Hautajaiset eivät ole kummajaisia. Hautaustoimisto Vehasella vaikeistakin asioista jutellaan asiakasta kuunnellen.
Täytyykö hautajaisten noudattaa tiettyä kaavaa, kuinka paljon kutsuvieraita on sopiva määrä ja onko rahasta soveliasta puhua hautajaisjärjestelyissä? Kun Riitta Vehanen perusti Pietét-nimellä kulkevan hautaustoimiston Turkuun kolmekymmentä vuotta sitten, halusi hän raottaa hyvinkin tiivistä verhoa ensimmäistä kertaa ja päästää valon myös hautaustoimistopalveluihin.
Riitan jäätyä eläkkeelle on yritystä johtanut jälkikasvu, jolle hautaustoimintayrittäjyys on luontainen osa elämää. Yrityksen 30-vuotisjuhlavuonna myös nimi haluttiin muuttaa muotoon Vehanen, koska perheyrittäjyys on aina koettu yrityksen oleelliseksi osaksi. Myös Riitan käynnistämä valoisuus kuuluu Vehasen identiteettiin jatkossakin.
- Olemme kasvaneet siihen, että tärkeintä on ottaa ihmiset vastaan sellaisina kuin he ovat: olla läsnä ja kuunnella heidän toiveitaan, toimitusjohtajana toimiva Matti Vehanen miettii.
Läheisen poismeno on ihmiselle aina yksilöllinen tilanne ja myös toiveet lähtöjuhlan luonteelle vaihtelevat. Yksi pyrkii muistelemaan perinteisiä tapoja, toinen harkitsee hyvinkin yksityiskohtaisesti erilaisia vaihtoehtoja. Tärkeää on, että asiakas kohdataan hänelle sopivalla tavalla, ja kaikille varataan aikaa juuri sen verran kuin asiakas tarvitsee.
Yrityksessä uusimpana hautauspalveluasiantuntijana on aloittanut myös yrityksen markkinointiasioista vastaava markkinointiin suuntautunut tradenomi Marianna Mourujärvi.
- Tähän työhön kuuluu se, että työskennellään surullisten asioiden äärellä. Jokainen kohtaaminen on erilainen ja toisinaan omatkin tunteet astuvat peliin – ammattitaitoon kuuluu hoitaa työtehtävät siitä huolimatta. Minusta niin syntymä kuin kuolemakin ovat juhlia, asiakaspalvelutyössä moneen tilanteeseen tottunut Mourujärvi toteaa.
Mourujärvi kiittelee, että on saanut työhönsä hyvän perehdytyksen ja alussa asiakaskohtaamisissa toimittiin työparina. Vehasen hautauspalveluasiantuntijoista suurella osalla on pitkä kokemus työskentelystä hautaustoimistossa tai seurakuntien palveluksessa. Osa on lisäksi suorittanut hautauspalvelualan ammattitutkinnon.
Palveluketju omasta takaa
Pietét-ketjunimestä huolimatta Vehanen on perheyritys, jolla on Turussa kaksi ja Naantalissa yksi toimipiste. Maaliskuussa avataan Turkuun kolmas palvelupiste, osoitteeseen Käsityöläiskatu 4 a. Avointen ovien avajaisia vietetään perjantaina 24.3. klo 13 – 18.
- Yrityksen vahvuus on, että voimme palvella joustavasti kaikissa hautausjärjestelyihin liittyvissä asioissa, Mourujärvi kertoo.
Turun keskustasta löytyy hautaustoimistopalveluiden lisäksi oman kukkakaupan floristipalvelut ja Hannu Vehasen perustama Lakiasiat Vehanen, jonka erityisosaamiseen kuuluvat muun muassa perhe- ja perintöoikeudelliset asiat.
- Kuljetuspalveluistamme vastaa Matin veli, Olli Vehanen, joten koko palveluketju on omissa käsissämme. Tämä antaa meille varmuutta ja mahdollisuuden räätälöidä palveluita helposti tilanteen mukaan, Mourujärvi kiittelee.
Esimerkkinä hän mainitsee kukkasidonnan. Omasta kaupasta voi helposti tilata yksilölliset, vainajan tyyliin sopivat kukat, joten olemassa oleviin malleihin ei tarvitse rajoittua. Vainajan persoonaa tai suvulle ominaisia tapoja voisi Matti Vehasen mukaan tuoda nykyistä rohkeamminkin esille hautajaisissa.
- Hautajaiset noudattelevat edelleenkin useimmiten aika perinteistä kaavaa. Erityisesti muistotilaisuus voisi hyvinkin olla vainajan toiveiden ja tapojen näköinen lähtö- ja muistelujuhla. Myös siunaus- tai jäähyväistilaisuuteen voidaan hyvinkin toteuttaa monia yksilöllisiä toiveita, vaikka tilaisuus perinteistä, kirkollista kaavaa useimmiten noudattaakin.
Myös uurnanlaskujuhla on uusi tapa, jossa hautajaisia on mahdollista viettää hyvin vapaamuotoisesti. Matti Vehanen korostaa, että hautajaiset toteutetaan aina omaisten toiveiden mukaan. Ne voidaan pitää vain perhepiirissä tai suurilukuiselle saattoväelle, pienimuotoisesti tai suuresti.
Mikäli asiakas haluaa, voi hän myös heti yhteyttä ottaessaan kertoa, mikäli hautajaisiin on varattu tietty budjetti. Suunnittelua helpottaa, kun tiedetään minkä kokoisia järjestelyjä voidaan tehdä. Useimmiten järjestelyt rakentuvat kuitenkin siten, että asiakas tilaa tietyt palvelut, jotka sopivat juuri heidän juhlaansa.
- Järjestämme tilaisuuksia yksinkertaisimmista siunaustilaisuuksista suuriin muistotilaisuuksiin ja kaikkea siltä väliltä. Jokainen niistä on tärkeä ja arvokas, Matti Vehanen muistuttaa.
Pietét on nyt Vehanen
- Yrityksen perustamisesta on tänä vuonna kulunut 30 vuotta.
- Turun alueen Pietét alkaa nyt toimia nimellä Vehanen.
- Uusi toimisto avataan osoitteeseen Käsityöläiskatu 4 a, Turku. Avointen ovien avajaiset 24.3. kello 13 – 18. Tarjolla pientä purtavaa ja ohjelmaa.
- Saman nimen alta löytyvät hautauspalvelu, lakiasiat ja kukkakauppa.
Hautaustoimistot
Käsityöläiskatu 4 a, Turku (avataan maaliskuussa) p. 02 2780 761
Eerikinkatu 25, Turku, p. 02 2780 760
Kiinamyllynkatu 5, Turku, 02 2780 777
Henrikinkatu 2, Naantali, p. 02 4353 126
hautaustoimisto@vehanen.fi
Lakipalvelut
Käsityöläiskatu 1, Turku p. 02 2322 272
Käsityöläiskatu 4 a, Turku (avataan maaliskuussa)
lakiasiat@vehanen.fi
Kukkakauppa
Eerikinkatu 25, Turku, p. 02 2780 764
kukka@vehanen.fi
Verkkosivusto aukeaa maaliskuussa osoitteessa vehanen.fi
Toistaiseksi käytössä pietet.fi