Mainos:

Ohjeita terveellisempään elämään: Kuinka lopettaa tupakointi

Terveellinen elämä on koko ajan suuremmassa suosiossa, mikä näkyy kaikilla elämän osa-alueille. Yhä useampi katsoo tarkemmin mitä syö, kulkee töihin ja opintojen pariin polkupyörällä ja pyrkii terveellisiin elämäntapoihin kokonaisvaltaisesti. Samalla myös kiinnostus tupakointiin on muuttunut, mikä näkyy asenteissa tupakointia, tupakan hajua sekä tupakoitsijoita kohtaan. Menneessä ovat ne ajat, kun herrasmiehet polttivat ruokapöydässä savukkeita ja naiset tupakoivat olohuoneessa television ääressä. Suuri muutos asenteisiin on syntyisin ymmärryksestä, kun ihmiset entistä vahvemmin tiedostavat, ettei tupakointi ole terveellinen valinta.

Yksi terveellisen elämän tärkeimmistä pilareista onkin tupakoinnin lopettaminen, sillä tupakka itsessään sisältää noin 7 000 erilaista kemikaalia. Osa kemikaaleista on haitallisia ihmisille, aiheuttaen muun muassa kohonneen syöpäriskin. Lisäksi tupakointi vaikuttaa keuhkojen hapensaanti kykyyn. Kun keuhkot eivät kykene toimimaan tehokkaasti, myös yleiskunto heikkenee. Yleiskunto on myös yksi tärkeimmistä asioista terveellisen elämän kannalta. Riittävä kunto ylläpitää lihaksia sekä tukee koko kropan jaksamista. Lopettamalla tupakoinnin voi myös liikuntasuoritukset parantua ja liikunnasta tulla miellyttävämpää.

Millaisilla tavoilla tupakoinnin voi lopettaa?

Tupakoimattomat voivat ajatella, että tupakoinnin lopettaminen on helppoa ja nopeaa. Totuus on kuitenkin toinen, sillä tupakka aiheuttaa riippuvuutta nikotiinin vuoksi, mutta myös tapaan on helppoa kangistua. Usein tupakoitsijat joutuvatkin vaikean tilanteen eteen, sillä nujertaa tulisi sekä riippuvuus nikotiiniin että pinttynyt tapa käydä tupakalla. Tupakoinnin lopettaminen ei kuitenkaan ole mahdotonta, sillä nykyisin tarjolla on useita erilaisia tapoja tupakoinnin lopettamisen avuksi. Suurin apu tupakoinnin lopettamiselle on kuitenkin motivaatio – tupakoitsijan täytyy myös itse haluta lopettaa tupakointi, eikä lopettamisen tule olla toiselta ihmiseltä tullut käsky tai kehotus.

Tupakoinnin lopettamiseksi on mahdollista käyttää myös muita nikotiinituotteita tai tupakointi tapaan paneutuvia keinoja. Jo vuosia markkinoilla on ollut erilaisia mielenhallinta oppaita tupakoinnin lopettajille, joiden toimivuudesta ei ole kuitenkaan takeita. Lisäksi lääkäreiltä voi pyytää apua tupakoinnin lopettamiseksi reseptilääkkeiden avulla. Vastaan on tullut myös hypnoosihoitoja, joiden avulla tupakoinnin lopettamisen uskotaan voivan olla mahdollista. Suosituimpia ovat kuitenkin erilaiset itsehoitotuotteet, joita voi saada ilman reseptiä ja vaikutuksia on mahdollista saada nopeasti.

Nikotiinipurkat

Monet suomalaiset ovat törmänneet kaupoissa ja apteekeissa nikotiinipurkka paketteihin, joissa vaihtoehtona on useita makuvaihtoehtoja purkasta, jonka nikotiinipitoisuus on 2–4 mg. Nicorette on nikotiinipurkkamerkeistä tunnetuin ja sen tuotteita markkinoilla on ollut jo vuosikymmeniä. Tuttu purukumi löytyy niin klassikkomakuna kuin myös esimerkiksi mintun ja hedelmien makuisena. Monille nikotiinipurkka on tuttu ja siksi myös helposti lähestyttävä vaihtoehto.

Nikotiinijauheet, -imeskelytabletit ja -sumutteet

Apteekeista on saatavilla myös erilaisia nikotiinivalmisteita, jotka ovat suun kautta käytettäviä. Kaikki vaihtoehdoista toimivat samalla periaatteella, tuoden nikotiinia elimistöön. Vahvuudet vaihtelevat, joten nikotiinin määrää on mahdollista laskea hitaasti.

Nikotiinittomat vapet

Myös Suomen markkinoille ovat ilmestyneet nikotiinittomat vapet. Pussit.com sivustolta löytyy runsas valikoima erilaisia kertakäyttöisiä nikotiinittomia vapeja, joiden maahantuonti Suomeen on laillista. Nikotiinittomat vapet eivät aiheuta riippuvuutta, sillä nikotiinia niissä ei ole tarjolla. Listalla aiemmin mainittuihin tuotteisiin nähden nikotiinittomien vapejen etu on se, ettei käyttäjä siirry riippuvuudesta toiseen. Nikotiinittomissa vapeissa maut vaihtelevat hedelmistä ja marjoista muun muassa kolan makuun.

Nikotiinilaastarit

Erilaisen tavan päästä tupakoinnista eroon tarjoavat nikotiinilaastarit. Laastarit ovat helppokäyttöisiä, sillä yksi laastari luovuttaa nikotiinia aina 16 tuntia. Näin nikotiinin himo pysyy kurissa pitkiäkin aikoja. Laastareiden nikotiinipitoisuus vaihtelee 10–25 mg välillä, joten nikotiinipitoisuutta on mahdollista vähentää asteittain.

Jokaiselle oma tapansa

Oli sitten ajatuksena vain vähentää tupakointia tai lopettaa se kokonaan, on keinoja tarjolla runsaasti. Jokaiselle löytyy hyvin todennäköisesti se oma keinonsa lopettaa tupakointi. Jos ajatuksena on myös päästä irti nikotiiniriippuvuudesta, voivat nikotiinittomat vapet olla yksi parhaista valinnoista. Nikotiinittoman vapen avulla tupakoitsija voi korvata savukkeet ilman, että riippuvuus siirtyy mukana. Näin apu kohdistuu ensisijaisesti tavasta eroon pääsyyn.

Mikään keino ei kuitenkaan auta, jos tupakoitsija itse ei ole valmis lopettamaan tupakointia. Hyviä syitä tupakoinnin lopettamiselle ovatkin parantunut maku- ja hajuaisti, parempi hapenottokyky, tunkkainen tupakanhajun katoaminen hiuksista, ihosta sekä vaatteista. Samalla riski sairastua tupakoinnin vuoksi pienenee.