Lukijoilta

Turku panostaa pyöräteiden tehostettuun talvikunnossapitoon merkittävästi, mutta kaikkia väyliä
ei ole mahdollista hoitaa tehostettuna

Talvipyöräilyn puitteet Turussa keräävät sekä kiitosta että kritiikkiä. Joel Kivirauma toivoi kirjoituksessaan (TS mielipiteet 23.3.), että kaupunki kasvattaisi harjasuolatun pyörätiereitin pituutta moninkertaisesti ja laajentaisi sen ulottumaan kaikkiin Turun lähiöihin.

Pyöräteiden tehostettu talvikunnossapito on osa Turun kaupungin laatimaa pyöräilyn kehittämisohjelmaa. Kaupunki on panostanut ja panostaa tulevien talvikausien aikana merkittävästi kävely- ja pyöräteiden talvikunnossapitoon.

Tehostettua talvikunnossapidon reittiä laajennetaan joka vuosi. Reitin pituus on tänä talvikautena 50 kilometriä, mutta kolmen vuoden kuluttua se on jo yli 80 kilometriä.

Tehostetun hoidon reitillä lumi poistetaan koko kävely- ja pyörätien leveydeltä tai vähintään kolmen metrin leveydeltä esimerkiksi ajorataosuuksien kohdalla. Lisäksi reitillä käytetään hoitomenetelmänä sekä harjasuolausta että harjahiekoitusta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liukkautta torjutaan harjasuolareitillä suolaliuoksella ja harjahiekoitusreitillä pestyllä hiekalla. Harjasuolareitin osuus on 12 kilometriä. Vastaavasti harjahiekoitettava reitti laajenee vuosittain.

Tehostetun talvihoidon verkosto on muodostunut suurimpien käyttäjämäärien perusteella. Kaikkia väyliä ei ole resurssien puitteissa mahdollista hoitaa tehostettuna.

Esimerkkinä mainittu Vanha Hämeentie ei kuulu tehostetun hoidon reittiin, mutta se hoidetaan 1. kunnossapitoluokassa.

Vanhalla Hämeentiellä on rakenteellisia ongelmia, jotka vaikeuttavat talvikunnossapitoa. Näissä kohdissa voidaan joutua tekemään useita talvikunnossapidon toimenpiteitä päivittäin ja ongelma toistuu silti.

Tulevina vuosina Nummenmäen puolella sijaitseva osuus Vanhasta Hämeentiestä on tarkoitus saneerata kokonaan, jolloin myös kadun pyöräliikennejärjestelyt uudistetaan.

Toinen kritiikin kohde oli Humalistonkadun pyöräkaistat. Humalistonkadulle piti suunnitella pyöräkaistat siten, ettei parkkipaikkoja saanut vähentää. Liikkuvien ja pysäköityjen autojen väliin sijoitetun kapean pyöräkaistan hoitaminen koneellisesti on käytännössä mahdotonta.

Pyöräilyn sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu olisi ollut poistaa parkkipaikkoja ja tehdä hieman leveämmät kaistat pyöräilijöille.

Kaupunkisuunnittelu on jatkuvaa kompromissien ja arvovalintojen tekemistä.

Taneli Pärssinen

liikennesuunnitteluinsinööri, Turun kaupunki

Heidi Jokinen

katuinsinööri, Turun kaupunki

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Pyöräilijä
Pääosin
Tehostetut väylät ovat melko järjestelmällisesti paremmassa kunnossa kuin muut. Normaalikunnossapidon väylille jätetään 5cm tampattua lunta joka sitten sohjoontuu ja jäätyy polanteille koska sopimuksessa ei velvoiteta ehkäisemään niitä. Polanteet sitten "poistetaan" kippaamalla ne täyteen sepeliä.

Harjatut väylät sen sijaan ovat sulaneet nopeasti auringonpaisteessa asfalttiin asti.

Mutta niissäkin on laatuvirheitä. Eli auraajat auraavat ajoradan lumet harjatuillekin reiteille, risteyksissä auraajat jättävät edelleen aurausvallit suojatien eteen ja sitten pyörätielle pysäköidyt autot estävät harjauksen korttelin matkalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Pääosin
"kippaamalla ne täyteen sepeliä"
Sepeli on tavallisten renkaiden surma. Siksi helpommalla ja lopulta edullisemmalla pääsee käyttämällä laadukkaita renkaita, jotka on kunnolla pistosuojattu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Polkupyörällä on helppo kulkea Turussa
Nämä harjasuolatut tiet ovat tänä talvena toimineet hienosti, toisin kuin viime talvena, joka oli poikkeuksellinen nollan molemmin puolin sahaneen lämpötilan takia. Koska olen pyöräillyt jatkuvasti ympärivuotisesti jo 60-luvulta lähtien, voisin todeta, että nykyinen pyöräverkosto on hyvä ja minulle enemmän kuin riittävä. Käydessäni kaupungin toisella laidalla käytän usein menopaluun eri reittejä vaihtelun takia, koska nykyään on mistä valita.
Humalistonkatu on parannus vanhaan ja käytän sitäkin joskus. Tosin usein tulee mieluummin käytettyä Käsityöläiskatua, sillä keskipäivällä siellä ei juurikaan autoja liiku. Pakokaasujen välttely on osa pyöräharrastusta. Samasta syystä käytän nyt ja myös tulevaisuudessa Kupittaankatua, vaikka päällystäisivät kullalla Itäinen Pitkäkatua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Polkupyörällä on helppo kulkea Turussa
Kertoo taas että kirjoittaja ei liikkunut polkupyörällä Turussa tällä viikolla. Vai helppoa...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Polkupyörällä on helppo kulkea Turussa
Pitkälti samaa mieltä Eskon kanssa.
Ja Pyöräilijälle jo etukäteen tiedoksi; Kyllä, olen liikkunut pyörällä tällä viikolla.
Jos näkee ongelmia pyörällä liikumisen suhteen, niin ne löytyvät mitä todennäköisimmin asenteesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Polkupyörällä on helppo kulkea Turussa
Pyöräilijälle tiedoksi, että maanantaina lähdin polkupyörällä klo 9.30, sillä minulla oli eräs varattu aika klo 9. Pyörätietä ei ollut ehditty aurata voimakkaan lumimyräkän takia. Syvähkö lumipeite oli kevyttä pakkaslunta, joten pyörällä ajo oli siinä kuitenkin mahdollista, joskin huomattavasti voimia vaativaa. Sevei tullut tietenkään säätä seuraavalle yllätyksenä. Koska autoja näytti kulkevan melko harvakseen tuohon aikaan, siirryin vähäksi aikaa autotielle, jossa autojen tekemässä urassa matka eteni joutuisammin. Yhtään autoa ei tällä osuudella tullut, joten minun ei tarvinnut edes pysähtyä päästämään niitä ohi. Matkaa oli ainoastaan 3 km, joten en edes harkinnut käyttää omaa autoa. Takaisin kotiin ei ollut aikataulua, joten käytin pelkästään pyöräteitä, jotka olivat edelleen auraamatta. Kaikkina muinakin päivinä olen tällä viikolla polkupyörällä ajanut. Sekä keskiviikkona, että tänään torstaina ovat pyörätiet olleet lähes asfalttipaljaat, joten pyöräilyolosuhteet olivat jälleen erinomaiset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Priorisointia
"Humalistonkadulle piti suunnitella pyöräkaistat siten, ettei parkkipaikkoja saanut vähentää. Liikkuvien ja pysäköityjen autojen väliin sijoitetun kapean pyöräkaistan hoitaminen koneellisesti on käytännössä mahdotonta."

Hienoa että edes suoraan myönnetään ettei ollut tarkoituskaan tehdä kelvollista. Tuntuu olevan aikayleinen malli että tehdään huono ratkaisu ja sitten autoilijat valittaa miten paljon pyöräilyyn on satsattu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Pitkin perunapeltoa hampaat täristen
"kaikkia väyliä ei ole mahdollista hoitaa tehostettuna"
- Juu, näin bussimatkustajanakin huomattu juttu. Kadut ovat kuin perunapeltoa ja sohjot jäätyvät öisin niille sijoilleen, kun ei ole riittävästi aurauskalustoa ajamaan niitä sieltä pois. Bussit jäävät myös jumiin pysäkeille ja ylämäkiin, kun hiekkaa ei ilmeisesti haluta kevään korvalla enää levitellä teille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.