Mainos

Optikkoliike tekee töitä ja hyväntekeväisyyttä paikallisten hyväksi

Vastuullisuus on Specsaversin tärkeimpiä arvoja. Se näkyy monessa asiassa alkaen siitä, että asiakkaille tarjotaan aina parasta ratkaisua juuri heidän tarpeisiinsa. Myös hyväntekeväisyys on osa liikkeiden toimintaa.

Specsavers on perheyritys ja maailman suurin yksityisessä omistuksessa oleva optisen alan yhtymä. Suomeen se rantautui vuonna 2007.

Kaikki Specsavers-liikkeet ovat paikallisten yrittäjien omistuksessa. Turkulainen Hanna-Lena Määttä on heistä yksi. Kosmetiikka-alalla aiemmin toiminut Määttä halusi vaihtaa alaa, mutta pysyä edelleen asiakaspalvelun parissa. Hän haki töihin Specsaversille vuonna 2014, ja viimeiset kolme vuotta hän on toiminut Yliopistonkadun liikkeen yrittäjänä. Liikkeen toinen omistaja on Marko Valtonen.

- Arvostan yrittäjän vapautta. Tässä saan nauttia siitä, mutta loistavan partnerin ja koko ketjun tuella. Haluan ja voin keskittyä asiakaspalveluun, joka on itselleni kaikkein mieluisinta. Tykkään myös siitä, että jokainen työpäivä on erilainen. Vaikka koko ajan pyöritään näönhuollon ympärillä, jokainen asiakas on yksilöllinen, samoin hänen tarpeensa, Määttä toteaa.

Palvelua yli asiakkaiden odotusten

Alan kilpailu on Määtän mukaan kovaa. Asiakkaiden odotusten täyttäminen ei riitä, vaan ne on mieluummin ylitettävä.

- Olen aloittanut myyjänä ja vaikka yrittäjänä olenkin esimiesasemassa, teen edelleen samoja asiakaspalveluhommia. Toimin siis esimerkkinä, ja siksi vaadinkin eniten itseltäni. Meillä on maailman paras työyhteisö, ja palautteen mukaan se näkyy ja kuuluu myös asiakkaille. Moni kertoo tulevansa täällä hyvälle tuulelle. Kun tähän yhdistetään loistavat tuotteet ja rautainen osaaminen, lopputulos on tyytyväinen asiakas.

Säännöllisillä silmätutkimuksilla ehkäistään vakavampia ongelmia

Valtaosa suomalaisista pitää näköä kaikkein tärkeimpänä aistinaan. Silti alle puolet käy näöntarkastuksessa suositusten mukaisesti eli vähintään joka toinen vuosi. Määttä tietää, kuinka tärkeästä asiasta on kysymys.

- Sanotaan, että parempi katsoa kuin katua, ja se kyllä pitää paikkansa. Vaikkei mitään oireita olisi, tutkimuksessa saatetaan löytää silmäsairauteen viittaavia muutoksia. Mitä nopeammin hoito aloitetaan sen parempi. Ei ole kauaakaan, kun lähetimme erään asiakkaan tarkastuksen perusteella jatkotutkimuksiin. Hän kävi vielä jälkikäteen kiittämässä meitä.

Specsaversilla Kokonaisvaltaisessa näöntutkimuksessa selvitetään silmälasien käyttö- ja uusimistarve ja arvioidaan silmien terveydentilaa. Jos optikko havaitsee jotain epäilyttävää, ohjaa hän asiakkaan eteenpäin silmälääkärille.

Hyväntekeväisyyttä suomalaisten silmäterveyden puolesta

Specsavers tekee yhteistyötä Näkövammaisten liitto ry:n kanssa sen puolesta, että suomalaiset muistaisivat hoitaa silmäterveyttään säännöllisestä. Lisäksi ketju järjestää kampanjoita, joiden tuotto lahjoitetaan liitolle. Esimerkiksi viime kesänä ihmisille tarjottiin ympäri maan ilmaisia näöntarkastuksia, ja jokainen tarkastus kasvatti lahjoituspottia, joka kohosikin huikeaan 20 000 euroon.

- Tällekin vuodelle oli monenlaisia suunnitelmia maksuttomista näöntarkastustempauksista silmäsairausluentoihin. Tilanteesta johtuen ne on tietysti jouduttu perumaan. Tällä hetkellä paras tapa auttaa on jatkaa asiakkaiden palvelemista, sillä esimerkiksi näön heikkeneminen tai silmälasien hajoaminen ei katso aikaa eikä paikkaa. Meille voi nyt varata ajan myös normaalien aukioloaikojen ulkopuolelta, mikä helpottaa esimerkiksi riskiryhmään kuuluvien asiointia, sanoo Määttä.

Specsaversilla huolehditaan myös työntekijöistä

Specsavers on saanut Great Place to Work® -sertifioinnin sekä 2019 että 2020 ja se valittiin yhdeksi Suomen parhaista työpaikoista tänä vuonna. Kyse on tunnustuksesta, jonka työntekijät antavat omalle yritykselleen. Henkilöstökyselyllä selvitetään mm. luottamuksen ja yhteishengen toteutuminen työntekijöiden keskuudessa. Tutkimusten mukaan yrityksissä, joissa työntekijät kokevat toiminnan perustuvan luottamukselliseen yrityskulttuuriin, on myös tavallista korkeampi asiakastyytyväisyys.

- Kuten sanoin, meillä on täällä maailman paras työyhteisö. Se johtuu ennen kaikkea hyvistä tyypeistä, mutta kyllä Specsavers-ketjun tuellakin on valtava vaikutus. Se kannustaa ja arvostaa niin yrittäjiä kuin työntekijöitäkin ja tarjoaa jatkuvan mahdollisuuden kouluttautumiseen. Se puolestaan mahdollistaa sen, että asiakkaille voidaan tarjota parasta, Määttä toteaa.