Lukijoilta

Vanhassa sittenkin vara parempi? Päärautatieaseman edut ovat selvät

Turun päärautatieaseman tulevasta sijainnista on viime päivät käyty aivan kummallista keskustelua. On jopa esitetty, että keskeneräisen Logomon sillan tuleva rooli saattaisi olla toimiminen rautatieaseman sijaisena siihen asti, kunnes uusi matkakeskuskokonaisuus saadaan toteutetuksi. Siis arvatenkin monen vuoden ajan.

Tyylikäs, toimiva ja edullinen ratkaisu saattaisi olla aivan lähellä – noin 400 metrin päässä!

Jospa rautatieasema säilyisikin ainakin lähivuosikymmenet, tai peräti pysyvästi siinä, missä se on sijainnut jo 1940-luvulta alkaen? Koska Turun rautatieasema ympäristöineen sattuu olemaan vastikään suojeltu rakennusperintölailla, se tulee rakennuksena säilymään nykyisellään nykyisessä hienossa paikassaan. Siis Ratapihankadun varrella, vastapäätä Rautatientorin upeaa puistoa. Paikassa, johon johtaa kaupungin keskustasta, lounaan suunnalta, kaksikin katua: Käsityöläiskatu ja Humalistonkatu.

Logomon sillalle ei kaupungin keskustasta tule ainoatakaan suoraa katuyhteyttä. Logomon sillalle päästäkseen pitäisi junaan haluavan kavuta yli 40 porrasta ja hetken päästä laskeutua sama määrä portaita tai käytettävä hissiä. Jos matkustaa, kuten moni tekee, matkatavaroiden kanssa, tuskin portaita käyttää.

Mielestäni kannattaisi nauttia nykytilanteesta, sillä vielä ei kenenkään junamatkalle lähtevän tarvitse välttämättä nousta ainoatakaan porrasta laiturille päästäkseen.

Markku Nurmi

FM,Turku

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Lähiörouva
Totta.
Olenkin ihmetellyt että miksi Turku tarvitsee uuden aseman. Eikö nykyinen ole tarpeeksi ruma? Onko se aivan väärässä paikassa tuossa raiteitten vieressä? Onko Turulla liikaa rahaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Portaista puheen ollen
"Logomon sillalle ei kaupungin keskustasta tule ainoatakaan suoraa katuyhteyttä."
- Logomon sillan ja keskustan välillä on kuitenkin suora kävely-yhteys. Ajurinkadulta Louhen sisäänkäynnin kohdalta johtaa Puolalanmäen puistoon 1890-luvulla rakennetut idylliset kiviportaat. Eli jos Logomon sillan portaat eivät riitä, voi lisäksi kavuta nämä 91 rappusta. Olen sen tehnyt kerran kahden matkalaukun kanssa - ensimmäisen ja viimeisen kerran. Mietin silloin, miten hassuun paikkaan koko silta on tehty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Juna vailla raiteita ?
Saanen olla selkeästi eri mieltä asiallisen kirjoituksen kirjoittajan kanssa.
Pitäisihän se käsittää että jokainen uusi sukupolvi päättäjinä tekee uudet päätökset.
Ei haikailla menneitä eikä mietitä tulevia. Päätöksethän seuraava sukupolvi taas muuttaa.

Älkää käsittäkö tätä väärin. Tietysti kaipaan mennyttä mutta en elä siinä.
Mietin vain tuota monien asioiden muuttamisvimmaa. Toimiva asia rikotaan.
Tässä junaliikenneasiassa tulee useasti mieleen että ketään ei ymmärrä kokonaisuutta.
Koulukadun silta-asiathan pitäisi korjata / uusia. Uusi? satamaterminaali ja junaraide.
Turku - Kupittaa kaksoisraide kaikkine siltoineen. Puhumattakaan "Tunnin junasta".
Salman Rushie kirjoitti Saatanalliset säkeet. Joku voisi kirjoittaa Saatanalliseet raiteet.
Jotenkin oudon sekavalta vaikuttaa tuo asiakokonaisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.