Matkustamisen edellytykset on laitettava Turussa kokonaisuutena kuntoon
Raitiotiestä puhutaan kaupunkikehityshankkeena. Ennen kuin raitiotie on kannattava, tarvitaan tiivistä kerrostalorakentamista suunnitellun reitin varrelle.
Tiivis kerrostalo- tai tornitalorakentaminen ei ole kovin ilmasto- ja ympäristöystävällistä. Eikö nyt ilmastonmuutoksen aikana tulisi kääntää kaupunkikehityksen suunta isoissakin kaupungeissa ilmasto- ja ympäristöystävällisempään, väljempään sekä asukasviihtyisämpään suuntaan? Luonnolla ja lähivihreydellä on vaikutusta hyvinvointiin ja terveyteen.
Turun yksi vahvuus on sen historiallinen omaleimaisuus ja se tuo myös veto- ja pitovoimaa. Historiaa kunnioittaen Turku voisi rakentaa museoraitiotien Vähätorin, Kauppatorin ja Turun linnan välille. Se voisi olla osa Föliä.
Kuljen vähintään kerran viikossa työmatkat Fölillä. Alkukeväästä lähtien linjalla ovat ajaneet sähköbussit. Kyyti on hiljaista ja tasaista verrattuna vanhoihin dieselbusseihin. Sähköbussin energiankulutus matkustajaa kohden on noin kolmasosa raitiovaunun kulutuksesta. Sähköbussit ovat myös lähipäästöttömiä ja vähentävät kaupunkimelua.
Raitiovaunut ovat toki näyttävän näköisiä, mutta niidenkin ylläpito maksaa raitiotien korkeiden rakentamiskustannusten lisäksi. Sähköbussin kyyti muistuttaa raitiovaunun kyytiä infotauluineen ja kuulutuksineen. Ennemmin tai myöhemmin vety tulee mukaan antamaan energiaa bussien moottoreihin.
Tänä keväänä Turun seudun joukkoliikenne Föli voitti kolmatta kertaa peräkkäin BEST-asiakastyytyväisyystutkimuksen. Tutkimuksessa olivat mukana myös Helsinki ja Tampere sekä pohjoismaisia ja Keski-Euroopan kaupunkeja.
Vaikka Turussa ei ole raitiotietä, oltiin tutkimuksen mukaan erityisen tyytyväisiä myös Fölin matkustusmukavuuteen. Tutkimuksen tulosten mukaan eniten parantamisen varaa Fölillä on informaatiossa. Informaation lisääminen digitaalisessa maailmassa on helppoa.
Kaupunkikehitykseen vaikuttaa moni tekijä: Työ- ja opiskelupaikkojen määrä ja saavutettavuus, matkailun edellytykset, asuinympäristö, kaupalliset ja muut palvelut sekä turvallisuus.
Työ- ja vapaa-ajan matkojen edellytykset tulisi laittaa kokonaisuutena kuntoon: Matkakeskus, lähijunaliikenne sekä kansainvälisten lentojen lisääminen Turkuun. Eri joukkoliikennemuotojen liityntämahdollisuudet ja suorat jatkoyhteydet satamasta, matkakeskuksesta ja lentoasemalta luovat edellytyksiä kaupunki- ja aluekehitykselle sekä työ- ja vapaa-ajan matkustamiselle. Etuajo-oikeuksien lisääminen Föli-busseille lisää linjojen sujuvuutta.
Nyt olisi viisasta katsoa kauemmas eteenpäin ja olla edelläkävijä uusien teknologioiden hyödyntämisessä. Ja se tärkein, unohtaa raitiotien rakentaminen. Sekin voi olla tulevaisuuden vetovoimatekijä, että Turussa ja Turun seudulla on tehty asiat kustannustehokkaammin ja viimeisintä teknologiaa hyödyntäen.
Marko Heimonen
Kaarina