Vanhassa sittenkin vara parempi? Päärautatieaseman edut ovat selvät
Turun päärautatieaseman tulevasta sijainnista on viime päivät käyty aivan kummallista keskustelua. On jopa esitetty, että keskeneräisen Logomon sillan tuleva rooli saattaisi olla toimiminen rautatieaseman sijaisena siihen asti, kunnes uusi matkakeskuskokonaisuus saadaan toteutetuksi. Siis arvatenkin monen vuoden ajan.
Tyylikäs, toimiva ja edullinen ratkaisu saattaisi olla aivan lähellä – noin 400 metrin päässä!
Jospa rautatieasema säilyisikin ainakin lähivuosikymmenet, tai peräti pysyvästi siinä, missä se on sijainnut jo 1940-luvulta alkaen? Koska Turun rautatieasema ympäristöineen sattuu olemaan vastikään suojeltu rakennusperintölailla, se tulee rakennuksena säilymään nykyisellään nykyisessä hienossa paikassaan. Siis Ratapihankadun varrella, vastapäätä Rautatientorin upeaa puistoa. Paikassa, johon johtaa kaupungin keskustasta, lounaan suunnalta, kaksikin katua: Käsityöläiskatu ja Humalistonkatu.
Logomon sillalle ei kaupungin keskustasta tule ainoatakaan suoraa katuyhteyttä. Logomon sillalle päästäkseen pitäisi junaan haluavan kavuta yli 40 porrasta ja hetken päästä laskeutua sama määrä portaita tai käytettävä hissiä. Jos matkustaa, kuten moni tekee, matkatavaroiden kanssa, tuskin portaita käyttää.
Mielestäni kannattaisi nauttia nykytilanteesta, sillä vielä ei kenenkään junamatkalle lähtevän tarvitse välttämättä nousta ainoatakaan porrasta laiturille päästäkseen.
Markku Nurmi
FM,Turku