Lukijoilta

Pyöräily ei saisi olla selviytymistaistelua – mikäli Turku haluaa lisätä pyöräilyä, siihen löytyy keino

JOEL KIVIRAUMA
Miten on mahdollista, että kaupunki kykenee tarjoamaan autoille talvella kesäolosuhteet, mutta pyörätie on käytännössä ajokelvoton, kysyy kirjoittaja.
Miten on mahdollista, että kaupunki kykenee tarjoamaan autoille talvella kesäolosuhteet, mutta pyörätie on käytännössä ajokelvoton, kysyy kirjoittaja.

Pyöräily herättää paljon tunteita, kuten toimittaja Sari Sarelius lehdessä kirjoitti (TS 9.3.). Se on toisaalta hyvä asia, koska pyöräily osana sujuvaa kaupunkiliikennettä saa ansaitsemansa huomion. Olivatpa pyöräilyn herättämät tunteet puolesta tai vastaan, sen asemaa merkittävänä tulevaisuuden liikkumismuotona ei voi enää kiistää. Viimeistään sähköavusteisten pyörien tulo markkinoille tekee pyöräilystä mahdollisen liikkumisvälineen lähes kaikille ikään ja kuntoon katsomatta.

Pyöräilyn suosio Turussa ei kuitenkaan ole kasvanut viime vuosina. Syitä on etsitty lähinnä puuttuvista tai huonosti suunnitelluista pyöräteistä. Yhtenä esimerkkinä on mainittu Humalistonkadun pyöräkaistatekeleet, joita ei voi kuin ihmetellä. Välillä tekisi mieli kysyä, ovatko näitä suunnitelleet ihmiset ajaneet polkupyörällä alakouluaikojen jälkeen?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On kuitenkin yksi pyöräilyä vakavasti haittaava tekijä, josta ei mielestäni puhuta riittävästi. Kyse on pyöräteiden talvikunnossapidosta.

On yksi pyöräilyä vakavasti haittaava tekijä, josta ei mielestäni puhuta riittävästi. Kyse on pyöräteiden talvikunnossapidosta.

Otan esimerkin Vanhalta Hämeentieltä, jota olen säännöllisesti käyttänyt kohta kolme vuosikymmentä. Kuten oheisesta valokuvasta (otettu 3.3.) hyvin näkyy, pyörätiellä on ns. pääkallokeli ja autoille varatulla tieosuudella kesäkeli. Suojakelillä urautuneella teräsjäällä hiekoitus on lähinnä esteettinen koriste. Tämä tilanne toistuu joka talvi monta kertaa.

Tämä eriarvoisuus tuntuu oudolta. Miten on mahdollista, että kaupunki kykenee tarjoamaan autoille kesäolosuhteet, mutta pyörätie on käytännössä ajokelvoton?

Tämän yhden pyörätien varassa asuu tuhansia Nummenpakan ja Hannunniitun asukkaista. Oletan, että aika moni heistä taittaisi matkat Tyksiin, yliopistolle, Kupittaalle ja keskustaan pyörällä, jos se olisi turvallista.

Erityisen oudolta tämä tuntuu senkin takia, että Turku osaa hoitaa myös pyöräilijöille kesäkelit niin halutessaan. Harjasuolattu pyörätieosuus alkaa Tyksin kulmalta ja jatkuu keskustaan asti. Tällä osuudella on oman kokemukseni mukaan kesäkelit 99 päivänä sadasta.

Mikäli Turku haluaa lisätä polkupyöräilyä, niin harjasuolattujen pyöräteiden moninkertaistaminen on ratkaisu. Se on paitsi nopea myös edullinen keino pyöräteiden rakentamiseen verrattuna.

Strategioita ja visioita pyöräilyn edistämiseksi saa ja tulee tehdä, mutta helpointa ja halvinta on aloittaa jo olemassa olevien pyöräteiden talvikunnossapito. Tavoite ensi talvelle voisi olla kaikkien Turun lähiöiden saaminen harjasuolattujen pyöräteiden piiriin. Se on kaikkien kaupungissa liikkuvien etujen mukainen ratkaisu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Joel Kivirauma

Turku

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Asko Ojala
Järki käyttöön
Kannattaa huomioida, että auton rengas synnyttää lämpöä rullatessaan ja katu sulaa tämän ilmiön myötä.

Pitkälle riittäisi, jos talvikunnossapito lakkaisi sabotoimasta itseään ja hankkisi arkijärkeä. Resursseja ei välttämättä tarvitsisi lisätä lainkaan.

Typeryyttä on aurata ensin kevyen liikenteen väylä, ja sen jälkeen aurata ajorata niin vauhdilla että kaikki lumi lentää KLVää tukkimaan.

Typeryyttä on myös hiekoittaa sohjoa. Auraaminen perustuu ikävä kyllä mitattuun lumiSATEESEEN. Sentti lunta - sulaminen - jäätyminen - sentti lunta - kierrolla katua ei aurata lainkaan! Vain hiekkaa lisätään joka välissä. Pitäisi aurata kun on nollakeli. Kaupunki ei osaa kilpailuttaa.

Huhujen mukaan talvikunnossapidon sopimuksissa ei ole enää lainkaan sanktioita. Tästä juttuideaa lehdellekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Z.Z.Zalolainen
Polkee kuka polkee.
Lisää riksoja Turkuun, niin ei kaikkien tarvitse itse pyöräillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peku
Samaa mieltä
Itse erehdyin Vanha-Hämeentien pyörätielle pari viikkoa sitten ja totesin saman. Minulla on nastarenkaat etu ja takapyörissä. Kotona totesin vaimolle jos e olisi näin ketterä(70v) olisin varmaan Tyksissä. Minä voi valita Kalevantien mutta Hannuniityn asukkaat ei. Huh huh.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Turvallisia säilytysratkaisuja pyörille
"mikäli Turku haluaa lisätä pyöräilyä, siihen löytyy keino"
- Pyöräteiden talvikunnossapito ei ole ainoa ongelma. Suuri este sähköpyörien hankinnalle on turvallisten säilytyspaikkojen puute. Kerrostalojen pyöräkellarit ovat ahtaita ja niissä on ajoittain ilkivaltaa. Mielestäni tässä olisi markkinarako yritykselle, joka tarjoaisi eri puolilla Turkua maksullisia säilytyslokeroita sähköpyörille, joissa olisi myös latausmahdollisuus. Tätä konseptiahan testattiinkin Kupittaalla taannoin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.