Mikroliikkumiselle tarvitaan oma vakuutusmalli
Tatu Järvinen toivoi kirjoituksessaan pakollista liikennevakuutusta sähköpotkulaudoille (TS mielipiteet 17.5.).
Liikennevakuutusta valmisteleva lainsäädäntöprosessi on jo Suomessa käynnissä ja Voi suhtautuu mahdolliseen vakuutukseen myönteisesti – kunhan sen yksityiskohdat saadaan sovittua mikroliikkumiselle soveltuviksi.
Mikroliikkumisen onnettomuudet ja vahingot kun eroavat mittakaavaltaan ja vakavuudeltaan merkittävästi auto-onnettomuuksista, joita varten nykyinen liikennevakuutusjärjestelmämme on luotu.
Liikenneonnettomuuksissa vakuutus on kuitenkin aina myöhässä – savun hälvettyä tarkastetaan vahingot. Liikenneturvallisuuden kehittämisen pääpainon tuleekin aina olla onnettomuuksien ehkäisyssä.
Siksi Suomessakin vakuutuksia keskeisempää on muun muassa promillerajan saaminen sähköpotkulaudoille sekä kaupunkien pyöräilyinfrastruktuurin kehittäminen nykyistä turvallisemmaksi – tämä auttaa niin potkulautailijoita, pyöräilijöitä kuin jalankulkijoitakin.
Täytyy myös muistaa, että liian korkealle tasolle asettuva vakuutusmaksu nostaa palvelun hintaa ja tulee johtamaan yksityisomisteisten potkulautojen yleistymiseen.
Sosiaali- ja terveysministeriön ehdotuksen mukaan liikennevakuutus ei koskisi lainkaan yksityisomisteisia sähköpotkulautoja ja niiden säätely muun muassa nopeusrajoituksin on paljon yhteiskäyttöisiä vaikeampaa.
Hannu Oskala
Voi Technology
yhteiskuntasuhteista vastaava päällikkö