Lukijoilta

Koulutyörauhan palauttamisessa on otettava käyttöön järeämmät keinot

Iina Antinluoma ja Virpi Mäkinen vaativat työrauhaa kaikille kouluissa toimiville, niin henkilökunnalle kuin oppilaillekin (TS mielipiteet 5.5.). Kirjoittajat vaativat nopeasti konkreettisia ratkaisuja koulu- ja työrauhan sekä työ- ja kouluturvallisuuden palauttamiseksi.

Tästä tavoitteesta tuskin kukaan on eri mieltä, mutta käytäntö vain näyttää osoittavan sen, että ainakaan mitkään koulurauhan julistukset ja ohjelmat eivät ole kyenneet pitämään yllä hyvää työrauhaa kouluissa. Tilanne saattaa tosin vaihdella koulujen kesken, jossakin tätä ongelmaa ei juurikaan ole, kun taas jossakin toisessa se jostain syystä on arkipäivää.

Miksi tähän on tultu ja mitä olisivat nuo konkreettiset keinot koulutyörauhan ja -turvallisuuden palauttamiseksi? Tähän kysymykseen mielipiteen kirjoittajat eivät jostain syystä ottaneet kantaa, vaikka juuri ne peräänkuulutetut konkreettiset toimet ovat avainasemassa ratkaistaessa koulujen työrauhaongelmaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Päivänselvää on, että huolestuttava trendi koulutyörauhan ja -turvallisuuden kehityksessä ei ole voinut tulla yhdellekään päättäjälle yllätyksenä, sillä hälytyskellot ovat soineet jo vuosikymmenten ajan. Miksi ne yhä vain kaikuvat kuuroille korville?

Konkretiaa: mielestäni nyt on ajauduttu tilanteeseen, jossa pehmeät keinot (julistukset ja koulurauhaohjelmat) eivät riitä, vaan käyttöön pitäisi ottaa yksinkertaiset ja järeämmät keinot, kuten lainsäädännön uudistaminen, jonka puitteissa koulun henkilökunnalle palautettaisiin lain turvaama toimivalta myös järjestyksen ylläpitämiseksi koulun tiloissa ja sen koko alueella.

Usein puhutaan juurisyistä jonkin ongelman taustalla – eikä aiheetta. Mielestäni yksi juurisyy liittyy kysymykseen, onko kaikille mahdollinen laadukas suomalainen koulutus muuttunut itsestäänselvyydeksi, jonka seurauksena arvostus ja kunnioitus sitä kohtaan on romahtanut? Pitäisikö puhua enemmän oppimahdollisuudesta oppivelvollisuuden sijaan, mahdollisuudesta vain tietyin kriteerein?

Mielestäni nykyopettajat ovat ongelmineen "puun ja kuoren välissä". Ongelmien käsittelytilanteissa he eivät voi varauksetta luottaa lasten vanhempien tukeen ja lainsäädännöllisin keinoin heiltä on viety juridinen tuki ja työkalut ongelmatilanteiden hoitamiseksi.

Ei olekaan ihme, jos moni nuori epäröi alalle kouluttautumista ja pitkään toimessa olleet saattavat harkita alan vaihtoa, jos mahdollista.

Entäpä jos opettajat päättäisivät ryhtyä yrittäjiksi, eli pedagogisten palvelujen tarjoajiksi, jolloin he paremmin voisivat säännellä työolojaan enemmän inhimilliseen suuntaan?

Jostain luin vanhan viisauden: "Jos haluat saada kalaa, kuuntele joen ääntä". Esimiehet, johtajat ja päättäjät, kuunnelkaa herkällä korvalla joen (tekijöitä ruohonjuuritasolla) ääntä, ideahautomoa, josta voi löytyä ratkaisu moneen ongelmaan. Mahdotonkin voi muuttua mahdollisuudeksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hannu Kreivilä

KM

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
S.F.
Esteenä pedagoginen ideologia
"Koulutyörauhan palauttamisessa on otettava käyttöön järeämmät keinot"
- Jos kyse olisi pelkästään koulutyörauhasta, asia olisi helppo. Mutta ongelmien taustalla on kokonainen pedagoginen ideologia, joka on osoittautunut toimimattomaksi. Sen puolustajille on kuitenkin helpompaa yrittää pitää kynsin hampain kiinni vanhasta ajattelusta kuin tunnustaa omat virheensä. Opetuksen berliininmuuri tulee kuitenkin murtumaan ja kouluihinkin puhaltaa vielä raikkaammat tuulet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Esteenä pedagoginen ideologia
Mikäs se toimimaton ideologinen pedagogia on? Eiköhän Suomen kouluissa ole vallalla historian mittaan monen monituisesta palasta muokkautunut pedagogia. Olisi järjetöntä hylätä könttänä esim. kaikki viimeisen 50 vuoden aikana tehty pedagoginen tutkimus ja kehitys. Sinä aikana on opittu valtavasti ihmisen, lapsen ja nuoren psyykestä, oppimisesta, aivoista, sosiaalisuudesta, erilaisuudesta jne.

Siitä olen samaa mieltä, että kouluihin on palautettava työrauha ja järjestys, ja että nykyisin käytössä olevat keinot vaikuttavat olevan osin tehottomia. Tai sitten niitä ei osata käyttää. Joitakin lapsia saa ojennettua pehmein keinoin, mutta jotkut ovat eri syistä niiden ulottumattomissa, ja myös - ehkä varsinkin - heidätkin pitää saada kuriin. Kaikkien lasten edun vuoksi se on jopa tärkeämpää kuin äärimmäinen varovaisuus, jotta ketään ei loukattaisi mitenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Esteenä pedagoginen ideologia
Minusta vaikuttaa siltä, että nykymallissa on unohdettu se tärkein jota 50 vuotta sitten oli vielä jossain määrin jäljellä, eikä siihen auta koulurauhan julistukset sun muut älä-kiusaa-kampanjat.
Järjestys ja mahdollisuus pitää järjestys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Esteenä pedagoginen ideologia
"Mikäs se toimimaton ideologinen pedagogia on?" Ideologiaa voi kutsua tasapäistämiseksi. Tosin "edistykselliset" väittävät sitä tasa-arvoksi. Eli nopeasti oppivia pyritään jarruttamaan opiskelemaan hitaampien tahdissa. Ollaan jopa huolissaan siitä, että jotkut lahjakkaat oppilaat ovat varakkaampien vanhempien avulla saaneet lisäoppia. Se on nähty vääryytenä muita oppilaita kohtaan.
Tutkimuksia on varmasti tehty paljon. Onko tuloksia tulkittu edes oikein, vai onko ne peräti väännetty ideologiaa tukeviksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Esteenä pedagoginen ideologia
Nimenomaan näin. Pedagoginen ideologia alkoi -70 luvulla jolloin vasemmistolainen opetushallinto alkoi poistaa opettajien valtaa kurinpidossa, teiniliitot toivat sosialistisia Neuvostoliitosta johdettuja näkemyksiä ja alkoi kasvaa vanhempien sukupolvet millä ei enää ollut kasvatukseen oppeja, vanhemmuus lähes kiellettiin ja vanhemmista tuli lastensa kavereita. Ja nyt ollaan niin pitkällä, että vain poliisi voi puuttua asioihin, muille tulee syyte jos kiusaajan, pahoinpitelijän ym rötöstelijän "oikeuksia" loukataan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.