Suomen suurimman kampuksen vahvuuksina monialaisuus ja tiivis yhteys yhteiskuntaan

Vesa Taatila
Vesa Taatila

PUHEENVUORO

Vesa Taatila

Knoppitietokilpailuun sopisi hyvin kysymys, missä sijaitsee Suomen suurin korkeakoulukampus. Todennäköisesti vastauksissa korostuisivat Otaniemi, Hervanta, Viikki tai Linnanmaa, mutta oikea vastaus on Turun tiedepuisto, Tuomiokirkon ja Kupittaan aseman välissä.

Turun tiedepuisto voi olla muita vastaavia alueita vaikeampi hahmottaa, koska se sijaitsee suoraan kaupungin ytimessä. Talviaikaan todellisuus tulee nopeasti näkyville etenkin torstai-iltaisin, kun haalarikansa ottaa seudun kuuluvasti haltuunsa.

Alue muistuttaa enemmän Cambridgen ja Oxfordin kaltaisten historiallisten yliopistokaupunkien kampuksia kuin modernimpia malleja, joissa opiskelijat on siirretty pois aiheuttamasta hämmennystä kaupunkien porvarien elämään.

Kun Turun ammattikorkeakoulun Sepänkadun toimipisteen opiskelijat ja henkilökunta muuttavat tiedepuistoon kesällä 2020 ja Turun yliopisto aloittaa uudet tekniikan koulutuksensa, vahvistuu kampusalue entisestään. Sen jälkeen siellä opiskelee ja työskentelee noin 40 000 korkeakoululaista kuudessa eri organisaatiossa.

Jos lisäksi suunnitelmat Turun ammatti-instituutin siirtymisestä uudisrakennukseen tiedepuiston ja Itäharjun leikkauspisteeseen toteutuvat, alueen rooli osaamisen tuottamisessa lujittuu edelleen.

Moderni oppiminen tapahtuu pitkälti kuitenkin kampuksen ulkopuolella. Työ- ja harjoittelupaikat, verkkoympäristöt ja oppijoiden kodit ovat vähintään yhtä tärkeitä oppimisympäristöjä kuin simulaatiotilat, laboratoriot, luentosalit ja kirjastot.

Mitä hyötyä on keskitetystä kampusalueesta?

Hallinnollinen vastaus lähtee toimintojen tehostamisesta. Turun AMK:ssa on tulevan muuton jälkeen vähennetty tiloja noin 45 prosenttia, ja niiden tarvitsemaa energiamäärää vieläkin enemmän. Korkeakoulut ovat sopineet tilojen ristiinkäytöstä, jolloin tyhjien neliöiden määrä ja oppimisen hiilijalanjälki vähenevät entisestään.

Myös laboratorio- ja opetusjärjestelyjä on tehostettu korkeakoulujen välillä. Yksi perustelu Turun yliopiston tekniikan uusien koulutusoikeuksien saamisen takana oli, että alueella on jo koulutusten tarvitsema tekninen infrastruktuuri, kun huomioidaan kaikkien alueen korkeakoulujen tilat ja laitteet.

Samoin terveysalan koulutuksessa tehdään tiivistä yhteistyötä jaetuissa simulaatio-, laboratorio- ja testaustiloissa Medisiina D -rakennuksessa. Kun huomioidaan myös alueella sijaitsevat Tyksin toiminnot, alan rakenteet ovat valtakunnallisesti merkittävät ja vähintäänkin riittävät Åbo Akademin proviisorikoulutuksen aloittamiselle.

Yhteinen oppimisen infrastruktuuri on Turussa niin vahva, että se mahdollistaisi muidenkin koulutusvastuiden laajentamisen. Turun AMK voisi tuottaa Varsinais-Suomessa kipeästi tarvittavia sähköinsinöörejä, rakennusarkkitehtejä ja liikunnanohjaajia ilman lisäinvestointeja, yhteisen kampuksen palveluihin nojaten.

Korkeakoulujen tehtävä ei kuitenkaan ole hallinnon tehostaminen vaan osaamisen tuottaminen. Verkko-oppimisen rooli korostuu jatkuvasti, ja keskustelua kampusalueiden merkityksestä tulevaisuudessa käydään ympäri maapallon. Miksi kampuksia, miksi ei vain verkkoa?

Fyysisen alueen ainutlaatuinen vahvuus ovat sen synnyttämät kohtaamiset. Jokainen kontakti jättää jälkensä kohtaajiin ja luo mahdollisuuden venyttää omaa ymmärrystä ihmisistä ja ilmiöistä. Tulevan sairaanhoitajan tavatessa tulevan juristin tai tulevan historioitsijan kohdatessa tulevan tradenomin erilaiset osaamiskokonaisuudet ja poikkeavat maailmankuvat syventävät ymmärrystä ympäröivästä yhteiskunnasta.

Törmäämisiä tapahtuu toki myös sosiaalisessa mediassa, mutta siellä ne vaikuttavat enemmänkin vahvistavan kuplien reunoja ja aiheuttavan väärinymmärryksiä ihmisten kaventuessa twiiteiksi ja poseerauksiksi. Kahden erilaisen oppijan kohdatessa toisensa aitoina ihmisinä on ainakin mahdollista, että tuloksena on uusia ajatuksia mustavalkoisen juupas-eipäs-väittelyn sijasta.

Suomen suurimman kampuksen tärkeimmät vahvuudet ovat sen monialaisuus ja tiivis yhteys ympäröivään yhteiskuntaan. Molempia tarvitaan, jotta pitkä ja menestyksekäs oppimisperinne kehittyy edelleen maamme korkeakoulukulttuurin kehdossa.

Kirjoittaja on Turun ammatti-korkeakoulun rehtori.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Mankala
Kampus on yliopistoalue
Ammattikorkeakoulu ei kuulu kampukseen eikä tiedepuistoon. Siellä ei tiedettä tehdä. Jos mukaan lasketaan Ammatti-instituutti, on oikeampi nimi "Ammattiinopettelukeskittymä".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pasi Lehmuspelto
Vast: Kampus on yliopistoalue
Mankalalla on homehtunut käsitys yliopistosta ja tieteestä, todellisuudesta täysin erillään olevat norsunluutornit ovat onneksi mennyttä maailmaa. Tiedettä oikeasti edistävät yliopistot ovat jatkuvassa kiinteässä yhteydessä yhteiskuntaan, Turun kampus on mainio esimerkki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kampus on yliopistoalue
Mankala on tiukkana: "Ammattikorkeakoulu ei kuulu kampukseen eikä tiedepuistoon. Siellä ei tiedettä tehdä. Jos mukaan lasketaan Ammatti-instituutti, on oikeampi nimi "Ammattiinopettelukeskittymä"."

Sana campus on kai latinaa ja tarkoitti kenttää.
Mutta kuten usein käy niin merkitykset muuttuvat. Uudemman merkityksen kertoo esimerkiksi Merriam-Webster:
1: the grounds and buildings of a university, college, or school
2: a university, college, or school viewed as an academic, social, or spiritual entity

Kuten huomaat Mankala niin käsite on laajentunut huomattavasti.
Mutta huolestuttavampaa oli se että olit Mankala luonut uuden sanan; 'Ammattiinopettelukeskittymä'.
Kun kukaan muu ei tietääkseni ole sanaa käyttänyt niin lienee sanaan sisältyvä aliarvioiva arvolataus peräisin sinulta Mankala.
Miksi väheksyt ammatillista koulutusta?
Itsekin hankin yleissivistävän koulutuksen jälkeen itselleni korkeatasoisen ammatillisen koulutuksen. Vuosikymmenien ajan se on taannut hyvin palkattuja asiantuntijatehtäviä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »