Kirjoittajavieras

Vesillä liikkujatkin tarvitsevat hyviä tapoja

LUKIJAN

KOLUMNI

Maapallosta on kolme neljäsosaa vettä, ja vain yksi neljäsosa maata. Sekin vain siksi, että alukset voidaan kiinnittää, opetti esimieheni ja jatkoi: Merellä pitää liikkua arvokkaasti, kunnioittaa luontoa ja olla Gentleman!

Vaikka aluksen nimi olisi miehekäs, se on sukupuoleltaan nainen. Hyvät tavat edellyttävät, että iäkäskin lady pidetään fiinissä kunnossa. Siistinä ja puhtaana. Köydet koilattuina ja niiden päät joko pleissattuina tai rihmattuina.

Heti vesiltä palattua on ”tyttö” tankattava. Silloin se ei aiheuta yllätyksiä tai muutu vikuraksi ohjailla.

Asiantuntija tulkitsee kipparin taitoja aluksen kunnossapidosta ja solmuista eikä pätevyysviireistä. Äänetön taitaminen on osa hyviä tapoja. Mitä vähemmällä melskeellä irrotus ja kiinnitys tapahtuvat, sitä fiksumpi on miehistökin. Liian usein rouva Aaltosesta laiturilla tulee ”hyppää saatana”.

Reelingin eli kaiteen yli ei nousta alukseen. Eikä pissitä mereen! Satama ei ole kuin liiteri. Hyvä merimiestapa edellyttää, että laiturissa alukset kiinnittävät keulat samaan suuntaan.

Komentosillalla ei saa häiritä ohjailijaa, hiplata laitteita tai pimeällä sytytellä valoja. Hyvä tapa vaatii, etteivät matkustajat kiinnityksen ja irrotuksen aikana ole ohjaamossa tai keula- ja peräkannella häiritsemässä työskentelyä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ikivanhoja aluksella vallinneita käytäntöjä ovat, että aamulla ensimmäistä kertaa tavatessa tervehditään ja kannella esiinnytään täysin pukeutuneena. Aluksella ei saa viheltää, pitää käsiä taskuissa eikä veteen heittää roskia. Reelingin yli saa oksentaa, mutta ei vastatuuleen. Ehdoton tapa on nostaa lepuuttajat kannelle aluksen irrotettua. Kulussa roikkuvat ovat kuin turvavyö auton oven välissä.

Lippu on merenkulkijalle pyhä. Ulkomailla on syytä käyttää omaa kansallislippua. On huolimattomuutta käyttää rikkinäistä tai likaista lippua ja jättää se yöksi liehumaan tai nyyttinä tankoon.

Liikenteessä peruskohteliaisuus on, että niitä väistetään, jotka harjoittavat merellä ammattiaan. Huonolla näkyvyydellä osoittaa merimiestaitoa hiljentää vauhtia. Tarvittaessa jopa pysähtyä ja antaa vaadittavia valo- ja äänimerkkejä.

Herrasmiesveneilijä ei ankkuroi liki vedenalaista kaapelia tai vesijohtoa. Eikä häiritse saaristossa asuvien rauhaa – ihmisten tai otusten. Jos tärvelee toisen omaisuutta, on siitä reilusti ilmoitettava omistajalle.

On hyvissä ajoin ennen laituria kokeiltava, ”ottaako kone taakse”. Tosi harkitsematonta on aiheuttaa satamassa olijoille aallokkoa ja joutua kiinnitysvaiheessa jopa omien perälaineiden ryskyteltäväksi.

Meistä enin osa ei lue käyttöohjeita. Vesillä liikuttaessa se voi osoittautua kohtalokkaaksi. Veneessäkin on päällikkö. Hänen tärkeimpiä avujaan ovat maltti, osaaminen sekä vastuu aluksesta ja sen henkilöstöstä.

Vesille lähdettäessä muista ”kytkeä aivot”! Sanoohan varsinaissuomalainen sananparsi: ”Nekko meril seilava, ne mertte vaarat tietävä”.

Kirjoittaja on Paattisten
pursiseuran varakommodori.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ohjari
Vesille..
Maanmainio kom.kapt. olikin koonnut tiiviin käyttäytymispaketin! :) Vielä kun saisin lisätä näin hitaammanpuoleisen keskimoottorikeinujan kipparin ominaisuudessa pienen pyynnön kaikille raskaammille, mutta kuitenkin nopeakulkuisille, erityisesti "puoliplaanareille" : Kun ohitatte/sivuutatte meitä "etanoita", olkaa niin ystävällisiä, että kevennätte kaasua jo hyvissä ajoin, muuten on parempi olla vaikka kahvoihin koskematta. Mikään ei tunnu kurjemmalta, kuin hyvää tarkoittavan kanssaveneilijän liian myöhään suorittaman jarrutuksen aiheuttama aallokko iskeytyessään sivumyötäiseen.. Siinä sitä sitten keikutaan holtittomasti, koittaen keräillä ympäriinsä singonneita tavaroita ja pienempiä miehistön jäseniä.. Eli hidastus ajoissa, tai reilusti pinnassa ohi, kiitos!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
H/2
Vast: Vesille..
Anteeksi groteski kommentti mut onko käynyt mielessä, että kyseessä ei kenties
ole ajattelemattomuus vaan tahallinen teko? Että katsokaa nyt kuinka tuo pieni
purnukka keikkuu kun me ajetaan sen ohi..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.