Kirjoittajavieras

Ahneus – kun mikään ei riitä

LUKIJAN

KOLUMNI

Ahneeksi kutsutaan yleensä ihmistä, joka haluaa itselleen enemmän kuin hän kohtuullisuuden nimissä tarvitsee. Hän myös jättää ajattelematta sitä, että sen seurauksena joku muu jää ilman sitä mitä tarvitsisi.

Ahneus voi iskeä koko kansakuntaan tai vain yksilöön. Ihmiset joille ei mikään riitä, ja kun saavat jotain, niin heti ollaan vaatimassa lisää.

On sanottu, että rahan määrä on maailmassa vakio, sen omistajat vain vaihtuvat. Jos joku kahmii itselleen liikaa, se on siis aina joltain pois. Että jos ei olisi niin paljon rahaa ahnehtivia, ei olisi köyhyydestä kärsijöitäkään.

Kieltämättä pyrkimys taloudelliseen hyötyyn toisten kustannuksella on ahneuden yleisin muoto ja monesti jo ihmisen luonteessa.

Suuryritysten johtajat, poliittinen eliitti, rahalla keinottelijat, optioilla elävät ja suuripalkkaiset ovat ahneuden malliesimerkkejä. Järjestelmäämme myös luodaan sellaiseen suuntaan, että se kannustaa ihmistä ahneuteen ja itsekeskeisyyteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Oman edun tavoittelu on silmiinpistävä ominaisuus ylemmissä tuloluokissa. Rikkaiden ihmisten ei tarvitse ajatella tai miettiä sitä, mitä muut heidän tekemisistään ajattelevat. Arvostelu kun usein torjutaan vetoamalla arvostelijoiden alhaisuuteen, ahneuden arvostelu kun yleensä lasketaan kateellisuudeksi.

Ahneus on aina puhuttanut suomalaisia. Vauraus on menestymisen merkki, rikkaus jotain tavoiteltavaa ja onkin sanottu ahneuden alkavan siitä, missä köyhyys loppuu.

Viime aikoina Suomi on näyttäytynyt ahneuden valtakuntana, jossa huippujohtajat istuvat ristiin toistensa hallituksissa ja jakavat etuja toisilleen. Myös firmojen johtajien erorahat, nämä kultaiset kädenpuristukset ovat täysin yli ymmärryksen meneviä ja kansalaisten kiukun kohde.

Yksi omituinen ahneuden alalaji onkin saituus, joka määrää rikkaan elämään puutteessa, jotta saisi kuolla rikkaana.

Ahneus on luvallista rikkautensa perineelle, sillä mahtisuvun varallisuutta pitääkin kartuttaa.

Kun rikkaus kasvaa mittaamattomaan määrään se tuo yhä vähemmän tyydytystä – kun jo kaikkea on, mikään ei enää säväytä. Yksi omituinen ahneuden alalaji onkin saituus, joka määrää rikkaan elämään puutteessa, jotta saisi kuolla rikkaana.

Ahneus ja saituus liittyvät monesti yhteen ja ovat kuin riippuvaissairauksia, missä turvallisuutta haetaan varmistelemalla aineellinen tulevaisuus.

Ahne ja saita ihminen voi olla taustaltaan pelokas. Hän panee muut ihmiset tanssimaan ympärillään pillinsä mukaan ja heitä hyväksi käyttäen.

Raha pilaa osan ihmisiä, sillä kun rahaa on saatu kahmittua tarpeeksi, alkaa monesti se vallan väärinkäyttäminen, joka pilaa ihmisestä loputkin hyvät ominaisuudet.

Se pitäisi kaikkien meidän muistaa, että kenenkään edut eivät saa mennä maapallon etujen edelle. Ainoa oikea tapa on muuttaa opitut kulutustottumuksemme maapallon kestokykyä vastaavalle tasolle. Mitä paremmin luonto voi, sitä paremmin mekin voimme, oli sitten rikas tai köyhä.

Kirjoittaja on Alastarolla asuva Loimaan kaupunginvaltuutettu (vas/sit).

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pikku ihminen
Asiaa
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selvemmältä minusta näyttää, että ahneus ja saituus ovat kyvyttömyyttä havainnoida ja ymmärtää maailmaa, elämää ja ihmistä. En kadehdi ahneita ja saitoja, vaikka he olisivat menestyneitäkin. He saavat kovin vähän irti elämästä pinnallisuudessaan. Jos yrittää oppia jotain elämästä, käy ahneus ja saituus naurettavaksi ja vastenmieliseksi. Ne eivät vain toimi. Ne tuskin antavat kovin syvää tyydytystä ihmiselle itselleen, ja muille ihmisille sekä ympäristölle, luonnolle, maapallolle ne aiheuttavat pelkkää vahinkoa ja tuskaa. Inhoan itsessäni kaikkia ahneden ja saituuden merkkejä, ja on jotenkin käsittämätöntä, että ne ovat joillekin ihmisille elämän kantava voima.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
omat rahat, oma asia.
Vast: Asiaa
Kun puhutaan ahneudesta ja saituudesta, puhutaan siitä peruskysymyksestä, mihin ihminen ne OMAT rahansa laittaa.

Jokainen saa käyttää omat rahansa ihan miten haluaa. On aika huvittavaa, jos kuukausipalkkansa jo tuhlannut alkaa 2 viikkoa ennen palkkapäivää haukkua viisaampaa sukulaistaan saidaksi, kun tämä ei anna rahaa selvälle tuhlarille.

Jotkut ihmiset taas tekevät kaikkensa että muut tietävät, mitä antavat joka vuosi hyväntekeväisyyteen. Jotkut taas eivät tunne tarvetta siihen. Mutta tietyille sukulaisille en anna senttiäkään enkä apua enää.

Koska kun ihmisellä on omaa rahaa, hänellä on valta päättää, mitä sen kanssa tekee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pikku ihminen
Vast: Asiaa
Okei, "omat rahat", ilmaisit mielipiteesi. Se mitä ihmettelen on, miksi panit sen tähän vastaukseksi omaani? Puhumme ihan eri asioista. Kalahtiko kalikka jotenkin, tunnetko itsesi saidaksi? En ole väittänyt, ettei ihminen saisi tehdä rahoillaan mitä haluaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mummeli
Ajankuva
Kirjoitukseen on helppo yhtyä.
Surullista on myös seurata miten nykyisten päättäjien arvomaailma ruokkii ja tukee itsekkyyttä ja ahneutta,syyllistäen samalla huono-osaisia milloin mistäkin.

Kaiken maailman hokemat pulppuavat kuten: rakennemuutos,kestävyysvaje, kilpailukykyloikka, "ainoa vaihtoehto", velkaantuminen, huoltosuhde, yms. Nämä ovat osittain tekaistuja pelotteita jotka oikeuttavat kurijistamaan ja pakottamaan erilaisiin alasajo toimiin.
Näin toimii ahne,itsekäs päättäjä ja taustavoimansa.

Tuloksena pahoinvointiyhteiskunta, kansan jakautuminen ja suuri eriarvoisuus ja toivottomuus!

Mutta niin kuinTaisto Levo toteaa se ei ahneita liikuta eikä näin ollen asioihin kukaan päätöksiä tekevä halua puuttua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ateisti
Omaisuus valtiolle
Joku tuossa ehdotti aikanaan että kenenkään ei tarvitsisi saada perintöä. Mitä näille rikkaille tapahtuisi jos lahjavero nelinkertaistettaisiin ja perintö ei menisikään jälkeläisille vaan valtiolle. Ahnehtisivatko he vielä eläessään sen minkä kuolemaansa asti ehtivät?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
duunari
ahneus on vastuunkantoa
Mitä enemmän ihminen ansaitsee tai omistaa, sitä enemmän hän tukee yhteiskuntaa. Suomalainen verotuskäytäntö on rakennettu vastuunkannon peiaatteelle.
Olen otanut tavaksi ottaa lakkireuhkan päästäni aina kun joku ajaa ohi yli sadantonnin autolla tai muskeliveneellä, sillä tiedän, että molempien arvoon sisältyy veroa enemmän kuin toinen puoli. Tiedän myös, että näitten vempeleitten käyttö kuluttaa polttonestettä, jonka verotus on 2/3 sen ostohinnasta.
Vaikka olenkin köyhä en silti ole kade. Osaan antaa arvon ihmisille, joitten itsetunto ja narsismi ovat sitä luokkaa, että köyhänkin on hyvä elää niiden voimasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ateisti
Vast: ahneus on vastuunkantoa
Väärin. Kaikki mitä ahne itselleen hamuaa, on nimenomaan poissa yhteiskunnalta. Kun yrityspomo tienaa 100000e, maksaa tuo toki veroa siitä 55000e. Mutta sitten tuo käyttää 5000e elämiseen ja siitä menee välillisiä veroja sitten 3000e. Kokonaisuutena siis hyödyttää 58000e edestä.

Mutta kun tuo 100000e maksetaan yrityksen tuottaville työntekijöille, kuluttavat nuo kaiken mitä käteen saavat kokonaisveroasteen ollessa 80%. Eli duunarit hyödyttävät yhteiskuntaa paljon enemmän kuin mitä nuo ahnehtijat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haluan maksaa lisää veroja
Vast: ahneus on vastuunkantoa
Ei se yrityspomokaan saa palkkaansa tehdystä työstä. Siten työntekijöillekin voidaan samalla logiikalla maksaa ruhtinaalliset palkat. Onhan ylevää ollla suuri veronmaksaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kroisant
Vast: ahneus on vastuunkantoa
Kaikki varallisuus, joka jää kotimaahan elvyttää. Varat, jotka viedään maasta tai jolla hankitaan muualla valmistettuja tuotteita kuihduttaa kansantaloutta. Talletukset ovat muitten lainattavissa ja osakevarallisuus tukee tuotantoa.
Pitää miettiä mitä sellainen työ on, joka tuottaa parhaan lopputuloksen meille kaikille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ateisti
Vast: ahneus on vastuunkantoa
Kenenkäs tuotantoa Nokian renkaiden osakevarallisuus taas tukikaan? Ja kenelle meni bonukset huijauksista?

Aivan, ahneille EK:n kannattajille menivät bonukset ja hyödyt ja duunari kärsii koska menettää jatkossa työnsä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kroisant
Vast: ahneus on vastuunkantoa
"Ateisti", sain juuri sanottua, että kaikki varallisuus, joka jää kotimaahan elvyttää.
Nokian renkaat ovat etabloituneet Venäjälle. Vieneet sinne suomalaistenkin sijoitukset. Maksavat halvalle venäläiselle työvoimalle ruplapalkkaa. Suomi ei ko. firmasta hyödy muuta kuin suomalaisten johtajien verot ja suomalaisten omistajen osinkoverot. Yhtiöverotustakin juuri kevennettiin.
Tämä firma on tyyppiesimerkki siitä miten käy kun Suomessa ei kannata tuottaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
insider
Vast: ahneus on vastuunkantoa
"Olen otanut tavaksi ottaa lakkireuhkan päästäni aina kun joku ajaa ohi yli sadantonnin autolla tai muskeliveneellä, sillä tiedän, että molempien arvoon sisältyy veroa enemmän kuin toinen puoli"

Tämän mukaan yksi kunnioitetuimmista kansanryhmistä olisi brenkun suurkuluttajat! He, jos ketkä kantavat jopa terveytensä ja henkensä uhalla urhoollisesti ja uskollisesti vuodesta toiseen valtion monopoliyhtiöön usein varsin vähäisen varallisuutensa. Joten hattu päästä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää