Hansakorttelin hitit

Pirteä polkkatukka, porkkanapöksyt ja ladonoven levyiset olkatoppaukset. Testaa, muistatko nämä myymälät ja hittituotteet, joita Hansakorttelissa myytiin 30 vuotta sitten!

Boutique Ofelian erikoisuutena oli vuokrata mukaan asuun sopiva hattu.
Boutique Ofelian erikoisuutena oli vuokrata mukaan asuun sopiva hattu.

Hansakorttelista tuli nopeasti perustamisensa jälkeen turkulaisen muodin mekka ja kaupan keskus. Kauppiaat olivat pääsääntöisesti aluksi kotimaisia, mutta uusia brändejä haettiin lähinnä Euroopasta. Kuten edelleenkin, kauppakeskuksesta löytyi isompia ja pienempiä eri alojen laatuliikkeitä. Muistatko nämä?

Boutique Ofelia myi naisten ”vierailu- ja juhla-asuja”. Harriet Andersson korosti juhlapukeutumisen arvoa.

emännän miettimään, että mitähän varten nämäkin juhlat oikein järjestettiin, mietti Andersson vuonna 1990.

Jotkut tuotemerkit ovat viihtyneet Hansakorttelissa pitkään.

– Tänä syksynä olemme valinneet mallistoon italialaisen naisten malliston nimeltään Vero Moda, kertoo Mexx- myymälästä vastaava Pia Ala-Mutka vuonna 1991.

Mexxin myyjiä reippaan kirjavissa työasuissaan.
Mexxin myyjiä reippaan kirjavissa työasuissaan.

Kävitkö joskus laukkuliike Laurent Davidissa, joka myi samannimisiä sarjalaukkuja ja toi maahan Pierre Cavallon italialaisia neuleita?

– Meilläkin naiset ovat alkaneet vähitellen valita jokaiseen asukokonaisuuteen sopivan laukun, iloitsi kauppias Liisa Lindberg 30 vuotta sitten.

Pellillä paistettua palapitsaa

Shoppailun lomassa asiakkaille avautui ensi kertaa mahdollisuus ottaa pitsaa myös mukaan. Siihen asti pitsa oli aina ollut suuri, pyöreä ja pöydän ääressä syötävä. Nyt herkkua paistettiin pellillä, leikattiin neliöiksi ja myytiin mukaan paloina. Mullistavan palapitsa-ajatuksen Hansaan toi italialaisperhe Sinikka ja Franco Florio, joka pyöritti ravintola Pizza Volantea Thalian basaarikujalla. Mainontakin oli melko omintakeista.

Kampaamopalveluita naisilta naisille

Kampaamojen suosikkeja oli Salon Inkeri Savola, jossa oli kymmenen asiakaspaikkaa. Kampaamo-osa oli hienovaraisesti eristetty parturiosastosta. Naisvaltaista henkilökuntaa täydensi kuitenkin uskaliaasti Kai Savola. Hänen mielestään ala soveltui hyvin miehillekin.

– Asiakkailla ei ole nykyään enää juuri lainkaan ennakkoasenteita mieskampaajaa kohtaan, hän kertoi ajan henkeen.

Kai Savola leikkaa muodikasta poikatukkaa.
Kai Savola leikkaa muodikasta poikatukkaa.

Suomalaista laatua

1990-luvun mainosteksteissä korostuvat sanat laatu ja palvelu. Valmistus on ollut pitkälti kotimaista tai eurooppalaista ja asiakkaiden oletettiin haluavan tuotteita, jotka kestävät, vaikka ne maksaisivat hieman enemmän. Halpatuonnin aika oli vasta edessä, vaikka lama kolkuttikin. Ekologisuudesta ei puhuttu silti juurikaan, muuta kuin kosmetiikan osalta, jossa Body Shop oli selkeä edelläkävijä.

Kirjokankaan myymäläjohtajan Ritva Tuokilan mukaan ”turkulainen nainen on vaatetuksessaan vaativa ja häneen pitää suhtautua kunnioituksella”. Eri maakuntien ostajat ovat hänen mukaansa erilaisia ja heille tulee tarjota eri valikoimaa. Yrityksen menekin taustalla olivatkin harkittu suunnitelmallisuus, muodikkuus ja kunnon laatu sekä palvelu.

Turkulaiseen, vaativaan makuun suunniteltu 1990-luvun naisten asu.
Turkulaiseen, vaativaan makuun suunniteltu 1990-luvun naisten asu.

Kenkä-Lehtosen perheyrityksessä työskenteli seitsemän alan ammattilaista.

– Lenkkarimuodista ollaan siirtymässä kenkäkulttuuriin, julistettiin tuolloin.

Suomalainen osti neljät kengät vuodessa, joista yhdet oli kotimaiset, nahkakengistä jopa joka kolmannet. Laatuun uskottiin vahvasti niissäkin.

- Myyjiemme on osattava ammattinsa, sillä valistunut asiakaspiirimme haluaa tietoa materiaaleista ja muodista sekä opastusta kenkien ja saappaiden hoidossa, Jyrki Lehtonen kertoi.

Myyjä esittelee tyylikkäitä kenkiä, joilla on hyvä kävellä.
Myyjä esittelee tyylikkäitä kenkiä, joilla on hyvä kävellä.

Urheilu-Hansassa palvelu pelasi, mikä oli sinänsä hyvä, sillä esillepano oli ajan henkeen laatikkopainotteinen.
Urheilu-Hansassa palvelu pelasi, mikä oli sinänsä hyvä, sillä esillepano oli ajan henkeen laatikkopainotteinen.

Arto Elovirran Archie’s Best -nuorisomuotiputiikin muistanevat kaikki 1990-luvun nuoret. Best Company, Hugo Boss ja Diesel olivat merkkejä, joita ilman oli koulussa ”out”, joten Archielle oli aivan pakko päästä.

Archies’s Best toi Turkuun mannermaista nuorisomuotia.
Archies’s Best toi Turkuun mannermaista nuorisomuotia.

Valokuvat tunnissa!

Aikansa edelläkävijöitä olivat Hansakorttelin valokuvausliikkeet. Kuva-Pulssin valttikortti oli, että se tarjosi myös lisätilauksen - ei siis vain ensikuvat - kolmessa tunnissa! Kuvia saattoi myös jakaa, sillä Rajala panosti edullisiin ”tuplakuviin”.

Filmejä sai ostaa 12, 24 ja 36 kuvan rullissa. Kannatti olla tarkka, ennen kuin napsautti laukaisinta.
Filmejä sai ostaa 12, 24 ja 36 kuvan rullissa. Kannatti olla tarkka, ennen kuin napsautti laukaisinta.

Bingoa pelattiin salaa

Turun Weikkojen Bingo sijaitsi sopivasti Antintalon kolmannessa kerroksessa, sillä bingoa haluttiin pelata muiden katseilta piilossa.

– Suuri osa ihmisistä ei halua, että heidät nähdään pelaamassa, kertoi Antintuvan isännän toiminnanjohtaja Kari Impivaara.

Kävitkö sinäkin?

CD-levyt korvaavat vinyylit, mutta kasetit jäävät

Levykauppoja löytyi Hansakorttelin toisesta kerroksesta kolmin kappalein. CD-levyt olivat 1990-luvun alussa syrjäyttämässä vinyylit, ja levybuumi oli kovimmillaan.

– Hyviä levyjä suorastan odotetaan. Niitä menee muutamassa päivässä satoja, kaikkein parhaita jopa tuhat, Swingtownin Markku Lintula kertoi.

Kaikki hänen ennustuksensa eivät kuitenkaan toteutuneet.

- Vaikka CD:t syrjäyttävätkin tulevaisuudessa vinyylilevyt, niin kasetit sentään säilyvät. Tähän vaikuttavat jo yksin autot ja pitkät työmatkat. Matkamusiikkia tarvitaan, uskoi musiikkikauppias.

Poissaolollaan Hansakorttelissa loistivat tuolloin kännykkäkaupat.

Swingtownin myymäläpäällikkö Markku Lintula myi levyjä kuin siimaa 1990-luvulla.
Swingtownin myymäläpäällikkö Markku Lintula myi levyjä kuin siimaa 1990-luvulla.

Ihmiset asioivat pankissa

Antintalossa sijaitsi 30 vuotta sitten TYPin konttori, jossa ihmiset kävivät maksamassa laskuja. Heitä varten palvelutiskin takana istui asiakaspalveluun palkattuja ihmisiä. Automaatio teki toki tuloaan. Konttorissa oli jo kolme pankkiautomaattia. Lisäksi TYPillä oli ohjelma, jonka avulla ”asiakas sai oman mikrotietokoneensa keskustelemaan puhelimitse pankin tietokoneen kanssa, mikä mahdollisti laskujen maksamisen”. Näppäinpuhelimen avulla onnistui jo saldontarkistus ja tilitapahtumien seuranta.

TYPin palvelutiskeillä oli 1990-luvulla vipinää.
TYPin palvelutiskeillä oli 1990-luvulla vipinää.

Suutari pysyköön lestissään

Kauppakeskuksesta löytyy edelleen monta yritystä, jotka ovat olleet Hansakorttelissa koko sen historian ajan, moni talossa kauemminkin.

Yksi alkuperäisistä liikkeistä on Suutari Nopea, joka on perustettu vuonna 1939. Elon perhe osti sen 40 vuotta sitten. Nyt kenkiä, laukkuja ja vaatteita korjaamassa on Elon kaksi sukupolvea, isä Ari ja poika Janne.

- Ennen meitä suutareita oli täällä paljon, mutta moni muu on lopettanut. Ihmiset ostavat halpoja kenkiä, eivätkä korjaa vanhoja. Sen sijaan laukkuja ja vaatteita korjataan enemmän ja avaimia teetetään, isänsä ammatin perinyt Janne Elo kertoo.

Suutari Nopea, eli Janne Elo, korjaa kenkiä, laukkuja ja vaatteita Hansakorttelin alimmassa kerroksessa.
Suutari Nopea, eli Janne Elo, korjaa kenkiä, laukkuja ja vaatteita Hansakorttelin alimmassa kerroksessa.

Hansakorttelissa on koko sen 30-vuotisen historian ajan toiminut noin 130 muodin, pukeutumisen, vapaa-ajan, elektroniikan ja kodin tuotteiden liikettä ja Stockmann-tavaratalo. Saman katon alla on myös lukuisia ravintoloita ja kahvioita, apteekki, terveys- ja lääkäripalvelut sekä pankki- ja rahanvaihtopalvelut. Kävijöitä 49 000 neliön suuruisessa kauppakeskuksessa on vuosittain 12 - 13 miljoonaa. Viime vuonna myymälöiden yhteenlaskettu arvonlisäverollinen myynti oli 227 miljoonaa euroa.

Artikkelisarja ”Hansakortteli 30 vuotta” on koostettu Turun Sanomien ja Hansakorttelin yhteistyöllä. Sarja julkaistaan ts.fi-sivustolla vuoden 2018 aikana. Kuvat Hansakorttelin arkistosta.