Mainos:

XXL juhlii pyöreitä - entinen turkulainen kapellimestarina

Kuluneet 14 kuukautta ovat olleet pandemian vuoksi monella toimialalla todellista vuoristorataa. Urheilukauppaketju XXL ei ole ollut immuuni rajoituslinjauksille, kansainvälisten logistiikkaketjujen murheille tai tavarantoimittajien kapasiteettihaasteille, mutta XXL on pyrkinyt minimoimaan epävarman toimintaympäristön kohinan ja keskittymään asiakaspalveluvalmiutensa kehittämiseen. Nyt tavarataloketjulla on vuorossa työn hedelmien poimiminen ja koko toukokuun lopun kestävät konsernin 20-vuotissynttärit, joiden tahtipuikkoa Suomessa heiluttaa turkulaistaustainen toimitusjohtaja Pasi Lämpsä, 33.

– Olemme viimeisen parin kuukauden aikana muokanneet kaikkiin tavarataloihimme uuden aktiviteettiperusteisen osastojärjestyksen, lanseeranneet muun muassa entistä laajemman vesiurheiluvalikoiman sekä jalkaprofiilin 3D-skannaukseen perustuvan täysin ilmaisen FitStation-analyysin ja uudistaneet ulkoasumme niin verkkokauppamme kuin markkinointi- ja tavaratalomateriaaliemme osalta. Takanamme on siis varsin työteliäs ajanjakso, ja tälle vuodelle tiedossa on vielä lukuisia mielenkiintoisia projekteja, esimerkiksi lisäparannuksia ja laajennuksia tuotevalikoimaamme sekä elektronisten hintalappujen lanseeraus. Uurastammekin päivittäin määrätietoisesti, jotta saavuttaisimme tulevaisuuden tavoitteemme: haluamme olla kaikkien asiakkaiden ensisijainen urheilukauppavalinta niin Suomessa kuin koko Euroopassa, Lämpsä kertoo.

Jalkaprofiilin 3D-skannaukseen perustuva, XXL-asiakkaille täysin ilmainen FitStation-analyysi auttaa mahdollisimman hyvin istuvan jalkineparin löytämisessä. FitStation-analyysin saa itselleen jokaisesta XXL-liikkeestä, myös Skanssin ja Myllyn XXL-tavarataloista
Jalkaprofiilin 3D-skannaukseen perustuva, XXL-asiakkaille täysin ilmainen FitStation-analyysi auttaa mahdollisimman hyvin istuvan jalkineparin löytämisessä. FitStation-analyysin saa itselleen jokaisesta XXL-liikkeestä, myös Skanssin ja Myllyn XXL-tavarataloista

Turun talousalueella XXL-tavaratalot palvelevat Skanssin ja Myllyn kauppakeskuksissa, jossa liiketilojen ovet avautuivat vuoden 2015 jälkimmäisellä vuosipuolikkaalla. Lämpsä työskenteli Myllyn tavaratalossa tavaratalopäällikkönä avausprojektista lähtien hieman vajaan vuoden ennen siirtymistään XXL:n verkkokauppapuolelle.

– Olen erityisen ylpeä siitä, että olemme vahvan sisäisen kasvun yritys, joka pyrkii antamaan mahdollisuuksia, vastuuta ja kokonaisia urapolkuja omille työntekijöillemme. Yli puolet tavaratalopäällikköistämme ovat taustaltaan XXL-osastovastaavia, valtaosa nykyisistä osastovastaavistamme on aloittanut yrityksessämme myyjänä ja lisäksi palvelukonttorimme työntekijöistä kaikki paria poikkeusta lukuun ottamatta ovat työskennelleet alun perin eri tehtävissä tavarataloissamme, Lämpsä myhäilee.

XXL-konseptin perusraamit myötäilevät isojen elektroniikkakauppojen toimintamallia, joka on ollut myös urheilukauppamuotoon muokattuna kiistaton menestys; tästä osoituksia ovat niin XXL:n viime vuosien eksponentiaalinen kasvu kuin erinomainen suoriutuminen erilaisissa markkina- ja asiakasbarometreissä. Lämpsän mukaan menestyksen takeena on ollut ennen kaikkea yksi asia – ihmiset.

– Uniikki konseptimme on eittämättä toimintamme perusta, mutta menestyksemme ei missään nimessä olisi ollut mahdollista ilman ehdotonta kulmakiveämme eli henkilökuntaamme! Laajan valikoiman ja edullisten hintojen lisäksi pyrimme erinomaiseen asiakaspalveluun – panostamme vuosittain merkittävästi etenkin tavaratalohenkilökuntamme koulutuksiin, ja pyrimme rekrytoineissa painottamaan asiakaspalveluvalmiuksien lisäksi aitoa innostusta ja intohimoa aktiviteetteihin ja tuoteryhmiin, joiden parissa työskentelemme.

Vuonna 2001 Oslossa avattu ensimmäinen XXL-tavaratalo oli alku menestystarinalle, joka on jatkunut jo kahden vuosikymmenen ajan: tänä päivänä XXL on Pohjoismaisen urheiluvälinekaupan markkinajohtaja, jonka tavaratalot ja verkkokauppa palvelevat Norjan, Ruotsin ja Suomen lisäksi myös Itävallassa.

– Olemme pyrkineet tekemään urheilusta edullisempaa Suomessa alkaen huhtikuusta 2014, jolloin vietimme XXL Tammiston avajaisia. Seitsemän vuoden määrätietoisella työllä olemme hiljalleen kivunneet piskuisesta haastajasta yhdeksi paikallisen urheilukauppamarkkinan isoimmista toimijoista. Tänä päivänä 17 tavarataloamme, verkkokauppamme ja palvelukonttorimme työllistävät noin 1000 ihmistä ympäri Suomen; olemme saavutuksistamme nöyrän ylpeitä, mutta samalla tiedostamme, että meillä on monella osa-alueella paljon parantamispotentiaalia. Pyrimme siihen, että kasvumme jatkuu myös tulevaisuudessa, Lämpsä kertoo.

Missä merkeissä XXL aikoo juhlia syntymäpäiviään?

– Tietenkin asiakkaisiimme ja henkilökuntaamme keskittyen! Meillä on erinomainen tuotetarjouskattaus koko loppukuun ajan, ja olemme järjestäneet pientä ekstraa henkilökunnallemme – toivotankin kaikki lämpimästi tervetulleeksi juhlimaan kanssamme! Haluan myös vilpittömästi kiittää kaikkia asiakkaitamme, työntekijöitämme ja yhteistyökumppaneitamme, joita ilman menestyksemme ei olisi ollut mahdollista. Turun Sanomat on ollut keskeinen mediayhteistyökumppanimme heti Turkuun saapumisemme ensimetreiltä lähtien jo lähes kuuden vuoden ajan, ja tarkoituksenamme on jatkaa yhteistyötämme myös jatkossa, Lämpsä kertoo.