammatillinen koulutus on Suomessa selvästi keskiarvoa korkeammalla. Järjestelmämme saa erityisesti kehuja joustavuudesta, opiskelijakeskeisyydestä ja osaamisperusteisuudesta. Myös koulutuksen suunnittelu yhteistyössä työmarkkinoiden kanssa, opettajien arvostus sekä hyvät työllistymis- ja jatko-opintovalmiudet saavat kiitosta.

Tällä vuosikymmenellä on ammatilliseen koulutukseen kohdistunut useiden satojen miljoonien säästöt. Säästöt eivät ole voineet olla vaikuttamatta toimintaan. Menneiden vuosien leikkaukset korostavatkin tämän päivän koulutusinvestointien merkitystä.

Ammatillisen koulutuksen toimijat eivät ole jääneet surkuttelemaan säästöjä, vaan hihat on kääritty, jotta laadukas työelämän tarpeita palveleva koulutus voidaan turvata. Toimintatapoja on uudistettu ja kehitetty toiminnasta yhä vaikuttavampaa.

Ammatillisessa koulutuksessa pohjatyöt, toimintatavat ja rakenteet pitää olla kunnossa ja ajoittain uudistua, jotta voimme saattaa maailmalle laadukasta osaamista. Erityisesti on muistettava, että koulutusalalla kestävä pohja perustuu mitä suuremmassa määrin osaavaan ja sitoutuneeseen henkilöstöön, mistä meidän on syytä pitää hyvää huolta.

Puhumme paljon jatkuvan oppimisen haasteesta. Kyseessä on isolta osin positiivinen, itsemme aikaan saama tilanne. Teknologinen kehitys haastaa osaamisen. Olemme itse onnistuneet luomaan innovatiivista teknologiaa ja näin työstä saadaan turvallisempaa, viihtyisämpää ja tuottavampaa.

Tulevaisuudessa eri asteen tutkintojen sisällöt tulevat kehittymään, jotta saavutettu osaaminen turvaa yhä paremmin uuden oppimisen valmiudet ja kaiken kaikkiaan luo taitoja, millä ihminen osoittaa lisäarvonsa koneisiin ja tekoälyyn nähden.

Tutkintojen lisäksi tarvitsemme joustavampia ja nopeampia keinoja. Yksi mahdollisuus on lisätä oppilaitosten läsnäoloa työpaikoilla, tavoitteena ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita ja tukea organisaatioiden henkilöstön osaamisen kehittämistä. Yhteistyön tulee perustua laajoihin ja pitkäaikaisiin kumppanuuksiin.

Tulevaisuudessa osaamisen tuottajien ja hyödyntäjien välistä rajaa ei ole, vaan toimimme tiiviissä yhteistyössä ison tason tavoitteet meitä yhdistäen. Suomen on mahdollista olla jatkuvan oppimisen mallimaa maailmassa.

TAO on uudistunut ja uudistanut koko historiansa ajan. Tulevaisuus haastaa uudistumaan yhä uudestaan. Oppilaitoksen kunniakasta historiaa katsoessa ei ole epäilystäkään, etteikö TAO kykenisi vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja täyttämään tehtävänsä kiitettävällä tavalla.

Kirjoittaja on Sivistystyönantajat ry:n toimitusjohtaja.

Kirjoitus perustuu Teemu Hassisen puheeseen Turun Ammattiopistosäätiön 90-vuotisjuhlassa 4.10.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
S.F.
Ammattiopetuksen rooli?
"Tulevaisuudessa osaamisen tuottajien ja hyödyntäjien välistä rajaa ei ole"
- eikö tässä sanota epäsuorasti se, mikä on nykytilannekin: "yritykset, kouluttakaa ammattikoululaisemme"? Mitä ammattikoulussa nykyään tehdään? Mikä sen rooli on, jos opettaminen sysätään työnantajien vastuulle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »