Mainos:

Pukumiehistä somejulkkiksiksi

Kuvat Lina Toivonen
- Alalle tulevat nuoret kiinteistönvälittäjät pääsevät usein nopeasti vauhtiin some-markkinoinnissa, koska he ovat tottuneet muutenkin käyttämään sosiaalista mediaa, Mikko Reunanen sanoo.
- Alalle tulevat nuoret kiinteistönvälittäjät pääsevät usein nopeasti vauhtiin some-markkinoinnissa, koska he ovat tottuneet muutenkin käyttämään sosiaalista mediaa, Mikko Reunanen sanoo.

Kiinteistönvälityksen arki on muuttunut huimasti viime vuosikymmeninä. Nyt asiakkaita kiinnostavat välittäjien persoonat ja kohteita menee kaupaksi ennen kuin ne ovat tulleet edes julkiseen myyntiin!

Asuntokauppa kehittyy sellaista vauhtia, että osalle asunnon myyjistä ja ostajistakin tulee yllätyksenä millaisia palveluja ja asiantuntemusta ammattitaitoisilla välitystoimistoilla on nykyään tarjolla. Myös asiantuntijuuden kuva on aiempaa monipuolisempi.

- "Tää on ihan muuttunut, et sääkään puku pääl tuu?", kommentoi eräs asiakas juuri, kun menin arviokäynnille hänen asuntoonsa, naurahtaa Mikko Reunanen.

- Hän oli iloinen, että kiinteistönvälitys on muuttunut rennompaan suuntaan siitä, mitä se oli vielä 80-90-luvulla. Meillä Solid Housella välittäjät ovat kovia asiantuntijoita, mutta myynnin ei tarvitse olla jäykkää! Olemme varsin hauskaa porukkaa, Mikko jatkaa.

- Koen alan muuttuneen vain parempaan suuntaan! Nykyään markkinointikin tavoittaa ihmiset niin laajasti, että turkulaiselle asunnolle voi löytyä ostaja vaikka Australiasta!, sanoo Riku Koskinen.
- Koen alan muuttuneen vain parempaan suuntaan! Nykyään markkinointikin tavoittaa ihmiset niin laajasti, että turkulaiselle asunnolle voi löytyä ostaja vaikka Australiasta!, sanoo Riku Koskinen.

Vauhti kiihtyy

Osa Solid House Oy LKV:n Turun toimiston välittäjistä myi ihmisille koteja jo silloin, kun yhtiön uusimmat tulokkaat eivät olleet vielä syntyneetkään. Toimistosta löytyykin laajaa ja monipuolista asiantuntemusta ja kokemusta kiinteistökaupoista ja markkinoinnista sekä kiinteistöalan historiasta.

80-90-luvulla ainoa markkinoinnin väline olivat lehti-ilmoitukset. Muistan yhä sen riemun, kun ilmoittelu kehittyi siihen pisteeseen, että saimme tekstin lisäksi pienen postimerkin kokoisen kuvankin lehteen! Se oli niin hienoa!, muistelee Riku Koskinen.

Jos toimeksianto tuli maanantaina, oli välittäjillä kova kiire koittaa saada myynti-ilmoitus sunnuntain lehteen. Jos ei siinä onnistunut, niin myynti saatiin aloitettua vasta kaksi viikkoa toimeksiantosopimuksen teon jälkeen.

- Nyt kohde on usein jo myyty kahdessa viikossa. Aikoinaan saimme ehkä siinä ajassa lehtimainoksen lehteen ja kohteen myyntiin, Koskinen sanoo.

Max Ekholm kertoo, että asunnon myyjät ja ostajat ovat tänä päivänä todella hyvin perillä asioista ja on palkitsevaa pystyä auttamaan heitä monipuolisesti.
Max Ekholm kertoo, että asunnon myyjät ja ostajat ovat tänä päivänä todella hyvin perillä asioista ja on palkitsevaa pystyä auttamaan heitä monipuolisesti.

Kovaa asiantuntemusta

Internetin tulo muutti myös kiinteistönvälitystyötä ja etenkin markkinointia. Nyt asunnoista saatiin enemmän tietoa ja kuvia esittelyihin. Postimerkin kokoiset kuvat sunnuntain lehdessä, joista vielä kymmenen vuotta aiemmin iloittiin, alkoivat siirtyä historiaan.

- Tänä päivänä kohde-esittelyt ovat melkein täysin verkossa. Lehtimainontaakin tehdään, mutta ostajat haluavat tarkan esittelyn, hyviä kuvia ja 3D-videota, joiden julkaisu lehtimainoksessa ei ole mahdollista, Max Ekholm sanoo.

Välittäjät ovat yhtä mieltä siitä, että ostajat ovat nykyään todella tiedostavia. He osaavat kysyä, mutta niin osaavat myös Solidin välittäjät vastata!

- Kiinteistönvälityksen maailmassa menestyvät ammattilaiset, jotka aidosti selvittävät kaikki asiat ja pysyvät perillä muuttuvassa lainsäädännössä. Välittäjämme pyrkivät siihen, että ostajalla ja myyjällä on hyvä elää ennen ja jälkeen kauppoja, Päivi Koskinen sanoo.

 -Henkilökohtaista palvelua ei voita mikään, vaikka asiointi hoituisikin sähköisesti. Moni haluaa myös jossain vaiheessa kaupantekoa istua yhteisen pöydän ääreen puhumaan käytännön asioista, Päivi Koskinen sanoo.
-Henkilökohtaista palvelua ei voita mikään, vaikka asiointi hoituisikin sähköisesti. Moni haluaa myös jossain vaiheessa kaupantekoa istua yhteisen pöydän ääreen puhumaan käytännön asioista, Päivi Koskinen sanoo.

Kaupat WhatsApp-esittelyllä

Solid House Oy LKV on ollut kiinteistönvälitysalalla edelläkävijänä kehittämässä sähköisiä palveluita. Kaikki voidaan tehdä asiakkaiden kanssa sähköisesti toimeksiantosopimuksesta markkinointiin, tarjouksen vastaanottamiseen ja kaupantekoon. Kaupatkin voidaan tehdä alusta loppuun sähköisesti.

- Myin juuri ensimmäisen kohteeni niin, että näyttö tapahtui WhatsApp-videon kautta. En ollut tehnyt sellaista koskaan ennen, mutta ostaja kehui, että se oli hänen mielenkiintoisin asuntoesittelynsä ikinä, kertoo vuonna 2008 kiinteistönvälitysalalla aloittanut Raija Västilä.

Kaupat syntyivät sillä esittelyllä.

- Vauhdilla mennään, mutta me välittäjät kyllä pysymme muutoksessa mukana!, Västilä sanoo.

Raija Västilä teki juuri ensimmäistä kertaa asuntoesittelyn WhatsApp-videon-välityksellä! Kaupat syntyivät.
Raija Västilä teki juuri ensimmäistä kertaa asuntoesittelyn WhatsApp-videon-välityksellä! Kaupat syntyivät.

Parhaat tyypit

Uutta on sekin, että myyjät ja ostajat ovat entistä kiinnostuneempia välittäjien persoonista.

- Somessa voi tutustua välittäjiin ja miettiä kenet heistä haluaa luokseen. Nykyään voi valita sopivan tyypin. Miehillä ei tarvitse enää olla se musta puku päällä, kravatti tiukasti kaulassa ja salkku kädessä, Tony Koskinen sanoo. Tyyli on nykyään vapaa, mutta tilanteeseen sopiva.

Useimmilla Solid Housen välittäjillä on sosiaalisen median kanavista vähintään Facebook ja Instagram aktiivisessa käytössä ja välittäjien omien some-tilien kautta löytyy paitsi kohteita myyntiin myös ihmisille uusia koteja. Välillä hyvinkin nopeasti.

Tony Koskinen on huomannut, että entistä useampi etsii kotia kiinteistönvälittäjien omia some-kanavia seuraamalla.
Tony Koskinen on huomannut, että entistä useampi etsii kotia kiinteistönvälittäjien omia some-kanavia seuraamalla.

Mikko Reunanen kertoo nauttivansa some-markkinoinnista ja se näkyy. Hän kertoo ammatillisista tekemisistään aktiivisesti esimerkiksi Instagramissa.

Välillä käy niinkin, että hän saa kiinnostuneita yhteydenottoja somen kautta jo mennessään katsomaan uutta kohdetta. Näin ostajat voivat olla valmiina odottamassa jo, kun toimeksiantosopimus on tehty.

- Olen rempseä ja helposti lähestyttävä tyyppi, joten ihmiset ottavat somen kautta yhteyttä matalalla kynnyksellä, kun he ovat ensin seuranneet minua siellä.

Ihmiset etsivät ihmistä, myös kun kyse on asunnonvälityksestä, Reunanen sanoo.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit