Raitiotiekö kaupunkikehityskohde?
Koko raitiotiehankkeelta putosi pohja pois jo silloin, kun Raisio vetäytyi siitä. Jäljelle jäi tynkä Varissuo-keskusta-raide, jota keinotekoisesti venytettiin satamaan asti.
Nykyinen radanvarren asukasmäärä ja mahdolliset uudet, muutaman tuhannen asukkaan kaavalisäykset eivät anna riittävää taloudellista pohjaa koko hankkeelle, joka tulee näin ollen olemaan raskaasti tappiollinen koko elinkaarensa ajan.
Vertailun vuoksi lukuja. Varissuolla asuu noin 9 000 asukasta, uudet kaavalisäykset radan varrelle ja satamaan tuovat tähän noin 2 500 lisää. Tampereen ratikan päätepysäkki on Hervannassa, jossa asuu pelkästään jo lähes 30 000 asukasta eli lähes kolminkertainen määrä Turun koko linjaan verrattuna.
Tämä, nykyhinnoilla noin 400 miljoonan hanke, joudutaan lähes kokonaan rahoittamaan kalliilla velkarahalla. Kaupunki saattaa saada 50–80 miljoonaa myymällä linjan varrelta muutamia kiinteistöjä, joihin syntyisi Herttuankulman tapaisia, maksimikaavalla toteutettuja, ahtaita betonislummeja. Jo nyt ylivelkainen Turku ei tätä lisävelkataakkaa pystyisi mitenkään hoitamaan ilman, että äyriä nostettaisi merkittävästi.
Pitää myös muistaa, että rakentamisen aikana, joka on arvioitu kestävän noin 5 vuotta, kaivetaan keskustan läpi railo, jonka leveys on noin 8 metriä ja syvyys noin 2 metriä. Tästä seuraisi väistämättä rakennusaikainen totaalinen liikennekaaos koko keskusta-alueella. Kukaan ei haluaisi sinne silloin vapaaehtoisesti tulla asioimaan.
Ihmiset muuttaisivat ostotottumuksensa ympäristön marketteihin, joissa on myös ilmaiset pysäköinnit. Keskustan kauppiaat joutuisivat vakavasti harkitsemaan toiminnan jatkamista. Keskusta autioituisi.
Lisäksi keskustassa raitiotien varrella asuvat asukkaat menettäisivät kadunvieriparkkipaikkansa.
Tätä raitiotiehanketta kutsutaan siis kaupunkikehityskohteeksi. Voidaan vaan kuvitella, kuinka moni todella hyödyllinen kehitys- ja korjauskohde jää tämän ylivelkaantumisen takia toteutumatta, tai jos niitä olisi välttämätöntä toteuttaa, niin olisi jälleen puututtava äyrin hintaan.
Tehtäisiinkö kerrankin järkevä päätös. Hankitaan nivelbusseja ajamaan ruuhka-aikoina ja keskitytään hoitamaan muita, kaupungin asukkaiden kannalta tärkeämpiä asioita. Raitiotie palvelisi kuitenkin vain alle viittä prosenttia kaupungin 200 000 asukkaasta.
Mennään siis bussilla