Mainos

Kuusi tapaa tulla huijatuksi verkossa

Hanki tuotteita tutusta tai tunnetusta nettikaupasta ja maksa ostoksesi luottokortilla, neuvoo Kuluttajaliitto.
Hanki tuotteita tutusta tai tunnetusta nettikaupasta ja maksa ostoksesi luottokortilla, neuvoo Kuluttajaliitto.

Tilasitko tavaraa, joka ei tullut? Menikö henkilötunnuksesi oikeaan paikkaan? Onko nettideittisi aidolla asialla? Kuluttajaliitto kertoo, miten huijarin voi erottaa rehellisestä toimijasta verkossa.

Digihuijaukset ovat kasvavin petosmuoto. Joka kuukausi noin viisisataa suomalaista ilmoittaa poliisille tulleensa huijatuksi sähköisissä kanavissa. Rikosten määrä on varmasti paljon suurempi, sillä kaikki eivät edes tee ilmoitusta.

Huijausten takana ovat yleensä kansainväliset, järjestäytyneet rikollisliigat. Siksi uhrin asema onkin usein heikko – ulkomaille siirretyt rahat on nostettu automaatista jo minuutteja tilisiirron jälkeen. Poliisin keinot puuttua asiaan ovat tilanteessa melko rajalliset. Rikollisen toiminnan tunnistaminen etukäteen onkin paras keino suojautua.

- Huijausyritykset noudattelevat usein samankaltaista kaavaa, jota toistetaan niin kauan kuin ihmiset tarinan uskovat. Siksi tilanteeseen on hyvä aika ajoin perehtyä, Kuluttajaliiton Huijarit kuriin!

–hankkeen projektikoordinaattori Jaana Savolainen kertoo.

Kuluttajaliitto on luokitellut digihuijausmuodot kuuteen luokkaan. Tunnistamalla huijareiden keinot, ihminen voi paremmin varautua eteen mahdollisesti tuleviin huijausyrityksiin. Oletko kohdannut seuraavanlaisia tilanteita?

Linda Lipponen / Lifu / www.lifu
Huijarit kuriin! -hankkeessa pyritään tunnistamaan tilanteita, joissa voi joutua digihuijauksen uhriksi. Projektikoordinaattori Jaana Savolainen neuvoo, miten toimia turvallisesti verkossa.
Huijarit kuriin! -hankkeessa pyritään tunnistamaan tilanteita, joissa voi joutua digihuijauksen uhriksi. Projektikoordinaattori Jaana Savolainen neuvoo, miten toimia turvallisesti verkossa.

Nettikaupassa kaikki, mikä on liian hyvää ollakseen totta, on yleensä huijausta. Liian nopeaan päätöksentekoon hoputtaminen on usein merkki huonoista aikeista. Www-osoitteen edessä tulee olla https-kirjainyhdistelmä ja lukko-kuvakkeen tulee olla kiinni. Jos käyttää itselleen ennestään tuntematonta nettikauppaa, kannattaa seurata keskustelupalstalla muiden kokemuksia kyseisestä yrityksestä. Maksu kannattaa suorittaa mieluummin luotto- kuin pankkikortilla, sillä luottokorttiyhtiöltä voi saada rahat takaisin, jos tavaraa ei kuulu.

Roskapostit ja muut huijaussähköpostit erottaa aidoista, paitsi sisällön perusteella, myös osoiteriviä tutkimalla. Kopioi osoite hakukoneeseen ja katso johtaako se oikeaan paikkaan. Jos tutulta henkilöltä tai taholta tullut viesti kuulostaa omituiselta, tarkista soittamalla viestin aitous.

Tietojasi kalastellaan moneen tarkoitukseen. Harkitse siis kahdesti, kenelle annat henkilötietojasi. Pankkitunnustasi sinun ei tarvitse antaa kenellekään. Poliisi, pankki tai viranomaiset eivät kysy salasanojasi koskaan, joten sellaisena esiintyvät kyselijät ovat aina huijareita.

Joskus kokonainen uutissivusto voi olla tekaistu, vaikka ulkoasu vaikuttaisi aidolta.
Joskus kokonainen uutissivusto voi olla tekaistu, vaikka ulkoasu vaikuttaisi aidolta.

Romanssihuijauksia vilisee erityisesti sosiaalisessa mediassa. Tyypillisesti huijari esiintyy korkeasti koulutettuna amerikkalaisupseerina, joka työskentelee kriisialueella, tai Hollywood-näyttelijänä. Hän keskustelee kanssasi romanttisesti, ja ennen kuin huomaatkaan, hän pyytää rahaa. Videopuheluihin hän ei suostu.

Sijoitushuijaus alkaa usein puhelinsoitolla +44-alkuisesta numerosta. Sinulle tarjotaan uskomatonta tuotto-odotusta ulkomaille tehtävälle, muutaman satasen sijoitukselle. Viikon päästä saat rahasi tuplana takaisin, jotta olisit valmis tekemään vielä suuremman jatkosijoituksen. Sinua voidaan pyytää myös asentamaan koneellesi ohjelma, jonka avulla sijoituksia voidaan hallita. Sen jälkeen yhtiöstä ei enää kuulu.

Toimitusjohtajahuijauksessa lähetetään viestejä ja laskun maksupyyntöjä tutun, ylemmässä asemassa olevan nimissä. Yleensä laskun maksulla on kova kiire ja se sattuu loma-aikaan. Jos lasku vaikuttaa epäilyttävältä, soita esimiehellesi ensin.

Nettihuijauksen uhriksi joutumisessa ei ole mitään hävettävää. Ainakin mikäli on menettänyt rahaa, pitäisi aina tehdä rikosilmoitus. Samanaikaisesti tulisi ottaa yhteyttä pankkiin ja luottokorttiyhtiöön, jotta vahinkojen suuruus voidaan minimoida.

- Usein ihmiset ovat niin järkyttyneitä ja pettyneitä, etteivät halua edes puhua asiasta. Tai sitten he eivät tiedä kuinka asiassa pitäisi edetä. Meillä Kuluttajaliitossa on näitä tilanteita varten maksutonta neuvontaa, Savolainen kertoo.

Puhelinneuvonta digihuijauksiin liittyen palvelee tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 10–12 ja torstaisin klo 17–19 numerossa 09 – 454 22 140. Chat-neuvonta palvelee torstaisin klo 14–16 osoitteessa huijausinfo.fi.

Lisätietoa saa sivustolta huijausinfo.fi sekä Kuluttajaliiton avoimilta ja maksuttomilta luennoilta. Luentojen aikataulun löydät samasta osoitteesta.