Mainos

Tuntuuko, etteivät kädet riitä? Onko hoidettavina oman kodin lisäksi vanhemmat ja anopin puutarha? Kuka kävisi ulkona isoisän kanssa?

Siivoukseen on jo totuttu hankkimaan apua, mutta kaikki eivät tiedä, että sitä on saatavana myös muihin kodin askareisiin. Varsinkin senioreille lisäkäsien palkkaaminen voi olla ratkaiseva askel hyvinvoinnin lisäämiseen.

Joskus tehtäviä kertyy yksinkertaisesti liikaa. Työ, perhe, kouluttautuminen ja harrastukset kilpailevat ajasta. Monelle hoidettavia asioita siunaantuu useammankin henkilön osalta. Toisilla taas omat rahkeet eivät enää riitä, eikä lähellä ole ketään, jolta apua voisi edes odottaa saavansa.

- Moni tietää, että viikkosiivousta voi ostaa, muttei huomaa, että muitakin palveluita on tarjolla, Sivinan palveluesimies, kuntapalveluvastaava Ria Amper kertoo.

Nykyisin ihmiset asuvat usein eri paikkakunnilla kuin vanhempansa ja molemmat puolisot käyvät töissä. Lasten harrastusrumbaan odotetaan panostusta. Omien ja vanhempien arkiasioiden hoitamiseen on entistä vähemmän aikaa. Vanhempien kanssa olisi mukava myös jutella, eikä käyttää aikaa pyykkihuoltoon tai kaupassa käyntiin.

Sivina Oy tarjoaa palveluita kotiin niille osa-alueille, missä ihmiset niitä tarvitsevat.

- Meiltä saa kotiapua oikeastaan ihan kaikkeen. Teemme kotisiivouksia, pieniä pihatöitä, kastelemme kukat, ulkoilutamme lemmikit, kylvetämme, hoidamme ihoa, autamme kauppa-asioinneissa, saatamme kampaajalle, Turun palveluesimies Tiina Nygren-Alamäki luettelee esimerkkejä.

Nygren-Alamäki kertoo asiakkaasta, joka oli vammautunut 11 vuotta aikaisemmin, muttei ollut saanut kotiinsa mitään apua. Asiakkaan oli vaikea liikkua ja puhua, joten avun pyytäminen oli ollut hankalaa. Kuntoutusjaksolla hän kuuli kotiavusta, minkä jälkeen kotona tehtiin Sivinan johdolla avun kartoitus.

Kartoituksen jälkeen kotona tehtiin kunnon suursiivous ja sen jälkeen ylläpitosiivous kerran kuussa. Asiakkaan kanssa hankittiin uusia vaatteita, laitettiin kuntoon apteekkiasiat ja hankittiin tarpeelliset kortit sekä oikeanlainen rollaattori.

- Palvelun ansiosta asiakkaan elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Hän on iloinen saamastaan avusta ja on erittäin positiivinen ja innostunut ihminen, Nygren-Alamäki kertoo.

Sivinasta saa apua myös ulkoiluun ja asiointiin.
Sivinasta saa apua myös ulkoiluun ja asiointiin.

Tehtävien kirjo ja laajuus vaihtelevat

Sivinassa asiakassuhteet kestävät yleensä pitkään. Usein ensimmäinen kontakti on ikkunoiden pesu, minkä jälkeen siirrytään säännölliseen siivouspalveluun. Siivouspalvelut alkavat arviointikäynnillä, jossa kartoitetaan sekä asiakkaan koti että mitä asiakas haluaa ja tarvitsee. Asiakkaan kanssa yhdessä mietitään käyntitaajuus ja erityistoiveet. Voimien vähetessä senioreille haetaan usein myöhemmin avustajaa myös muihin tehtäviin.

- Monesti siivoojan käynti on viikon kohokohta, jolla on myös hyvin suuri sosiaalinen merkitys. Arvioimmekin aina kuka olisi kenellekin paras henkilö, jotta syntyy hyvä keskusteluyhteys. Joskus meitä pyydetään myös ihan puhtaasti seurustelupalveluita ja niitäkin on tarjolla. Esimerkiksi, jos vanhus on sairaalassa, voimme käydä lukemassa hänelle päivän lehden, Nygren-Alamäki kertoo.

Amper muistuttaa, ettei avustettavien tehtävien tarvitse olla viikosta toiseen samanlaisia. Asiointiapua pankkiin tai vaatekauppaan voidaan antaa silloin, kun sitä tarvitaan. Vaatehuone voidaan laittaa projektina järjestykseen. Etukäteen onkin mahdotonta aina sanoa, millaisia avustustehtäviä tarvitaan. Sivinan avustaja joustaa avustettavan ihmisen rinnalla.

Monta maksutapaa

Monet Sivinan asiakkaista maksaa palveluista kaupungin palveluseteleillä. Siivouspalveluita maksetaan paljon myös itse, jolloin ne voi vähentää kotitalousvähennyksenä verotuksessa.

- Suoraan maksavia asiakkaita ovat esimerkiksi työssä käyvät ihmiset, jotka haluavat viikkosiivouksen kotiin. Myös työnantajat voivat ostaa lastenhoitopalveluita työntekijöilleen, Amper opastaa.

Palveluseteleitä myöntävät kunnat niitä tarvitseville, tietyin kriteerein. Tällöin asiakas saa tietyn suuruisen siivous-, lapsiperheiden kotipalvelu tai henkilökohtaisen avun palvelusetelin sekä listan hyväksytyistä palveluntuottajista. Asiakas voi ottaa Sivinaan sitten suoraan yhteyttä.

Mikäli asiakas ei pysty sairauden, vamman tai iän takia itse huolehtimaan siivouksesta tai kotityöstä, muttei voi saada palveluseteliä, voi hänen olla mahdollista ostaa palveluita ilman arvonlisäveroa.

- Helpointa on soittaa meille, niin katsomme yhdessä, miten saamme parhaiten palvelun tuotettua, Nygren-Alamäki toivoo.

Erityisen ylpeitä sivinalaiset ovat yrityksen taustasta. Sivina on nimittäin suomalainen perheyritys. Työntekijöitä on koko maassa noin 170, joista Turun yksikössä noin 15. Veronsa yritys maksaa Suomeen.

Sivina Oy:n palveluesimies, kuntapalveluvastaava, Ria Amper ja Turun palveluesimies Tiina Nygren-Alamäki valmiina palvelukseen.
Sivina Oy:n palveluesimies, kuntapalveluvastaava, Ria Amper ja Turun palveluesimies Tiina Nygren-Alamäki valmiina palvelukseen.

Sivina Oy, Turku

p. 040 5101 771

turku@sivina.fi