Mainos:

Pitäisikö mennä terapiaan ja mistä tietää, onko nyt oikea hetki? Psykologi vastaa kysymyksiin, joita moni pohtii

Missä asioissa keskusteluapua tai terapiaa voi lähteä hakemaan?

”Meille tullaan, kun olo tuntuu huonolta tai ahdistavalta, asiat murehduttavat, stressi on saanut yliotteen tai uni häiriintyy. Ihmisillä voi olla erilaisia elämänkriisejä, työuupumusta, ahdistuneisuusoireita tai masennusoireita.

Nyt kun moni palaa työpaikalle tehtyään pitkään etätöitä, ahdistuneisuus on näkynyt erilaisina sosiaalisten tilanteiden aiheuttamina jännitys- ja paniikkioireina. Toisaalta myös perhe-elämän tai parisuhteen haasteet ovat korona-aikana saattaneet korostua ja niihin haetaan tukea.”

Mistä tietää, pitäisikö mennä psykologille, psykiatrille vai psykoterapeutille?

”Itse sitä ei tarvitsekaan tietää. Yksi tapa hakeutua mielenterveyden ammattilaiselle on mennä ensin yleis- tai työterveyslääkärille ja ottaa siellä asia puheeksi. Toinen tapa on varata aika suoraan psykologille, psykiatrille tai psykoterapeutille. Ammattilaisen kanssa voitte yhdessä pohtia, mikä olisi sinulle paras vaihtoehto".

Psykologi on ihmisen mielen ja käyttäytymisen asiantuntija, joka arvioi, selvittää, neuvoo ja antaa keskustelutukea. Psykologilta voi saada tukea elämän kriisitilanteeseen tai työkaluja vaikkapa esiintymisjännityksen hallitsemiseen. Psykologi voi olla erikoistunut lapsiin tai nuoriin, työelämän kysymyksiin tai esimerkiksi kriisi-, urheilu- tai kipupsykologiaan. Neuropsykologit tutkivat aivojen ja psyykkisen toiminnan välisiä suhteita, esimerkiksi muistihäiriöitä. Osa psykologeista tekee myös oppimista tai työkykyä selvittäviä tutkimuksia.

Psykiatri on erikoislääkäri, joka on erikoistunut mielenterveyden häiriöihin ja niiden hoitoon. Hänen vastaanotolleen voit varata ajan silloin, kun tarvitset lääkärin arviota tai hoitoa. Psykiatri arvioi tilannettasi ja oireita, tekee diagnoosin, suunnittelee hoitoa ja voi määrätä lääkkeitä. Psykiatri tekee myös arvioita vakuutusyhtiöitä varten sekä kuntoutuspsykoterapia-arvioita Kelaa varten.

Psykoterapeutti on koulutettu mielenterveyden hoidon ammattilainen, joka auttaa sinua ymmärtämään, selventämään ja käsittelemään omia ajatuksiasi, tunteitasi ja kuormittavia elämänkokemuksiasi. Psykoterapeutin vastaanotolla käydään yleensä erikseen sovitun pituisena käyntien sarjana, joka voi vaihdella muutamasta kerrasta aina vuosien pituiseen kuntoutusterapiaan. Psykoterapiaan voit hakeutua joko yksin tai yhdessä kumppanisi tai perheesi kanssa. Terveystalon psykoterapeutit ovat yleisimmin peruskoulutukseltaan psykologeja, sairaanhoitajia tai lääkäreitä.

Miten tietää, milloin on ”oikea” hetki kääntyä ammattilaisen puoleen?

”Ihmiset ovat hyviä sinnittelemään. On tyypillistä, että avun hakemista pitkitetään. Vastaanotolla sitten todetaan, että onhan tämä oikeastaan jatkunut jo aika kauan.

Sanoisin, että apua kannattaa hakea matalalla kynnyksellä. Monet oireet ovat hoidettavissa, ja keskusteluapu voi keventää oloa. Ei ole tarkoitus, että kaikkea on vain siedettävä. Toisaalta koskaan ei ole myöskään liian myöhäistä hakea apua johonkin mieltä vaivanneeseen asiaan tai olotilaan.

En koe, että oman psykologin urani aikana yksikään ihminen olisi ikään kuin tullut ’turhaan’ vastaanotolleni. Sitä ei siis ainakaan kannata pelätä. Ammattilainen kohtaa jokaisen asiakkaan yksilönä ja kuuntelee tarkasti ja kunnioittaen.”

Pitääkö vastaanottokäyntiin jotenkin valmistautua, jotta siellä osaisi kertoa ”oikeita” asioita?

”Ei tarvitse. On ammattilaisen osaamista kysyä kysymyksiä, joiden avulla voidaan hakea asian ydintä. Asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään ennakkotehtäviä.”

Voiko vain yhdestä tai kahdesta käynnistä olla hyötyä?

”Kriisitilanteessa yksikin keskustelu esimerkiksi psykologin kanssa voi olla hyödyllinen, jos taustalla ei ole isompaa ongelmaa. Yhdellä, kahdella kerralla psykologi voi myös antaa vaikkapa pieniä harjoitteita stressinhallintaan tai käydä läpi esimerkiksi asiakaspalvelutyössä sattunutta ikävää konfliktia asiakkaan kanssa. Parilla käynnillä pystytään myös arvioimaan asiakkaan tilannetta esimerkiksi mahdollista jatkohoitoa ajatellen.

Joskus ihmiset tulevat vastaanotolle tietyn, arkaluontoisen kysymyksen kanssa, jota he ovat miettineet pitkään ja johon kaipaavat asiantuntijan näkemystä. Silloin yksikin käynti voi riittää.”

Milloin kannattaisi mennä pariterapiaan? Entä jos toinen ei halua tulla?

”Ihmiset tulevat pariterapiaan silloin, kun parisuhteessa on jokin haaste. Aika tyypillistä on, että terapiaan hakeudutaan vasta eron kynnyksellä. Itse neuvoisin, että kannattaa tulla mieluummin aikaisemmin kuin vasta viime hetkellä. Pariterapiassa voi käydä myös, vaikka ei olisi vakavia ongelmia ja tavoitteena olisi esimerkiksi parantaa kommunikaatiota.

Pariterapeutti on parisuhteen asiantuntija. Jos parisuhteessa on ongelmia, vain toisenkin puoliskon pariterapeutilla käymisestä yksinään voi olla hyötyä.”

Mistä tietää, että on löytänyt itselleen sen oikean asiantuntijan?

”Ammattilaisen osaaminen ja koulutustausta ovat toinen puoli asiaa, mutta vähintään yhtä tärkeää on vuorovaikutus ja se, miten kemiat sopivat yhteen. Ohjenuorana voisi sanoa, että oikean asiantuntijan luona tunnet olosi turvalliseksi ja sinun on helppoa ja luontevaa puhua.

Voit myös toivoa terapeutilta tai psykologilta tietynlaista otetta keskusteluun. Yksi asiakkaani sanoi minulle tapaamisessamme, että hän toivoisi, että häntä haastettaisiin. Joku toinen voi kaivata empaattista ja ymmärtävää suhtautumistapaa, ja joku taas reippaan ratkaisukeskeistä otetta. Pääasia on, että tapaamisiin löytyy juuri teille sopiva vuorovaikutuksen tapa.”

Terveystalon Fokus Mielen erikoisyksikkö tarjoaa Turussa lyhytpsykoterapiaa ja kattavat mielenterveyspalvelut

Terveystalo avasi joulukuussa Yliopistonkadulle maan suurimman Fokus mielen erikoisyksikön. Tarjolla on kaupungin monipuolisimmat mielenterveyden palvelut saman katon alla.

”Meiltä saa psykoterapia-, psykiatri- ja psykologipalveluja, pari- ja perheterapiaa sekä neuropsykologin ja psykologin tutkimuksia. Tarjolla on myös seksuaaliterapiaa ja urheilupsykologin sekä lastenpsykiatrisen tiimin palveluja”, vastaava psykologi Hanna Kivistö kertoo.

Erityisesti lyhytpsykoterapian kysyntä on kahdessa vuodessa jopa nelinkertaistunut Turun alueella. Mitä lyhytpsykoterapia siis on?

”Pitkien psykoterapioiden ohelle on viime vuosina kehitetty uusia, lyhyempiä psykoterapian muotoja. Lyhytpsykoterapiassa käyntikertoja on yleensä 10–20. Psykoterapeutti ja asiakas pohtivat parilla ensimmäisellä kerralla yhdessä tavoitteen, jota kohti päätetään työskennellä. Tavoite voi olla esimerkiksi löytää keinoja unettomuuteen, oppia hallitsemaan ahdistusta, jaksaa työssä paremmin tai parantaa itsetuntemusta”, Hanna Kivistö kertoo.

Terveystalolla lyhytpsykoterapiaa on kehitetty viime vuosina erityisesti osaksi työterveyshuoltoa, mutta lyhytpsykoterapian voivat aloittaa myös yksityiset asiakkaat.

Hanna Kivistö Vastaava psykologi, työterveyspsykologi
Hanna Kivistö Vastaava psykologi, työterveyspsykologi

Terveystalo Fokus Mieli, Yliopistonkatu 31, 6. kerros, 20100 Turku.

https://www.terveystalo.com/fi/teemat/Fokus-mieli/