Mainos

Verkkokaupat suuntaavat Lahdesta maailmalle

Verkkokauppojen kotipesä.
Verkkokauppojen kotipesä.

Kun lähdet Lahden keskustaan, niin katse kiinnittyy helposti torin vilinään, kauppakeskuksen liikkeisiin tai lounasravintoloiden vilskeeseen. Lounaalla tai shoppailemassa ohikulkija ei välttämättä osaa kiinnittää huomiota ydinkeskustassa sijaitsevaan toimistotilaan, joka on houkutellut Lahteen työntekijöitä aina Saksasta asti. Isoista ikkunoista voi kuitenkin saada silmäyksen yritykseen, jossa tunnettujen, ja vielä toistaiseksi tuntemattomien, brändien vieminen kansainväliselle kentälle on arkipäivää.

Verkkokauppayhtiö SB Ecommerce Group Oy on jo usean vuoden ajan vienyt brändejä ja verkkokauppoja maailmanmaineeseen ja menestykseen!

Suomen Amazon

Kansainvälisen verkkokauppatoimijan tarina sai alkunsa vuonna 2012. Kolmen hengen kaveriporukka halusi lähteä kokeilemaan siipiensä kantavuutta verkkokaupan jännittävässä maailmassa, samalla kun painoivat valmiiksi pitkää päivää yliopisto-opintojen parissa. Ei aikaakaan, kun idea alkoi saada tuulta alleen! Kannattaa muistaa, että vielä vuonna 2012, verkkokauppa oli aivan toisella tasolla, kuin nykyään. Tässä tapauksessa myös tekijöillä oli mittarissa pikkuisen vähemmän kilometrejä, mutta nuoruuden innokkuus korjasi hienosti virheitä ja puutteita.

Alkujaan firma keskittyi polkupyörien maahantuontiin, mutta nykyään yrityksen 14 verkkokaupasta tilataan Euroopan laajuisesti tuotteita, aina vaatteista markkinointitarvikkeisiin. Kokeilemalla on oppinut, millaiset tuotteet toimivat ja kenelle niitä kannattaa myydä.

Hypätään takaisin nykypäivään ja SB Ecommerce Group Oy:n Lahden toimistolle. SBE on kasvanut kymmeniä ammattilaisia työllistäväksi, ja edelleen kasvavaksi yritykseksi, jollaisia jokainen suomalainen kunnallispoliitikko varmasti ottaisi ilomielin omaan pitäjäänsä. Saman katon alla toimivat SB Ecommercen lisäksi myös yrityksen tytäryhtiöt SBC Saksa ja Preeco Trading Oy.

”Ei tämä aina ole ollut helppoa, mutta huumorilla ja apinan raivolla on pärjätty tiukoissakin paikoissa”, SB Ecommerce Group Oy:n toimitusjohtaja Väinö Kaalikoski nauraa.

”Olemme usein aloittaneet jonkun brändin kanssa Suomessa ja kun prosessit on hiottu Suomessa kuntoon, viedään kauppa nopeasti kansainväliseksi. Meidän vahvuutemme on siinä, että pystytään nopeasti skaalaamaan kauppaa ja tarjoamaan tuotteita kuluttajille useissa eri maissa”, Kaalikoski kertoo.

Brändit suuntaavat Lahdesta maailmalle.
Brändit suuntaavat Lahdesta maailmalle.

Verkkokaupan ABC

”Verkkokauppaa ei kannata ajatella kilpailijaksi, vaan mahdollisuudeksi. Esimerkiksi perinteisen kivijalkamyymälän toimintaa voi tukea ja tehostaa tarjoamalla asiakkaille mahdollisuuden tehdä ostoksia myös verkossa ja samalla ei tarvitse luottaa pelkästään omalta kylältä tuleviin asiakkaisiin.

Kuluttajat haluavat ostaa tuotteita silloin kun se heille parhaiten sopii, tai ainakin tutustua tarjontaan, ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Se kannattaa pitää mielessä, että jos ei itse vie oman yrityksen tarjontaa verkkoon, niin joku kilpailijoista tekee sen aivan varmasti”, Kaalikoski tiivistää.

”Toimintamalliimme kuuluu, että kun otamme asiakkaan brändin haltuun, niin hoidamme sitä kokonaisvaltaisesti ja aivan kuin se olisi omamme. Verkkokaupan tekninen toteutus ja rakentaminen ovat toki tärkeä osa tätä prosessia, mutta eivät yksin muodosta koko kokonaisuutta. Kun lähdemme hoivaamaan ja kasvattamaan aloittelevasta brändistä suurta, tai viemään olemassa olevaa brändiä uusille vesille, niin verkkomarkkinointi on aivan yhtä tärkeä osa pakettia.

Verkkokauppa ei kuitenkaan ole oikotie onneen tai vapaalippu Nirvanaan. Se vaatii samalla tavalla työtä ja hartiavoimia, kuin perinteinen kyläkauppa. Ei siis riitä, että tuotteet ja palvelut lisää verkkosivuille ostettavaksi ja odottaa kädet taskuissa, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Tuotteiden tulee olla esillä visuaalisesti toimivalla tavalla, tuotteista pitää olla tarjolla riittävästi tietoa ja myös ostoprosessin täytyy olla asiakkaalle simppeli. Asiakaspalvelun pitää myös olla kohdallaan”, Kaalikoski sanailee.

”Sitten kun oman tuotteen ja palvelut on saanut myyntikuntoon, niin ei saa jäädä tuleen makaamaan! Markkinointi ja myynti kannattaa aloittaa heti, eikä saa jäädä odottamaan, että asiakkaat vain taikaiskusta jotenkin löytävät niiden äärelle.”

Lisätiedot: https://www.sbecommerce.fi/

"Meidän vahvuutemme on siinä, että pystytään nopeasti skaalaamaan kauppaa ja tarjoamaan tuotteita kuluttajille useissa eri maissa”, Kaalikoski kertoo.