Mainos:

Sähköautojen latausratkaisu taloyhtiöön - Varmista että sinunkin taloyhtiössäsi toteutuvat ainakin nämä viisi asiaa

Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä voidaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.

1. Lataaminen on turvallista. Sähköautojen lataamisen tulee olla turvallista. Latausjärjestelmä suunnitellaan niin, ettei se kuormita kiinteistöä eikä aiheuta vaaraa käyttäjille tai sivullisille. Turvallisin tapa ladata autoa on lataamista varten suunniteltu latauslaite.

2. Useampi sähköauto voi ladata samanaikaisesti. Sähköautoilijan toive on, että joka aamu voi lähteä liikkeelle täydellä akulla. Kun lataaminen pääsääntöisesti tapahtuu yön aikana, se tarkoittaa, että useampi auto lataa samaan aikaan. Latausjärjestelmässä kuormitusta hallitaan niin, että kaikille lataaville ajoneuvoille tarjotaan mahdollisimman paljon energiaa.

3. Lataamisesta aiheutuvat kustannukset voidaan kohdistaa. Osa autoilevista asukkaita ajaa satoja kilometrejä päivässä, osa vain muutamia. Siinä missä polttoaineen kulutus vaihtelee, vaihtelee myös ladattavan sähkön kulutus. Taloyhtiössä on syytä varmistaa, että kulutettu energia veloitetaan todelliseen mittaukseen perustuen. Latauslaite tunnistaa käyttäjän ja laite mittaa kulutuksen. Näin lataamisesta aiheutuvat kulut voidaan ohjata suoraan lataajalle, eikä kenenkään tarvitse maksaa naapurin latauksista. Mikäli lataajalla on työsuhdeauto, voidaan latauskulut ohjata myös työnantajalle.

4. Latausratkaisu sisältää ammattimaisen kartoituksen, suunnittelun, asennuksen, huollon ja ylläpidon. Latausratkaisu kannattaa tilata ammattilaiselta. Siinä missä vesi tulee kiinteistöön yhdestä putkesta ja ilman vuotoja, latausratkaisun tulee toimia, kun sitä tarvitaan. Asiantunteva kumppani ymmärtää käyttäjän tarpeet, kiinteistön resurssit ja rakentaa latausratkaisun kohteeseen ja tarpeeseen soveltuvaksi. Taloyhtiöille kivuttomin ratkaisu on tilata avaimet käteen -ratkaisu, jolloin taloyhtiön ei tarvitse itse sopia aikatauluista eri tekijöiden kanssa vaan yksi kumppani hoitaa kaiken. Jo suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä, miten mahdollisiin lataamiseen liittyviin kysymyksiin vastataan. Yksi vaihtoehto on latauskumppanin ylläpitoon kuuluva asiakaspalvelu, joka vastaa kysymyksiin ja voi esimerkiksi avustaa ongelmatilanteissa etänä.

5. Latausjärjestelmä ja latauslaitteet tukevat alan kehittyvää teknologiaa. Kun latauslaitteet edustavat alan kovinta kärkeä, ne täyttävät tiukimmatkin kansainväliset sähkö-, laatu- ja turvallisuusstandardit. Uusimpia teknologisia kehitysaskelia on ollut esimerkiksi aiemmin mainittu työsuhdeautoilijoiden latausmaksujen kohdistaminen

Miten varmistan onnistuneen projektin?

Projekti kannattaa aloittaa keskustelemalla taloyhtiössä osakkaiden tarpeista. Vaikka ladattavia autoja ei vielä osakkeessa olisi, se ei tarkoita, etteikö joku sellaista suunnittelisi. Esteenä saattaa olla puutteellinen kotilatausmahdollisuus. Kun tarpeita taloyhtiössä ilmenee, ota yhteyttä Plugitin asiantuntijaan, joka sopii kanssasi kartoituskäynnin. Kartoituksella selvitetään hankkeen kannalta oleelliset tekijät, kuten kiinteistön sähköliittymä, asennuspaikat sekä lataustarpeet. Taloyhtiönä saatte hankkeesta alustavan suunnitelman sekä budjettihinnan tai tarjouksen toteutukselle. Kun kustannukset ovat selvillä, on asiasta keskusteleminen yhdessä taloyhtiön asukkaiden kanssa huomattavasti yksinkertaisempaa.

Nämä asiat kuuluvat Plugit Finlandin latausratkaisuun

Järjestelmätoimitus on yksi osa latausratkaisua. Tämän lisäksi taloyhtiöt yleensä haluavat myös apua latauspisteiden operointiin.

- Käyttäjähallinta
Määritetään ne, jotka latauslaitteita käyttävät ja kohdistuvatko latauskulut laitteen käyttäjälle tai vaikkapa työnantajalle. Sovelluksen avulla voi lisäksi seurata lataustapahtumia ja selata lataushistoriaa.

- Maksatuspalvelu
Ladatun energian kuukausittainen veloitus sovitulla tavalla joko maksukortilta tai laskuttamalla.

- Asiakaspalvelu
Vuorokauden ympäri numerossa 020 350 330. Asiakaspalvelu voi aloittaa ja lopettaa latauksen, irrottaa latauskaapelin lukituksen laturin päästä tai uudelleen käynnistää latauslaitteen sekä neuvoo maksuasioissa.

- Huolto
Plugitin asentamilla laitteilla on 2 vuoden On site -takuu, eli vikaantunut laite huolletaan tarvittaessa paikan päällä tai vaihdetaan uuteen.

Kokemuksia Plugitin palveluista

Terveiset hybridiautoilijalta ja latausratkaisua harkitsevalle

Mikä kotilataamisessa on parasta? Sähköautoilija kertoo