Mainos:

Hyvinvoinnista muodostuu yhä useamman urapolku

Tradenomiksi valmistuva Raija-Liisa Pentinpuro tekee opinnäytetyönsä Kuru Resortille. Se on aikuisille suunnattu korkeatasoinen matkailukohde Saimaalla.
Tradenomiksi valmistuva Raija-Liisa Pentinpuro tekee opinnäytetyönsä Kuru Resortille. Se on aikuisille suunnattu korkeatasoinen matkailukohde Saimaalla.

Wellness on noussut kansainvälisesti isoksi trendiksi, eikä sen laajenemiselle näy loppua.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi eli wellness on noussut Suomessa ja maailmanlaajuisesti isoksi trendiksi ja siitä syystä Turun ammattikorkeakoulun yhtenä koulutusvaihtoehtona on matkailu ja wellness liiketoimintana.

Koulutukseen haku alkaa yhteishaussa kuukauden kuluttua.

- Hyvinvointi on ollut tärkeää läpi ihmisen historian, mutta 1900-luvun loppupuolella huomattiin, että kaiken kiireen keskellä hyvinvointi oli hieman unohtunut, kertoo Turun AMK:n matkailun ja markkinoinnin opettaja, lehtori Telle Tuominen.

Tuolloin wellness alkoi saada isompaa jalansijaa ja ihmiset alkoivat stressin, elintasosairauksien ja hoitojonojen puristuksessa ajatella enemmän sitä, millä tavoin he voisivat parantaa elämänsä laatua ja edistää terveyttään.

Koulutus avaa monipuoliset uramahdollisuudet

Raija-Liisa Pentinpuro aloitti syksyllä 2017 tradenomiopintonsa ja suuntautui vuonna 2018 Turun AMK:n Matkailu ja wellness liiketoimintana -osaamispolkuun.

- Minua on aina kiinnostanut hyvinvointi ja matkailu, joten tässä loksahti moni palanen kohdalleen, Pentinpuro muistelee opiskelupäätöstään.

Hän oli aiemmin harkinnut hakevansa terveydenhuoltoalan opintoihin, mutta tutustuminen sairaalamaailmaan sai pohtimaan uudelleen tulevaisuutta

- Tämä oli kuin raikas tuulahdus, enkä ole katunut silloista päätöstäni.

Kevään aikana valmistuva Pentinpuro arvostaa opintojen kansainvälisyyttä.

- Meillä on ollut oikeastaan jatkuvasti kursseja vaihto-oppilaiden kanssa, mikä on ollut todella antoisaa.

Hän kehuu myös työelämään tutustuttavia yhteistyöprojekteja.

- Toivoin opinnoilta käytännönläheisyyttä ja sitä tämä on ollut.

Yksi mieluisimpia työelämäprojekteja oli kehittämisprojekti Turun saaristoon. Opiskelijat suunnittelivat pyöräilymatkapaketteja saariston matkailuyrityksille.

Opinnäytetyönsä Raija-Liisa Pentinpuro tekee Kuru Resort Saimaalle. Kuru Resort aukeaa elokuussa ja se on aikuisille suunnattu korkeatasoinen matkailukohde.

- Tavoitteenani on tuottaa heille tietoa, joka auttaa luomaan kokonaisvaltaisia hyvinvointikokemuksia asiakkaille.

Tulevaisuus on vielä hieman avoinna, mutta se ei huolestuta.

- Tämä on mahtava koulutus siitäkin syystä, että tämä avaa todella monipuoliset uramahdollisuudet. Voi valita, mihin suuntaan etenee.

Raija-Liisa Pentinpurolla (vas.), Tarja Saurenilla sekä Isa Aarnilalla on positiivisia kokemuksia Turun AMK:n Matkailu ja wellness liiketoimintana -osaamispolusta.
Raija-Liisa Pentinpurolla (vas.), Tarja Saurenilla sekä Isa Aarnilalla on positiivisia kokemuksia Turun AMK:n Matkailu ja wellness liiketoimintana -osaamispolusta.

Asiakaspalaute on parasta

Wellness manager Henna Anttalainen vastaa sekä Naantalin että Ruissalon kylpylöiden hyvinvointipalveluista, joihin kuuluvat sauna- ja allasosastojen sekä kuntosalien tarjonta, kosmetologien ja hierojien palvelut sekä tuotekehittely.

Wellness toimii terminä Anttalaisen mukaan kuin sateenvarjo, jonka alle sopivat monet hyvinvointiin liittyvät palvelut.

- Wellness kattaa kokonaisvaltaisesti kaiken hyvinvoinnin. Asiakas voi hakea rentoutusta tai käydä erilaisissa hoidoissa. Toinen taas hakee liikunnallista elämäntyyliä tai kauneutta.

Henna Anttalainen aloitti 19 vuotta sitten Naantalin kylpylässä, mutta vuosien myötä toimenkuva on laajentunut kosmetologin ja personal trainerin tehtävistä esimiestehtäviin.

Henna Anttalainen aloitti 19 vuotta sitten Naantalin kylpylässä kosmetologina, nyt hän työskentelee wellness managerina.
Henna Anttalainen aloitti 19 vuotta sitten Naantalin kylpylässä kosmetologina, nyt hän työskentelee wellness managerina.

Urana wellness soveltuu Anttalaisen mukaan erittäin hyvin niille, jotka työskentelevät mielellään ihmisten parissa.

- Itse olen aina pitänyt asiakaspalvelusta. Mikään ei ole yhtä palkitsevaa kuin se, että asiakas on tyytyväinen. Palaute tulee nopeasti.

Koronavuosi on vain vahvistanut sitä trendiä, että omaan hyvinvointiin halutaan kiinnittää yhä enemmän huomiota.

Anttalainen on täysin vakuuttunut siitä, että wellness on tullut jäädäkseen.

- Kiireen ja huolien keskellä ihminen haluaa astua edes hetkeksi hyvinvoinnin kuplaan.

Laaja käsitys terveellisestä elämästä

Turun AMK:n lehtori Telle Tuominen kertoo, että yhä useampi etsii eri tavoin niin työhyvinvointiin ja vapaa-aikaan liittyen hyvää oloa ja terveyttä edistäviä tuotteita ja palveluita.

Tämä trendi näkyy matkailussa, ravitsemuksessa, asumisessa sekä sisustamisessa, liikunnassa että hyvinvointiteknologiassa.

- Hyvinvoinnin eri osa-alueita painottavien tuotteiden ja palveluiden määrä kasvaa maailmalla ja Suomessa vauhdilla.

Myös palvelualojen lehtori Susanna Saari jakaa Tuomisen arvion.

- Wellnessia voisi verrata digitaalisuuteen tai jopa vastuullisuuteen. Se on valtava megatrendi, joka leviää eri tavalla ympäri maapalloa.

- Wellness näkyy maailmalla jopa kaupunkisuunnittelussa. Esimerkiksi Amerikassa on jo nyt nähtävissä sellaisia trendejä, että rakennetaan kokonaisia asuinalueita, joissa kokonaisvaltainen hyvinvointi on se ydinajatus, Saari jatkaa.

Turun AMK:n lehtorit Telle Tuominen (vas.) ja Susanna Saari kertovat, että wellness-trendi näkyy näkyy matkailussa, ravitsemuksessa, asumisessa sekä sisustamisessa, liikunnassa että hyvinvointiteknologiassa.
Turun AMK:n lehtorit Telle Tuominen (vas.) ja Susanna Saari kertovat, että wellness-trendi näkyy näkyy matkailussa, ravitsemuksessa, asumisessa sekä sisustamisessa, liikunnassa että hyvinvointiteknologiassa.

Telle Tuominen kertoo, että suomalaisessa työelämässä tullaan tarvitsemaan henkilöitä, joilla on liiketalous- ja wellness-osaamista.

- Mutta ennen kaikkea myös erinomaisen asiakaskokemuksen tuottamis- ja johtamisosaamista.

- Koulutuksemme nimessä on wellness-sanan lisäksi matkailu, koska katsomme, että erityisesti Suomen matkailutarjonta sopii wellness-trendiin. Aivan kuten luonnossa liikkuminen, metsiemme marjat, yrtit, hiljaisuus ja sauna. Ne edistävät tutkitusti terveyttä ja hyvinvointia.

Telle Tuominen kertoo, että matkailukoulutuksessa on jo vuosien ajan painotettu asiakaskokemuksen tuottamis- ja johtamisosaamista.

- Joten katsomme, että opiskelijat saavat valmiudet työllistyä niin matkailu- ja vapaa-ajan sektorille kuin muihinkin hyvinvointia ja erinomaista asiakaskokemusta arvostaviin organisaatioihin.

Lehtorit kuvaavat, että Turun AMK:sta valmistuvilla wellness-tradenomeilla on laaja käsitys terveellisestä elämästä ja he osaavat tuottaa hyvinvointia lisääviä palveluita.

- He myös osaavat tuottaa hyvinvointiin liittyvää markkinointiviestintää, Telle Tuominen lisää.

Susanna Saari nostaa esille Turun AMK:N käyttämässä innovaatiopedagogiikassa korostuvia yleisiä työelämätaitoja, kuten ryhmätyötaidon ja kansainvälisyyden, jotka ovat tärkeässä roolissa useimmissa työpaikoissa.

- Olemme kysyneet työelämäpuolelta, että millaisia taitoja työelämässä tulisi painottaa. Kaikkialla toistuu se ajatus, että ihmisten välinen vuorovaikutus on tärkeimpiä asioita.

Millainen luonne sopii wellness-alalle?

- Mitenkään liikaa yleistämättä sanoisin, että muuntautumiskykyinen, joustava, elämänmyönteinen ja avoin henkilö pärjää pitkälle.

”Wellness tulee kasvamaan entisestään”

Turun Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Eskelinen kertoo, että Turun AMK:n lehtorit ovat oikeilla jäljillä.

Työntekijöitä rekrytoidessa kiinnitetään huomiota samoihin ominaisuuksiin, kuten kansainvälisyyteen ja avoimeen suhtautumiseen.

- Palvelualalla lämmin ja positiivinen asenne on tärkein. Se, että on aidosti kiinnostunut asiakkaan tarpeista, summaa Eskelinen, joka vastaa matkailu- ja ravitsemiskaupasta sekä tavaratalokaupasta Turun alueella.

- Tulevaisuudessa esimerkiksi hotellityöntekijöiden työnkuva tulee laajenemaan entisestään.

Mikko Eskelinen kertoo, että wellness vaikuttaa Turun Osuuskaupan palveluissa lukuisissa eri muodoissa.
Mikko Eskelinen kertoo, että wellness vaikuttaa Turun Osuuskaupan palveluissa lukuisissa eri muodoissa.

Eskelisen mukaan hotellialalla yksilöllisyys on noussut isoon rooliin. Siksi Osuuskaupan neljällä turkulaisella hotellilla on kaikilla oma identiteettinsä ja asiakaskohderyhmänsä.

- Keskinkertaisella hotellitarjonnalla ei ole enää tulevaisuutta. Yöpyminen hotellissa ei tarkoita enää vain yöpymistä. Jokaisella asiakkaalla on omat tarpeensa ja niihin on vastattava.

Wellness vaikuttaa Osuuskaupan palveluissa lukuisissa eri muodoissa, mutta esimerkiksi hotelliasiakkaiden tarpeissa se näkyy etenkin viikonloppuisin, jolloin pariskunnat tulevat pienelle hemmottelulomalle.

- Hyvinvointi on valtava osa-alue monellakin tapaa, ja uskon, että se tulee vain kasvamaan entisestään.


HAE YHTEISHAUSSA 17. - 31.3.2021 OPISKELEMAAN:

Tradenomi (AMK), matkailu ja wellness liiketoimintana

Opinnot alkavat syksyllä 2021.

Tutustu koko koulutustarjontaan: turkuamk.fi/haku