Lukijoilta

Septitankkien tyhjennyspisteiden riittämätön määrä voi yllyttää veneilijöitä tyhjentämään mustat jätevedet mereen

Ajelimme veneellä saaristosta kotia kohti 11.5. aikeenamme mennä tyhjentämään septitankki Hirvensalon tyhjennyspisteelle, kuten aiempinakin vuosina. Ihmetykseksemme tyhjennyspiste oli poistettu.

Ei hätää, jatketaan Uittamon venesatamaan, poistettu sieltäkin, kuten Turun vierasvenesatamasta jo aiemminkin (mikä ei kylläkään ollut hyvä paikka ravintolan terassin yhteydessä).

No, Telakkarannalla näyttää olevan uusi laituri, jossa tyhjennyspömpeli seisoo – ilman letkua! Googlatessa tämän pisteen kohtalosta tuli vastaukseksi, että septintyhjennyslaite tulee käyttöön veneilykauden alkaessa huhti-toukokuun vaihteessa. Ei auttanut kuin odottaa seuraavaan veneretkeen ja käydä vaikka Röölässä tyhjennyksellä.

Yllyttääkö tällainen vastuuttomia veneilijöitä tyhjentämään mustat jätevetensä mereen, kuten käsittämätöntä kyllä, ulkolaiset risteilyalukset saavat tehdä?

Riitta Viljanen

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Mankala
Mereen mahtuu
Erilaisten D mallinnusten mukaan Itämeren ja Saaristomeren rehevöityminen johtuisi pelkästään sisäisestä kuormituksesta. Näin ollen ulkoista voidaan edelleen lisätä vapaasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Mereen mahtuu
Mankaloituminen sen kun jatkuu, Syke on todennut Saaristomeren rehevöityminen johtuu Itämeren pääaltaan veden vaikutuksesta. Itämeren pääaltaan rehevöityminen taas johtuu Itämeren hapettomasta pohjasta. M: mallinnos on todennut että kipsissä oleva rikki laimenee mereen joutuessaan niin mikseipä veneilijän mereen laskemat jätevedetkin laimenisi saman mallinnoksen mukaan
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Mereen mahtuu
D mallinnos eroaa reaalimaailmasta siinä, että oikeasti sisäisessä kuormituksessa kiertävät ravinteet ovat peräisin valuma-aluieilta. Toisin sanoen ainoa keino vähentää sisäistä kuormitusta on pienentää Itämereen tai Saaristomereen päätyvää ulkoista ravinnekuormaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Mereen mahtuu
Mankala on kerrankin oikeassa kyllä sisäisessä kuormituksessa kiertävät ravinteet ovat peräisin valuma-alueilta, mutta kertymä on satojen vuosien ajalta, joten Mankalan kertoma ainoa keino ei ole ravinteiden vähentämiseen tänä päiväna millään tavalla enää mahdollinen jos eletään realimaailmaa. Toki ulkoinen kuormitus on rikka rokassa eikä yhtään enempää, onhan nämä tutkimuslaitoksetkin todenneet että sisäisestä kuormituksesta ei juurikaan puhuta koska sille ei voida tehdä mitään. Taaskin kysyisin miksei Porin edusta saaristoineen ole pelkkää mömmöä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Mereen mahtuu
Sisäisessä kuormituksessa kiertävät ravinteet ovat pääosin peräisin sedimentin pinnalta. Eli niitä jotka sinne ovat viimeksi laskeutuneet. Eli niitä jotka ovat viimeksi valuma-alueelta lähteneet liikkeelle. Ulkoista kuormitusta vähentämällä voidaan vaikuttaa juuri näiden ravinteiden määrään. Ja Kokemäenjoki laskee edelleen Selkämereen. Pihlavanlahden tila on vain välttävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Malvik
Kukaan ei valvo tätä järjestelmää
Ei tämä septitankkien tyhjennyspisteiden toimimattomuus tai kokonaan pisteen käytöstä pois oleminen yllätä. Meillä tehdään lakeja ja asetuksia joita mikään taho ei valvo. Kaupungit kilpailuttavat vierasvenesatamien toiminnan, mutta valvontaa ei sitten ole. Suomi on mukana Itämeren suojelu ohjelmassa, jossa rahtilaivojen jätteen keräys piti toimia kaikissa Suomen satamissa . Jätteiden keräys toimi satamissa jokaisen satamanomistajan oman aktiivisuuden mukaan ja vaihtelevasti. Muualla Itämerellä satamat oli paljon pidemmällä ja yhtenäisemmät kun meillä. Poliittisesti on kivaa olla mukana kaikessa , mutta asian hoito sitten ontuu. Pienveneilijät ovat vaihtaneen wc-systeemin biomalliin ja pesuvedet mereen. Tämä on sitä hyvän asian Itämeren hoitoa. Valvonta näiden vierasvenesatamien toiminnasta valvontaan on paras keino.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Kukaan ei valvo tätä järjestelmää
Suomalaiskansallinen valvontajärjestelmä on paperilla hyvä mutta käytännössä kukaan ei valvo mitään saati että valvojaa joku valvoisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Kukaan ei valvo tätä järjestelmää
Suomessa 80% septitankeista tyhjennetään kertoman mukaan isommille selille, kerran käteviä tyhjennyspisteitä ei ole riittävästi. Mutta Keski-Euroopan purjehtijoiden mekassa Kroatiassa 99% .
(Prolet suostuvat jonottamaan, rahakansa ei)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.