Mainos:

Juha Jylli: ”Uudistukset alkavat nyt näkyä”

Kauppias Juha Jylli iloitsee uusien sisäänkäyntiporttien luona, että ensimmäiset muutokset on saatu maaliin.
Kauppias Juha Jylli iloitsee uusien sisäänkäyntiporttien luona, että ensimmäiset muutokset on saatu maaliin.

K-Citymarket Länsikeskuksessa on koko alkuvuoden myllerretty. Suurin osa muutoksista on tähän asti tapahtunut katseilta piilossa olevissa rakenteissa, mutta nyt myös kaupan lattialla alkaa näkyä uutta. Ensimmäisinä uudistuivat kassalinjat, infopiste, maito-osasto ja osa käyttötavaraosastoista.

Kassalinjojen viereistä lattiaa pestään kovalla touhulla. Itsepalvelukassoille tehdään uutta tilaa. Vieressä uudenhohtavat kassalinjat ovat jo täydessä käynnissä. Asiakkaille uudistus näkyy entistä lyhyempinä kassajonoina ja sujuvampana kassatoimintana.

Uudet, entistä käytännöllisemmät ja turvallisemmat kassalinjat on otettu käyttöön.
Uudet, entistä käytännöllisemmät ja turvallisemmat kassalinjat on otettu käyttöön.

Kassojen takana henkilönosturi on vienyt asentajan katonrajaan. Hän asentaa ilmastointilaitteita ja valaisimia, jotka pikkuhiljaa vaihdetaan koko myymälän kattoon. Alapuolella ostoksiaan tekevät asiakkaat eivät hänen työtään juuri huomaa, vaan keskittyvät valitsemaan äitienpäiväkukkiaan uudistetusta kukkapisteestä.

Uudistunut kukkaosasto saa jo nauttia paremmasta valaistuksesta ja ilmastoinnista.
Uudistunut kukkaosasto saa jo nauttia paremmasta valaistuksesta ja ilmastoinnista.

- Asiakkaat ovat ottaneet remontin todella hyvin. Emme ole juuri saanet negatiivista palautetta, vaikka toki töistä välillä väkisinkin koituu hieman hälyä ja häiriötä. Uudistukset on kuitenkin nähty sen arvoisiksi, kauppias Jylli iloitsee.

Data hyötykäyttöön

Käyttötavarapuolella hyllymuutos on pisimmällä. Asiakkaalta jää ehkä huomaamatta suuri muutos, joka hyllyihin on tullut: hinnat eivät enää olekaan paperilapuilla, vaan hyllyjen reunassa olevat hintamerkinnät ovat pieniä sähköisiä näyttötauluja.

Hyllynreunoissa olevat hintalaput on korvattu pienillä, sähköisillä näyttötauluilla.
Hyllynreunoissa olevat hintalaput on korvattu pienillä, sähköisillä näyttötauluilla.

Sähköiset hinnannäytöt ovat osa datalla johtamisprojektia, jota kauppiasharjoittelija Jarkko Kuikka on pestattu Länkkäriin tekemään. Uusien näyttöjen avulla hinnat pystytään päivittämään automaattisesti ja ne ovat silloin käytännössä aina oikein.

Kuikan mukaan kaupassa syntyy päivittäin valtava määrä dataa, jota täytyy murskata, analysoida ja käyttää oikein.

- Esimerkiksi nämä hintanäytöt voivat saada tiedon hinnanmuutoksista automaattisesti, eikä henkilökunnan tarvitse erikseen tulostaa hintalappuja ja päivittää niitä hyllyihin, Kuikka valottaa.

Myös iso osa ostotilauksista voidaan tehdä automaattisesti sen mukaan, mikä on ollut edellisen päivän menekki. Näin ihmisten aikaa säästyy tärkeämpään työhön, eli asiakkaiden kohtaamiseen.

Jarkko Kuikka on 31-vuotias salolainen, Turun kauppakorkean kasvatti. Hän hakeutui päivittäistavarakaupan alalle, koska on kiinnostunut sekä luvuista että asiakastyöstä.
Jarkko Kuikka on 31-vuotias salolainen, Turun kauppakorkean kasvatti. Hän hakeutui päivittäistavarakaupan alalle, koska on kiinnostunut sekä luvuista että asiakastyöstä.

- Uskon, että kaupassa tehdään lähiaikoina vielä merkittävä digiloikka. Konttoria ei enää tarvita, vaan tehtäviä voi hoitaa hyllyjen välissä mobiilisovellusten avulla.

Ensimmäiseksi Länkkärin osastoista uudistuu maito. Uudet kylmäkalusteet ovat entistä energiatehokkaampia ja käyttäjäystävällisempiä.
Ensimmäiseksi Länkkärin osastoista uudistuu maito. Uudet kylmäkalusteet ovat entistä energiatehokkaampia ja käyttäjäystävällisempiä.

Maito-osasto uudistuu ensimmäisenä

Siirrymme maito-osaston uutuuttaan kiiltelevien kaappien ja hyllyjen luokse. Uudistetussa Länkkärin Citymarketissa maitotuotteille hyllymetrejä on annettu huimat 900 metriä. Näin tilaa löytyy aina myös paikallisille uutuuksille.

Osa maitotuotteista siirtyy uudistuksen myötä ovien taakse. Syy on puhtaasti ekologinen.

- Hyllyjen takaa löytyy jäähdytetty maitohuone. Ovet ovat ainoa keino estää kylmää virtaamasta myymälään ja säästää tehokkaasti energiaa, kauppias Jylli selittää.

Asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi ekologisuus onkin yksi tavoite, jota remontilla tavoitellaan.

Asiakaspalvelupisteestä löytyvät entiseen tapaan Citymarketin oman infopisteen lisäksi muun muassa Postin, Veikkauksen ja Lippupisteen palvelut.
Asiakaspalvelupisteestä löytyvät entiseen tapaan Citymarketin oman infopisteen lisäksi muun muassa Postin, Veikkauksen ja Lippupisteen palvelut.

Tässä sarjassa seuraamme, miten kauppias Juha Jyllin unelma maailman parhaasta Citymarketista etenee.

Remontin tämän hetken vaiheita:

• Kassalinjat, itsepalvelukassat ja portit on uusittu.

• Maito-osaston kalusteista noin puolet on uusittu. Hyllytys on käynnissä.

• Info-pisteen kalusteet on uusittu.

• Hissit infopisteen takana uusitaan seuraavaksi. Toinen hissi on koko ajan käytössä.

• Parkkihallin ehostustyöt jatkuvat.

• Valaistuksen ja ilmavaihtokanavien uusimistyöt jatkuvat.

• Pullonpalautuspiste remontoidaan toukokuussa.

• Uusi pakaste-osasto rakentuu nykyisen leipä-osaston tilalle.