Mainos

Halkeama tuulilasissa kannattaa korjauttaa heti

Yrittäjä Henri Ahteela osoittaa korjattua kiveniskemää. Heti korjattuna se on miltei näkymätön.
Yrittäjä Henri Ahteela osoittaa korjattua kiveniskemää. Heti korjattuna se on miltei näkymätön.

Tuulilasiin tullut särö on usein korjattavissa, mikäli toimii nopeasti. Rikkoutunut tuulilasi kannattaa vaihdattaa alan erikoisosaajalla.

Lumeton talvi saa sepelin ja irronneet nastat lentelemään teillä. Napsahdus kuuluu, ja tuulilasiin tulee särö. Onko tulossa iso lasku vai selviääkö vahingosta säikähdyksellä?

- Mikäli kiveniskemästä johtuva halkeama ei ole paria, kolmea senttiä pidempi, voidaan tuulilasin vaihtamiselta välttyä. Tällöin kannattaa kuitenkin toimia nopeasti, Raision Autolasin yrittäjä Henri Ahteela neuvoo.

Ensimmäinen askel tien päällä on kuivata kohta vaikka hansikkaalla tai nenäliinalla ja laittaa ruhjeen päälle kiveniskemätarra tai kirkas teippi. Tarra suojaa ruhjetta lialta ja kosteudelta, jolloin se on helpompi korjata myöhemmin. Sen jälkeen lasin kanssa kannattaa ajaa lasikorjaamolle mahdollisimman pian, ettei halkeama etene.

Lasikorjaamolla kiveniskemän korjaamiseen menee ammattilaisilta aikaa vartin verran ja kustannus on 40 euroa. Lasiin porataan ruhjeen keskelle pieni reikä, johon laitetaan paineella hartsia. Sen jälkeen hartsi kovetetaan UV-valolla. Heti suojattu ja hyvin korjattu iskemä on melkein näkymätön.

- Aivan pieniä, nuppineulan pään kokoisia iskemiä, jotka eivät ole lähteneet halkeamaan, ei tarvitse korjauttaa. Tällainen lumeton talvi on kiveniskemäkautta. Korjaamme niitä toistakymmentä päivässä, Ahteela kertoo.

Kiveniskemä tuulilasissa korjataan poraamalla ruhjeeseen reikä, joka täytetään kovetetulla UV-hartsilla.
Kiveniskemä tuulilasissa korjataan poraamalla ruhjeeseen reikä, joka täytetään kovetetulla UV-hartsilla.

Tuulilasi vaihtoon

Tuulilasissa ei sallita liian montaa korjausta. Mikäli korjauksia on tehty enemmän kuin kolme, puuttuu katsastusmies asiaan. Halkeamaa ei myöskään sallita kuljettajan näkökentässä.

Mikäli tuulilasi on naarmuinen, siinä on useita iskemiä tai pidempiä halkeamia, pitää se vaihtaa uuteen. Tuulilasin vaihtoja tehdään Raision Autolasissa viidestä kahdeksaan kappaletta päivittäin.

- Tuulilasien lyijypitoisuus on viime vuosina laskenut, minkä vuoksi lasit eivät ole yhtä kimmoisia kuin ennen, Ahteela kertoo. Ne ovat myös ohentuneet. Tämän vuoksi niitä joudutaan vaihtamaan entistä useammin.

Jarmo Hänninen (vas.) ja Mika Lehtiö vaihtavat päivittäin useita tuulilaseja, jolloin ammattitaito pääsee kehittymään.
Jarmo Hänninen (vas.) ja Mika Lehtiö vaihtavat päivittäin useita tuulilaseja, jolloin ammattitaito pääsee kehittymään.

Tuulilasien uusimista vaikeuttaa nykyisin lisääntynyt tekniikka. Lasissa on avustajaa kaistanvaihtoon, kameratekniikkaa, antennia, sadetunnistinta ja lämmitystä. Kaikki ylimääräinen on irrotettava ja asennettava takaisin uuteen lasiin. Kameran keskipisteen hakeminen ja kalibrointi on tärkeää, jotta tarkkuus säilyy. Sitä varten on oltava sopiva laitteisto.

- Lasinvaihdon hinta vaihtelee henkilöautoille noin 300 eurosta reiluun tuhanteen euroon. Suurimmalla osalla se menee tuulilasivakuutuksesta, joissa on tietysti vaihteleva omavastuu, Ahteela tietää.

Vakuutusyhtiöt tekevät korjaamon kanssa yhteistyötä niin, ettei vahinkoilmoitusta tarvitse tehdä etukäteen, vaan korjaamolle voi ajaa suoraan. Oikeantyyppinen lasi saadaan hankittua yleensä seuraavaksi päiväksi, ja lasin vaihtaminen onnistuu päivässä.

Pieni perheyritys

Raision Autolasi ei ole huoltokorjaamo, joka tekee myös lasikorjauksia, vaan kaikki sen neljä vakituista työntekijää ovat lasialan erikoisosaajia. Ahteelan mukaan yrityksen valtteja ovatkin sekä nopeus että korkea ammattitaito.

- Hyvin vaihdettu lasi on oikeassa paikassa, eikä liian lähellä runkoa. Pohjatyöt on tehty huolella, eikä autoa vaurioiteta vanhan lasin irrotuksessa. Liimaus on tehty tasaisesti ja kameratekniikka on oikein kalibroitu, yrittäjä kertaa.

Henri Ahteelalle lasit ovat tuttuja jo lapsesta. Hänen isänsä oli lasiliike Kaunella töissä, jonne poika tepasteli päiväkodista. 40 vuotta sitten isä perusti Raision Autolasin, jota Henri Ahteela on pyörittänyt itsenäisesti vuodesta 2012. Raision liikkeen lisäksi yrityksellä on toimipiste Liedossa, jossa henkilöautojen lisäksi korjataan raskaiden ajoneuvojen laseja. Uusina toimialueina yrityksellä on umpioiden hionta, akkumyynti ja Liedossa ilmastointilaitteiden huolto.

Raision Autolasi

Tuotekatu 6, 21200 RAISIO

p. 0500 222 996

p. 02 432 9396

Avoinna:

ma – pe 8–17

la 10–14