Mainos:

Teresa Välimäki ja Aki Wahlman kehittivät ruokatehtaan yhdessä kolmannen polven kauppiaan kanssa

Uudistuvan Länsikeskuksen Citymarketin sisälle rakentuu oma pieni ruokatehdas, josta syötävää saa heti nautittavaksi ja mukaan vietäväksi. Kaupan ruokatehtaassa valmistettuja tuotteita saa jatkossa Food Factory -nimellä, josta tulee Länkkärin oma brändi. Ensimmäiseksi ruokakeitaalle aletaan rakentaa omaa panimoa.

Kauppias Juha Jylli, Food Factoryn  tiiminvetäjä Ari Rantasalo, Teresa Välimäki ja Aki Wahlman kehittävät CM Länsikeskukseen uutta Food Factory -konseptia.
Kauppias Juha Jylli, Food Factoryn tiiminvetäjä Ari Rantasalo, Teresa Välimäki ja Aki Wahlman kehittävät CM Länsikeskukseen uutta Food Factory -konseptia.

Food Factory on uusi turkulaisen Foody Allen Oy:n Aki Wahlmanin ja Teresa Välimäen kehittämä kattobrändi kaikille niille tuotteille, jotka valmistetaan Länsikeskuksen Citymarketin oman katon alla.

- Meillä on jo nyt valtavan paljon omaa valmistusta, jota tulemme hyödyntämään. Päivittämme reseptiikkaa ja teemme tuotteista entistä houkuttelevampia, vanhoja suosikkeja tietenkään unohtamatta. Lisäksi tuomme uusia palvelupisteitä ravintolamaailmaan, kauppias Juha Jylli paljastaa.

Uudistuksia tekemään on haettu osaamista talon ulkopuolelta. Huippukokit Teresa Välimäki ja Aki Wahlman on valjastettu suunnittelemaan Food Factoryn uutta linjaa.

- Haluamme, että Food Factorysta saa hyvän makuista ruokaa. Sitä voi joko syödä paikan päällä, ottaa mukaan tai tilata kotiin. Lisäksi teemme konsepteja, joita ei muualta Turusta löydy, Wahlman kiteyttää.

Food Factorysta halutaan kehittää uudenaikainen, tuoreita, aitoja makuja tarjoava keidas.
Food Factorysta halutaan kehittää uudenaikainen, tuoreita, aitoja makuja tarjoava keidas.

Liian tiukkoja linjoja kokit eivät sille vedä, mitä Food Factory voi jatkossa pitää sisällään, mutta tuoreus, aitous ja laadukkuus ovat tekijöitä, jotka tulevat yhdistämään kaikkia tuotteita.

- Syötävää, herkullista, omassa kategoriassaan parasta…, keittiömestarit maalaavat.

Välimäki haluaa tuoda muuttuneen maailman Länsikeskukseen.

- Maailma on sähköisen median kautta auennut ja tullut lähemmäs. Me haluamme, että se näkyy Food Factoryssä.

Food Factoryssä tullaan tarjoamaan uusia välipala- ja lounastuotteita, elämyksellisyyttä ruoanlaittoon, vinkkejä mukaan kotiin, tuorepuuroja, uusia pakkausratkaisuja…

- Työstämme parhaillaan satoja tuotteita, eikä työ tietenkään pääty avajaisiin, Wahlman valottaa.

Tiiminvetäjä Ari Rantasalo odottaa Food Factoryn avautumista innolla.

- On hienoa, että saamme monipuolistettua tarjontaamme ja tuotua uusia, puhtaita ja raikkaita lähimakuja kaikille.

Food Factoryn valikoima tulee tarjoamaan herkullisia tuotteita sekä paikan päällä syötäviksi, mukaan otettaviksi että kotiin tilattaviksi.
Food Factoryn valikoima tulee tarjoamaan herkullisia tuotteita sekä paikan päällä syötäviksi, mukaan otettaviksi että kotiin tilattaviksi.

Palveluun oppia ravintoloista

Uudistuvien tuotteiden lisäksi Food Factoryssä on keskeistä palvelun uudelleen määrittäminen. Ruoan saa nykyään tilattua myös verkosta, joten kaupassakäyntiin pitää olla muutakin syytä kuin maksaminen ja nouto.

- Haluamme tarjota asiakkaalle kokemuksen ja auttaa häntä ruoka-asioissa. Asiakkaalla voi olla pieni nälkä, johon hän tarvitsee valmiin, terveellisen välipalan tai hän voi saada neuvoja siihen, millaista lihaa tartar-pihviin kannattaa valita, kauppias valottaa esimerkein.

Oppia otetaan ravintolamaailmasta. Välimäki ja Wahlman tulevat aloittamaan mittavan koulutusohjelman, jossa henkilökunta pääsee päivittämään osaamistaan kolmen ravintolapuolelta palkattavan uuden keittiömestarin kanssa.

Food Factoryn tiiminvetäjä Ari Rantasalo ja Aki Wahlman haluavat antaa myymälästä mukaan eväät ruoanlaiton kaikkiin tilanteisiin.
Food Factoryn tiiminvetäjä Ari Rantasalo ja Aki Wahlman haluavat antaa myymälästä mukaan eväät ruoanlaiton kaikkiin tilanteisiin.

Oma brändi erikoisuus

Toisin kuin useissa suurissa myymälöissä, Food Factoryn palvelupisteet ja ravintolat tulevat olemaan kaupan omissa käsissä. Kauppias näkee tässä monta etua.

- Asiakkaiden palautteiden perusteella voimme kehittää uusia tuotteita, jotka saadaan tänne meille heti myyntiin. Ei tarvita pitkiä päätöksentekoketjuja, valtakunnallista logistiikkaa tai ulkopuolisen yrittäjän hyväksyntää. Kuuntelemme asiakkaita suoraan ja voimme reagoida nopeasti.

Kaupan omat Food Factory -tuotteet antavat mahtavan tilaisuuden myös henkilökunnalle innovoida. Osaaminen ja joustavuus työn kierrossa kasvavat, kun henkilöstä voi työskennellä eri palvelupisteissä ja ravintoloissa.

- Food Factory on ainutlaatuinen konsepti. Tässä laajuudessa ei kellään muulla ole näin kattavaa omien palveluiden ja tuotteiden valikoimaa. Mutta me olemmekin tekemässä maailman parasta, Juha Jylli muistuttaa.

Maailman parhaaseen ei riitä, että on kiiltävät lattiat ja leveät käytävät. On luotava jotain uutta ja tarjottava jotain, mitä muilla ei ole.

Food Factory Brewery

Kuten vaikka ikioma panimo. Yksi osa Food Factorya on kaupan sisälle rakennettava panimo. Olut tullaan siis valmistamaan alusta loppuun asti kaupan tiloissa, asiakkaiden silmien alla, lasiseinän takana.

Olutta panemaan on kutsuttu porilainen Eemeli Tuhkanen. Tuhkanen on kolmannen polven panimoyrittäjä, joka on kouluttautunut Berliinissä panimomestariksi.

- On hienoa, että saan ottaa vastuun Food Factoryn oluen panemisesta ja kehityksestä. Panimossa on upeat laitteet, 500 litran Kaspar Schultz -keittämö, joka on oikea panimoiden rollsroyce. Sellaista näkee harvassa pienpanimossa, Tuhkanen hehkuttaa.

Neljä viiden sadan litran käymisastiaa takaavat noin 20 -30 000 litran vuosivolyymin. Myös tölkitys tapahtuu kaupan tiloissa.

Eemeli Tuhkanen valmistui viime vuonna panimomestariksi VLB Berlin -instituutista. Perheyrityksessä hän on kasvanut alalle.
Eemeli Tuhkanen valmistui viime vuonna panimomestariksi VLB Berlin -instituutista. Perheyrityksessä hän on kasvanut alalle.

Laaja valikoima

Panimomestari itse on saksalaistyyppisten pilsnereiden ja lagereiden ystävä, mutta odottaa innolla pääsevänsä panemaan erityyppisiä oluita.

- 500 litraa on annoskoko, joka Länsikeskuksen kokoisessa myymälässä kiertää nopeasti. Pääsemmekin kokeilemaan paljon erilaisia oluita ja ottamaan myös asiakkaiden toiveet huomioon. Se on oluenpanijalle unelmatilaisuus.

Vaikka nuori mestari on saanut koulutuksensa Saksassa, jossa olueen ei lain mukaan saa sekoittaa neljää raaka-ainetta enempää, lupaa hän rohkeasti kokeilla myös maustettuja oluita.

Ensimmäisten Food Factory -oluiden odotetaan valmistuvan marraskuussa.
Ensimmäisten Food Factory -oluiden odotetaan valmistuvan marraskuussa.

Remontti voiton puolella

Remontin pahin vaihe alkaa olla takanapäin. Kylmäkalusteet ja suurin osa hyllyistä on vaihdettu ja loput elintarvikkeetkin löytävät lähiaikoina paikkansa. Käytävät saadaan näin vapaiksi ja opasteita voidaan alkaa laittaa paikoilleen. Sen jälkeen pääsevät sisustajat töihin. Kaupan ilme uusiutuu myös ulospäin. Parkkikannet saatiin kesän aikana asfaltoitua ja julkisivujen päivitys on alkamassa.

- Aikamoisen myllerryksen olemme käyneet läpi ja hienosti siitä on selvitty. Henkilökunta on joustanut ja heille kuuluu iso kiitos. Samoin kuin tietysti asiakkaille, jotka ovat pysyneet uskollisina muutostenkin ajan, kauppias kiittelee.

Seuraavaksi työn alla on palvelulinjasto, joka aukeaa elokuun puolivälissä. Food Factoryn eri osa-alueet valmistuvat loppuvuoteen mennessä, niistä kerrotaan tarkemmin sitä mukaa.

- Nyt alkaa se jännittävä vaihe, jota olemme kauan odottaneet. Perustukset ovat nyt kunnossa ja saamme alkaa rakentaa niiden päälle hienouksia. Pian alkaa saaristolaisfiilistäkin syntyä, Jylli lupaa.

Tässä artikkelisarjassa seuraamme, miten kauppias Juha Jyllin unelma Suomen parhaasta Citymarketista etenee.