Vapaa sivistystyö tarjoaa ratkaisuja

työelämän muutokseen

ALIO

Toni Koskinen

Sitra julkaisi helmikuun alussa 30 keskeisen yhteiskunnallisen toimijan yhteisen tahtotilan elinikäisen oppimisen Suomesta. Elinikäisen oppimisen tahtotila rakentuu työelämän muutoksen haasteille, joiden ratkaisemisessa jatkuvalla oppimisella ja osaamisen kehittämisellä tulee olla avainasema.

Esimerkiksi digitalisaatio ja teknologian kehittyminen muuttavat nopeasti työtehtävien osaamisvaatimuksia edellyttäen työntekijöiltä jatkuvaa oppimista. Tarvitsemme työelämässä entistä vahvempaa osaamista, jotta voimme turvata kilpailukykymme globaaleilla markkinoilla ja huolehtia koko yhteiskuntamme hyvinvoinnista väestön ikääntyessä.

Tahtotilassa työelämän ja koulutuksen ylin johto ja alan asiantuntijat esittivät neljä teesiä, joiden avulla elinikäisen oppimisen politiikka auttaa meitä selviämään työelämän muutoksesta seuraavien 2-3 hallituskauden aikana.

Teesit koskevat osaamisen jatkuvan kehittämisen sekä yleissivistyksen ja perustaitojen ylläpitämisen tekemistä aidosti mahdolliseksi kaikille, oppilaitosten ja muuttuvan työelämän entistä tiiviimpää yhteistyötä osaamisen tukemisessa ja tunnustamisessa sekä koko Suomen väestön ja organisaatioiden osaamispääoman kasvattamista korkealaatuisella koulutuksella.

Elinikäisen oppimisen tahtotila on tärkeä ja kannatettava yhteiskunnallinen puheenvuoro. Työelämän muutokseen vastaaminen tarvitsee elinikäisen oppimisen politiikan lisäksi myös elinikäisen oppimisen käytännön toimijoita.

Yksi tärkeimmistä tällaisista toimijoista on jo nyt maamme vapaa sivistystyö – erityisesti puhuttaessa mahdollisuudesta osaamisen jatkuvaan kehittämiseen ja ylläpitämiseen läpi elämän sekä kaikkien osallisuudesta yhteiskuntaan.

Kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, opintokeskukset ja liikunnan koulutuskeskukset palvelevat vuosittain valtakunnallisesti lähes miljoonaa kansalaista. Oppilaitokset tarjoavat aidon mahdollisuuden kaikille osaamisen päivittämiseen ja oppimisen iloon. Ne tavoittavat koko työikäisen väestön asuinpaikastaan, koulutus- tai työelämän taustastaan riippumatta. Aito mahdollisuus osaamisen kartuttamiseen vahvistetaan opintojen matalalla osallistumiskynnyksellä, joustavilla opintojen toteutustavoilla ja korkealaatuisella opetuksella.

Vapaan sivistystyön opinnoissa on mahdollista hankkia ja kehittää monipuolisesti työelämässä tarvittavaa osaamista. Lyhyemmät kurssit sopivat osaamisen päivittämiseen esimerkiksi tietotekniikassa, sosiaalisen median markkinoinnissa tai graafisessa suunnittelussa. Laajemmat koulutukset mahdollistavat uusien työroolien omaksumisen vaikka hankkimalla työyhteisösovittelijan tai mindfulness-ohjaajan pätevyyden. Eräät opiskelijat ovat jopa perustaneet omia yrityksiä hankkimallaan osaamisella.

Aikuistutkimuksen (PIAAC) mukaan 600 000 suomalaisella aikuisella on puutteita digitaalisen ajan perustaidoissa. Vapaalla sivistystyöllä tulee olemaan vahva rooli digitaitojen vahvistamisessa.

Jo tällä hetkellä koulutuksia järjestetään kattavasti verkkopalveluiden ja sosiaalisen median käytöstä keskeisten tietokoneohjelmien hallintaan.

Perustaitojen ja digitaitojen opetusta tuetaan vapaassa sivistystyössä myös useilla hankkeilla. Hankkeissa esimerkiksi kehitetään digitaaliselle osaamiselle perustuvaa kurssitarjotinta, koulutetaan digitutoreita työpaikoille ja järjestöihin sekä perustetaan monikulttuurinen digitaalisen sisällöntuotannon opintolinja.

Nopealla tahdilla muuttuvan työelämän epävarmuutta voidaan ehkäistä tukemalla yhteiskunnan eheyttä ja yksilöiden inhimillisiä voimavaroja. Vapaan sivistystyön opinnoissa ylläpidetty yleissivistys edesauttaa työelämässä tapahtuvien muutosten ymmärtämistä ja erilaisuuden kohtaamista yhteiskunnassa.

Vahva yleissivistys turvaa jokaisen mahdollisuuden osallistua yhteiskuntaan ja tekee elämästä merkityksellistä muutoksen keskellä. Yleissivistyksen ylläpitäminen tuottaa onnistumisen kokemuksia, jotka kannustavat ihmisiä elinikäiseen oppimiseen ja henkiseen kasvuun läpi elämän.

Työelämän muutokseen avain löytyy elinikäisestä oppimisesta. Elinikäisen oppimisen tahtotila on organisaatioiden johdossa ja asiantuntijoiden parissa vahva, mutta toteutuakseen tahtotila tarvitsee politiikan lisäksi myös elinikäisen oppimisen käytännön toimijoita.

Vapaa sivistystyö on vahva yhteiskunnallinen panostus, jotta elinikäinen oppiminen olisi aidosti mahdollista kaikille elämän eri vaiheissa ja tilanteissa.

Kirjoittaja Toni Koskinen työskentelee Turun kesäyliopistossa ja hän on vapaaseen sivistystyöhön perehtynyt valmistuva kasvatustieteiden maisteri. Alio on kirjoitettu yhteistyössä Turun vapaan sivistystyön yhteistyöverkoston kanssa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hyvä mutta
Vapaa sivistystyö on yksi niistä hienoista asioista, joita Suomessa on vielä jäljellä. Avoin yliopisto on hieno asia. Samoin työväenopisto.

Hieman häiritsee se, että kaikesta on oltava hyötyä työssä. Omalla kohdallani opiskelen omaksi ilokseni, koska köyhissä duunariperheissä ei ennen ollut tapana, että opiskellaan, jos opiskellaan, pidemmälle.

Siitä on hyötyä työssäni, mutta se on minulle sivuseikka.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä mutta
Minun nähdäkseni taas vapaa sivistystyö on melko rappiolla aiempaan verrattuna. Esim. työväenopiston kursseja on vähennetty, niitä järjestetään vähän iltaisin kun ihmisillä olisi aikaa, ja maksut ovat aivan eri luokkaa kuin joskus.

Ennen myös tv:ssä oli jos jonkunlaisia tieto- ja taitokoulutuksia. Joka vuosi tuli vähintään parin kielen kursseja, oli jumppaohjelmia, käsityöohjelmia ja teemallisia tiedeohjelmasarjoja. Nykyään vastaava "kevytkoulutus" on hankittava työväenopistosta, netistä, yhdistyksiltä yms. maksua vastaan, koska niitä ei juurikaan enää telkkarissa ole.

Ikävintä on, että tämä kehitys on tapahtunut samaan aikaan kun elinikäistä oppimista on julistettu, ei vain tarpeellisena hyvänä, vaan suorastaan velvollisuutena.

Yksi esimerkki on tietotekniikka, johon sen yleistyessä vielä pyrittiin hieman opastamaan telkkarinkin kautta. Kirjoituksessakin puhutaan digitalisaation ongelmista, kun isot ihmisjoukot jäävät kehityksestä jälkeen, mutta ilmaista, helposti tavoitettavaa ohjausta on hyvin vaikea löytää; lähinnä sitä kai on hieman tarjolla ikääntyneille. On epärealistista odottaa, että sadat tuhannet etsiytyvät itse maksullisiin koulutuksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tiedonjanoiselle
Kun pysähdyin miettimään asiaa, niin taidat olla oikeassa. Esimerkiksi kaikki työväenopistojen kurssit täyttyvät saman tien. Kurssitarjontaa ei ole tarpeeksi.

Myös avoimen yliopiston kursseille pitää ilmoittautua, kuin yrittäisi saada lippua maailmanluokan bändin keikalle.

Avoimen kurssit, myös verkkokurssit, täyttyvät heti suurimmaksi osaksi yliopistoihin sisään pyrkivistä nuorista opiskelijoista.

Juuri nyt asiasta puhutaan mtv:n Aamu-tv:ssä. Siinä mm. Todettiin työnantajien 1.5 miljardin (?) satsaukset työntekijöiden koulutukseen.

Omat kokemukseni työnantajien koulutuksesta ovat negatiivisia. Ammattiosaamista ei tule lisää, mutta tyhjänpäiväistä konsulttihömppää riittää ja se saa maksaa mitä vaan.

Vakavaa, oikeaa opiskelua ei ainakaan oma työnantajani tunnu arvostavan, mikä on tavallaan huvittavaa, koska teen esimiestyötä.

Onneksi opiskelen omaksi ilokseni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »