Mainos

Leuanvetotanko on yksi kodin monipuolisimmista kuntoilulaitteista

Leuanvetotanko mahdollistaa voimaharjoittelun lisäksi vatsalihasharjoittelun, ja se voi auttaa myös selkäkipuihin.

Leuanvetotanko tarjoaa erittäin edullisesti monipuolisen kuntolaitteen kotiin. Leuanvetotanko on myös suhteellisen pieni ja huomaamaton, joten se sopii pieniinkin asuntoihin.

Leuanvetotangolla on erittäin helppo tehdä voimaharjoittelua joka vahvistaa leveiden selkälihasten ja hauislihasten lisäksi useita eri lihaksia sekä puristusvoimaa. Myös vatsalihaksia on mahdollista harjoittaa leuanvetotangolla.

Jo pelkkä roikkuminen leuanvetotangosta kehittää voimaa, ja saattaa auttaa nopeasti erilaisiin selkävaivoihin. Päätetyön ohessa kannattaa harrastaa hyötyliikuntaa, ja leuanvetotanko tarjoaa nopean treenin. Siitä saa myös hauskan kisailupaikan perheelle tai toimiston porukalle.

Leuanvetotanko on helppo asentaa kaikkiin asuntoihin

Tankoja on saatavilla erilaisilla kiinnitystavoilla. Yleisin kotona nähtävä malli lienee oven karmien väliin kiinnitettävä leuanvetotanko. Oviaukkoon asennettava leuanvetotanko voidaan asentaa myös ilman ruuveja.

Hieman tukevampi leuanvetotanko oviaukkoon kiinnitetään karmin yläpuolelle. Tässä rekkitanko mallissa kiinnityskohta on oviaukon toiselle puolella, ja itse tanko oviaukon toisella puolella.

Rekkitangot joita ei kiinnitetä kiinteästi ruuveilla voidaan helposti myös siirtää, ja asettaa välillä alas, jolloin ne toimivat apuna vastalihaksia harjoittaessa.

Seinään tai kattoon kiinnitettävä leuanvetotanko on pysyvämpi ratkaisu. Kiinnityskohta kannattaa katsoa huolella, ja se kannattaa kiinnittää tukevaan kiviseinään tai seinän tukipalkkeihin.

Voimatorni on kookkaampi kuntosalilaite, joka tarjoaa erittäin tukevan leuanvetopaikan. Voimatornissa myös vatsalihaste, sekä dippiliikkeiten tekemin on erittäin helppoa.

Passiivinen roikkuminen leuanvetotangolla

Passiivinen roikkuminen vahvistaa puristusotetta sekä hartioiden ja selän lihaksia. Passiivista roikkumista voidaan tehdä vaikka päivittäin, ja se vie vain noin 5 minuuttia päivästä. Passivisella roikkumisella voi saada myös apua selkä- ja hartiavaivoihin.

Tartu tangosta kiinni molemmin käsin, ja roiku niin kauan kuin jaksat. Kun pystyt roikkumaan yli minuutin, voi ottaa mukaan hartioiden nostelun tai yhdellä kädellä roikkumisen.

Kehittymistä on helppo seurata mittaamalla roikkumisaikaa.

Leuanveto

Tartu tankoon olkapäiden levyisellä otteella suorin käsin. Nosta itsesi ylös kunnos katse kohtaa tangon, tai leuka ylittää tangon. Liikettää voi helpottaa ajattelemalla vetävänsä kyynärpäitä kohti lattiaa. Laske itsesi alas hallitusti. Toista liike.

Jos haet vielä ensimmäistä leuanvetoasi, voit aloittaa esimerkiksi jakkaran avulla liikkeen yläasennosta. Laske itsesi yläasennosta mahdollisimman hitaasti alas.

Leuanvetoa voidaan helpottaa myös vastuskuminauhalla.

Leuanvetotreeniä voidaan monipuolistaa erilaisilla otteilla. Kokeile leveitä ja kapeita otteita, sekä vasta- ja myötäotteita.

Leuanvetotreeniä voidaan tehostaa esimerkiksi painoliiveillä, tai täytetyllä repulla. Ota lisäpainot mukaan treeniin kuitenkin vasta kun leuanveto alkaa muuten tuntua liian helpolta. Huomioi myös leuanvetotangon painorajat.

Vatsalihakset leuanvetotangolla

Ota leuanvetotangosta kiinni hartioiden levyisellä otteella. Nosta polvia kohti rintaasi. Toista liikettä 12 kertaa ja tee 3 sarjaa.

Lisää haastetta saat, kun nostat jalat suorina eteenpäin. Voit koittaa myös tehdä jaloilla ympyrän, kun ne ovat suorina edessä. Liikettä tehdessäsi pyri aktivoimaan vatsalihakset liikkeeseen.

Gorillasports.fi verkkokaupasta löydät kattavan leuanvetotankovalikoiman lisäksi treeniohjeita leuanvetoon.