Mainos

Visit Turku kannustaa matkailuyrityksiä kestävälle polulle – ”Vastuullisuus on kilpailuvaltti”

Kim Allen-Mersh
Vastuullinen matkailuyritys huomioi toiminnassaan Turun alueen ainutlaatuisen ja herkän luonnon.
Vastuullinen matkailuyritys huomioi toiminnassaan Turun alueen ainutlaatuisen ja herkän luonnon.

Vastuullisuus on tänään matkailun trendi, huomenna ainoa mahdollinen toimintatapa. Visit Turku rohkaisee varsinaissuomalaisia matkailualan toimijoita kestävälle vastuullisuuden polulle, jossa jokainen askel on merkityksellinen.

Mitä vastuullisuus tarkoittaa matkailussa?

– Vastuullinen matkailu on toimintaa, joka on ekologisesti, taloudellisesti, sosiokulttuurisesti ja eettisesti kestävää. Käytännössä vastuullisuus voi näkyä esimerkiksi matkailuyrityksen pyrkimyksenä vähentää ruokahävikkiä tai paikallisen kulttuuriperinnön vaalimisena. Vastuullisuus on matkailualan ja matkailijoiden yhteinen asia, toteaa Visit Turun myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja.

Jemina Sormunen
Saaristo- ja kulttuurikaupunki Turku voi olla aidosti vastuullinen matkakohde vain siten, että paikalliset matkailualan yritykset lähtevät mukaan yhteiselle vastuullisuuden kehityspolulle.
Saaristo- ja kulttuurikaupunki Turku voi olla aidosti vastuullinen matkakohde vain siten, että paikalliset matkailualan yritykset lähtevät mukaan yhteiselle vastuullisuuden kehityspolulle.

Miten vastuullisen matkailun ihanteet toteutuvat Visit Turun toiminnassa?

– Vastuullisuus näkyy tuotetarjonnassamme, esimerkiksi myyntipalvelun retkipaketeissa ja yrityksille räätälöidyssä virkistystoiminnassa. Tarjonta rakentuu paikallisista palveluista ja tuotteista, mikä tukee kestävää matkailua monipuolisesti.

– Visit Turulla on myös tärkeä kannustajan rooli, koska organisaatiomme toimii läheisessä yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Saaristo- ja kulttuurikaupunki Turku voi olla aidosti vastuullinen matkakohde vain siten, että paikalliset matkailualan yritykset lähtevät mukaan yhteiselle vastuullisuuden kehityspolulle.

Miten Turun seudun matkailuyrityksiä rohkaistaan vastuullisemmiksi?

– Visit Turku rakentaa yhdessä Turku Science Park Oy:n kanssa Turun seudun kestävän matkailun ohjelmaa Visit Finlandin Sustainable Travel -ohjelman mukaisesti. Tavoitteena on, että paitsi Visit Turulla myös puolella Turun seudun matkailuyrityksistä on suoritettuna Sustainable Travel Finland -merkki, jolla yritys tai organisaatio viestii kuluttajille vastuullisuudestaan.

– Ohjelmaan kuuluu muun muassa paikallisia valmennuspäiviä, joissa korostamme pienten askelten merkitystä. Kaiken ei tarvitse heti olla täydellistä. Monissa yrityksissä vastuullisuus nähdään aivan turhaan peikkona. Moni toteuttaa vastuullisen matkailun periaatteita jo nyt – jopa tietämättään.

Jemina Sormunen
Food Walk ja muut teemakävelyt ovat esimerkkejä Visit Turun vastuullisesta tuotetarjonnasta.
Food Walk ja muut teemakävelyt ovat esimerkkejä Visit Turun vastuullisesta tuotetarjonnasta.

Mitä hyötyä vastuullisuudesta on yritykselle?

– Vastuullisuus on matkakohteelle ja alan yritykselle kilpailuvaltti. Tulevaisuudessa vain vastuulliset matkailuyritykset pysyvät mukana kilpailussa, sillä matkailijat ja yhteistyökumppanit suosivat vastuullisia kohteita. Vastuullisuus ole yritykselle vain taakka, vaan myös hieno mahdollisuus tuottaa uusia palveluja ja uutta liiketoimintaa, Hirvenoja muistuttaa.

Kiinnostuitko Visit Turun vastuullisesta palvelutarjonnasta tai Turun seudun kestävän matkailun ohjelmasta?

Myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja, satu.hirvenoja@turku.fi.

Visit Turun myyntipalvelu, myynti@visitturku.fi, puh. 02 262 7900.

http://www.visitturku.fi/uutinen/2020-02-12_visit-turku-rohkaisee-matkailualan-yrityksia-vastuullisuuteen


Visit Turun viisi vastuullisuusvinkkiä matkailuyrittäjille

1. Ota vastuullisuus vahvaksi ja luontevaksi osaksi yrityksen strategiaa.

2. Ole armollinen. Heti ei tarvitse olla valmista ja täydellistä – aloita pienistä askelista.

3. Viesti avoimesti hyvistä asioista ja teoista, vaikka olisit vasta polkusi alussa.

4. Helpota matkailijan mahdollisuuksia olla vastuullinen, esimerkiksi kertomalla, miten hän voi valita ympäristöystävällisen tavan saapua kohteeseen.

5. Kehitä yrityksen vastuullisuutta avoimesti ja rohkeasti yhteistyössä muiden paikallisten yrittäjien kanssa.