Mainos

Asuntokauppa on muutakin kuin kukkapurkkien asettelemista takanreunukselle

Julia Kosken pro gradu -tutkielman pohjalta Huoneistomarkkinoille tehtiin laatukäsikirja ja haettiin SKVL-laatusertifikaatti. Nykyisin Julia Koski toimii Huoneistomarkkinoiden markkinointiassistenttina.
Julia Kosken pro gradu -tutkielman pohjalta Huoneistomarkkinoille tehtiin laatukäsikirja ja haettiin SKVL-laatusertifikaatti. Nykyisin Julia Koski toimii Huoneistomarkkinoiden markkinointiassistenttina.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että välityspalvelu on muuttumassa asuntojen kauneuskilpailuksi, pelkää Huoneistomarkkinat Oy LKV:n Arto Koski. Turvallisen asuntokaupan toteuttamiseen vaaditan kuitenkin paljon laadukasta välitystyötä.

Hehkeä orkidea somistaa takan reunusta ja kylpyhuoneen saippuat on aseteltu sievästi taiteltujen pyyheliinojen päälle. Asuntoilmoitus näyttää hyvältä. Mutta mitä se kertoo itse kohteesta?

- On tärkeää, että asuntoilmoitukset ovat houkuttelevia ja tarvittaessa ”stailauksen” kautta sisustus ei jää pelkästään mielikuvituksen varaan. Jos välittäjän tärkein tehtävä on toimia somistajana, on kuitenkin menty väärille vesille, Huoneistomarkkinat Oy:n osakas Arto Koski toteaa.

Vaikka Huoneistomarkkinoillakin kohteita somistetaan, painopiste pidetään laadukkaassa välityspalvelussa. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

- Lähdimme tarkastelemaan aihetta tutkimuksen kautta, jotta voimme kiinnittää huomioita entistä enemmän välitysprosessin vaiheisiin, joista laatu syntyy, Koski pohjustaa.

Vuonna 2018 Julia Koski teki pro gradu-tutkielman Vaasan Kauppakorkeakouluun. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja siihen osallistui 27 asiakasta, jotka olivat myyneet asuntonsa Huoneistomarkkinoiden välityksellä. Asiakkaiden tehtävänä oli tuottaa lyhyitä kuvauksia Huoneistomarkkinoiden välityspalvelusta.

- Tärkeimpänä asiakkaat pitivät välityspalvelussa sitä, että heihin pidettiin aktiivisesti yhteyttä ja että he voivat olla yhteydessä välittäjään koska tahansa. Heidän mukaansa siinä oli onnistuttu hyvin. Samoin välittäjien osaamisen koettiin olevan korkealla tasolla. Siinä korostuivat erityisesti välittäjien ammattitaito ja asiakaslähtöisyys, KTM Julia Koski kertoo gradunsa tärkeimmistä tuloksista.

Käytännössä yhteydenpito on varmistettu niin, että mikäli oma välittäjä ei pääse vastaamaan, puhelu ohjataan hänen varahenkilölleen. Näin asiakas saa aina henkilökohtaisen palvelun. Puhelinvastaajien käyttäminen on yrityksessä kielletty.

”Kommunikointi läpi koko prosessin oli hyvin aktiivista vuorokauden ajasta riippumatta. Asunnosta saatu ostotarjouskin käytiin läpi yhdessä puhelimessa vielä iltamyöhäisellä kohta kohdalta”, vastaa 28-vuotias mieshenkilö pro gradu -tutkielmassa.

Gradutyö poiki laatukäsikirjahankkeen, jonka myötä Huoneistomarkkinoille myönnettiin SKVL:n laatuyritys -sertifikaatti. Laatuyritys noudattaa liiton ohjeita sekä eettisiä sääntöjä ja on laatukoulutettu. Jäsenyrityksistä vain kymmenen prosenttia on sertifioituja. Käsikirjassa määritellään muun muassa kuinka paljon henkilöstöä koulutetaan.

- Koulutus on meille avainasia. Suurimmalla osalla henkilöstöstä on LKV-tutkinto. Kehitämme koulutuksilla jatkuvasti osaamistamme, jotta välittäjän työkalut työhön ovat tuoreita, Koski toteaa.

Tutkimuksessa selvitettiin välityspalvelun laatua välittäjien ja 27 asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä yhteydenpitoon ja välittäjien ammatillisen osaamiseen.
Tutkimuksessa selvitettiin välityspalvelun laatua välittäjien ja 27 asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä yhteydenpitoon ja välittäjien ammatillisen osaamiseen.

Osaamista hinnoittelussa ja tarjouskäytännössä

Julia Kosken tutkimuksen mukaan välittäjien ammattitaitoa arvostetaan tarjouskäytännöissä. SKVL antaa eri tilanteisiin toimintaohjeita hyvästä välitystavasta. Silti yritykselle jää valinnanvaraa, miten toimia.

- Me suosittelemme myyjälle aina avointa, reilua peliä. Jos ostajaehdokkaita on useampia, otamme kaikilta kirjallisen tarjouksen tiettyyn ajankohtaan mennessä. Jos myyjän asettama hinta ylittyy, yleensä korkein tarjous voittaa. Tällöin kaikki tietävät, missä mennään, eikä ketään vedätetä, osakas Marko Karppinen kertoo. Tietysti pitää muistaa, että myyjä päättää kenelle myy ja millä ehdoilla.

Omakotitalojen hinnoittelussa yrityksessä on erityisen vankkaa kokemusta.

- Omakotitalojen myynnissä meillä on sellainen kisälli-oppipoika-periaate, että ensimmäiset kaksi vuotta kohteeseen tutustuvat aina kokenut ja nuorempi välittäjä yhdessä. Näin saamme jalkautettua ammattitaitoa, jota omakotitalokaupassa tarvitaan, Karppinen kertoo.

Omakotitalot ovat yksilöitä, joiden hinnat eivät selviä tilastoja lukemalla.

- Remontit, pihat, varustetaso ja kaikki vaikuttaa. Niitä täytyy olla myynyt satoja, jotta osaa tehdä oikean arvion. Siksi teemmekin hinnoittelun eteen porukalla paljon töitä, Karppinen jatkaa.

”Välittäjän ammattitaito sekä asenne kaupantekoon oli poikkeuksellisen korkea. Ehdottomasti henkilö, jota voin suositella lämpimästi muillekin sekä tulen käyttämään jatkossa jos on tarvetta myydä asuntoja”, kirjoittaa 35-vuotias pro gradu-tutkimukseen vastannut mies.

Avoimuus on muutenkin yrityksen toiminnan lähtökohta.

- Kun esittelemme asunnot asiakkaille rehellisesti, hyvine puolineen sekä puutteineen, ovat lopulta kaikki tyytyväisiä. Näitä asioita me olemme korostaneet toiminnassamme 1990-luvulta alkaen ja ne ovat tärkeitä meille yhä. Vaikka meilläkin on hienoja kukkapurkkeja, Koski kuittaa.

Huoneistomarkkinat Oy LKV
Yliopistonkatu 30
20100 Turku
Puhelinpäivystys kello 8–20 joka päivä 02 277 1500
Toimisto avoinna ma–pe 9–17
myynti@huoneistomarkkinat.com
www.huoneistomarkkinat.com