Lukijoilta

Matkustamisen edellytykset on laitettava Turussa kokonaisuutena kuntoon

Raitiotiestä puhutaan kaupunkikehityshankkeena. Ennen kuin raitiotie on kannattava, tarvitaan tiivistä kerrostalorakentamista suunnitellun reitin varrelle.

Tiivis kerrostalo- tai tornitalorakentaminen ei ole kovin ilmasto- ja ympäristöystävällistä. Eikö nyt ilmastonmuutoksen aikana tulisi kääntää kaupunkikehityksen suunta isoissakin kaupungeissa ilmasto- ja ympäristöystävällisempään, väljempään sekä asukasviihtyisämpään suuntaan? Luonnolla ja lähivihreydellä on vaikutusta hyvinvointiin ja terveyteen.

Turun yksi vahvuus on sen historiallinen omaleimaisuus ja se tuo myös veto- ja pitovoimaa. Historiaa kunnioittaen Turku voisi rakentaa museoraitiotien Vähätorin, Kauppatorin ja Turun linnan välille. Se voisi olla osa Föliä.

Kuljen vähintään kerran viikossa työmatkat Fölillä. Alkukeväästä lähtien linjalla ovat ajaneet sähköbussit. Kyyti on hiljaista ja tasaista verrattuna vanhoihin dieselbusseihin. Sähköbussin energiankulutus matkustajaa kohden on noin kolmasosa raitiovaunun kulutuksesta. Sähköbussit ovat myös lähipäästöttömiä ja vähentävät kaupunkimelua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raitiovaunut ovat toki näyttävän näköisiä, mutta niidenkin ylläpito maksaa raitiotien korkeiden rakentamiskustannusten lisäksi. Sähköbussin kyyti muistuttaa raitiovaunun kyytiä infotauluineen ja kuulutuksineen. Ennemmin tai myöhemmin vety tulee mukaan antamaan energiaa bussien moottoreihin.

Tänä keväänä Turun seudun joukkoliikenne Föli voitti kolmatta kertaa peräkkäin BEST-asiakastyytyväisyystutkimuksen. Tutkimuksessa olivat mukana myös Helsinki ja Tampere sekä pohjoismaisia ja Keski-Euroopan kaupunkeja.

Vaikka Turussa ei ole raitiotietä, oltiin tutkimuksen mukaan erityisen tyytyväisiä myös Fölin matkustusmukavuuteen. Tutkimuksen tulosten mukaan eniten parantamisen varaa Fölillä on informaatiossa. Informaation lisääminen digitaalisessa maailmassa on helppoa.

Kaupunkikehitykseen vaikuttaa moni tekijä: Työ- ja opiskelupaikkojen määrä ja saavutettavuus, matkailun edellytykset, asuinympäristö, kaupalliset ja muut palvelut sekä turvallisuus.

Työ- ja vapaa-ajan matkojen edellytykset tulisi laittaa kokonaisuutena kuntoon: Matkakeskus, lähijunaliikenne sekä kansainvälisten lentojen lisääminen Turkuun. Eri joukkoliikennemuotojen liityntämahdollisuudet ja suorat jatkoyhteydet satamasta, matkakeskuksesta ja lentoasemalta luovat edellytyksiä kaupunki- ja aluekehitykselle sekä työ- ja vapaa-ajan matkustamiselle. Etuajo-oikeuksien lisääminen Föli-busseille lisää linjojen sujuvuutta.

Nyt olisi viisasta katsoa kauemmas eteenpäin ja olla edelläkävijä uusien teknologioiden hyödyntämisessä. Ja se tärkein, unohtaa raitiotien rakentaminen. Sekin voi olla tulevaisuuden vetovoimatekijä, että Turussa ja Turun seudulla on tehty asiat kustannustehokkaammin ja viimeisintä teknologiaa hyödyntäen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Marko Heimonen

Kaarina

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Masa_Pasa
Kaarinasta kajahtaa taas
1. Tiivis rakentaminen on ympäristöystävällistä ja taloudellista. Vanhan tiivistäminen vieläkin halvempaa. Pientalorakentaminen on äärimmäisen tehotonta tilankäytöltään ja kallista infraltaan.
2. Bussin kyyti ei muistuta raitiovaunun kyytiä, ei vaikka tankissa oli vetyä. Se on silti bussi. Joku näyttötaulu tai kuulutus ei muuta mitään, niitä on dieselbusseissakin.
3. Lähijunat tai kansainväliset lennot eivät kuulu Turun valtuuston päätäntävaltaan. Ei edes Auranlaakson ABC:n kahvilaparlamentin päätäntävaltaan.
4. Mikä on se tulevaisuuden teknologia, jota nyt odotetaan? Entä mitä teknologiaa odotetaan sen jälkeen? Kenties niitä Vantaalla ehdotettuja "tekoälyllä toimivia lentäviä autoja ja muita hienoja antigravitaatiokulkuneuvoja." Ai niin, Vantaalle rakennetaan raitiotie, vaikka jotkut olisivatkin halunneet odottaa "viimeisintä teknologiaa".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Kaarinasta kajahtaa taas
1. Kirjoittaja ei ole maininnut pientalorakentamisesta mitään. Ainoastaan ylitiiviistä rakentamisesta.
2. Sähköbussin kyyti on lähempänä raitiovaunun kyytiä kuin dieselbussin. Eikä kirjoittaja väitä, että vedyllä olisi jotain tekemistä kyydin kanssa :)
3. Vaikka lähijunat ja lennot eivät kuulu täysin Turun päätäntävaltaan, tulisi turkulaistenkin pitää puolensa tästä kokonaisuudesta. Asioihin voi aina vaikuttaa. Kupittaan kaksoisraiteesta Turku maksaa puolet.
4. Tulevaisuuden teknologia on jo käytössä, siis sähköbussit ja myöhemmin vety. Ei kirjoittaja mitään mainitse lentävistä autoista yms. Mitä järkeä on rakentaa raitiotie Turun lentokentälle, kun lähellä olevan rautatien voi linjata lentoaseman kautta. Matkakeskuksen tulee olla solmukohta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Kaarinasta kajahtaa taas
Sähköbussi huojuu ja heiluu ihan samalla tavalla, kuin diesel-bussikin, ei sitä käyttövoima muuta. Marko Heimonen piti kuulutuksia ja näyttöjä ratikkamaisina. Ei ne ole. Kaksoisraide on vain yksi osa, liikennöintiin tarvitaan tekijä. Ja VR:llä on yhä lähijunamonopoli Helsingin seutua lukuunottamatta. Ei Turku voi päättää sellaisesta, edesauttaa toki. Mutta se on silti lähijunaliikennettä, eikä kaupunkiliikennettä. Marko Heimonen haluaisi odottaa jotain tulevaisuuden teknologiaa, mutta ei kerro, että minkälainen se olisi.

Ja vielä, kaarinalaiset voivat pitää mielipiteensä omana tietonaan, kun päätetään Turun asioista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Raiteet tännekin
Kirjoittaja on kovasti huolissaan kustannuksista, mutta ehdottaa kuitenkin pitkän museoraitiotien rakentamista keskustaan, jossa raiteiden metrihinta on varmasti kallein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
taas äänessä
” Tiivis kerrostalo- tai tornitalorakentaminen ei ole kovin ilmasto- ja ympäristöystävällistä”

Onpas. Turun keskustan tiivistämisen vaihtoehto on omakotimatto Kaarinassa. Päästöt rakentamisesta samat. Turussa rakennetaan joutomaalle (Itäharju mm), Kaarinassa tuhotaan luontoa alta. Turussa liikutaan julkisilla, Kaarinasta tullaan autolla Turkuun. Ja taas tuhotaan luontoa. Kaarinahan on hyvä kaavoittamaan ylileveitä ja suuruudenhulluja tiehankkeita, nyt mm. Lemun puistobulevardi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Turussa ei uskalleta ajatella itsenäisesti
"Turun yksi vahvuus on sen historiallinen omaleimaisuus ja se tuo myös veto- ja pitovoimaa."
- Turussa ei uskalleta tai osata ajatella itsenäisesti ja tehdä Turusta omiin vahvuuksiimme perustuvaa persoonallista kaupunkia. Sen sijaan täällä apinoidaan sokeasti ratkaisuja milloin Tampereelta, milloin Helsingistä. Näkötornia ja huvipuistoakin on perusteltu "onhan Tampereellakin" -argumentilla. Ja tiivis kaupunkirakentaminen, mitä väläytellään usein raitsikkasuunnitelmien yhteydessä, on todella tunkkainen ja vanhanaikainen ajattelutapa. Aikoinaan Espoon Tapiola suunniteltiin tietoisesti kauniiksi ja väljäksi puutarhakaupungiksi. Mutta nykyään se on pilalle rakennettu betoniviidakko. On todella sääli, jos pääkaupunkiseudun brutaali urbanismi leviää myös Turkuun ja pilaa kaupunkimme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.