Lukijoilta

Koulujärjestelmän on tunnistettava erityislahjakkuudet ja tuettava heitä riittävästi

Urheilussa, esimerkiksi jääkiekossa juniorit eivät saa tasavertaisesti valmennuta ja peliaikaa. Huiput pyritään tunnistamaan, ja heidän kehittämiseensä keskitetään kaikki resurssit. Siksi Suomella on esimerkiksi NHL:ssä ennätysmäärä tähtiä, jotka johtavat Suomi-kiekkoa menestykseen.

Yhteiskunta tukee urheilua esimerkiksi rakentaen halleja ja kenttiä. Todellisuudessa urheilu on hyvin epädemokraattista, kun kaikki huomio kiinnitetään vain voittajiin. Toisin on koulutusalalla, jossa nykyhallitus tuntuu haluavan, erityisesti peruskoulussa, tasapäistää oppilaat.

Jotta saamme huippukyvykkyyksiä, koulutusjärjestelmämme on tunnistettava kyvykkyydet ja tuettava heitä riittävästi.

On tietenkin selvää, että jokaista lasta ja nuorta on tuettava koulupolulla parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän on tarkoitettava sopivalla tavalla haastamista ja räätälöityä ohjausta erityislahjakkuuksille. On erityisen tärkeää, että luonnontieteellisesti ja matemaattisesti painotettu opetus ja alan erityislukiot säilyvät.

Tulevan hallituksen tulee panostaa perusopetuksen laadun turvaamiseen opetusalan ammattilaisia kuunnellen. Opettajan työlle on taattava ansaittu arvostus ja työrauha.

Luonnontieteellisen ja matemaattisen osaamisen tason nosto on otettava hallitusohjelmaan. Ohjausta on uudistettava niin, että kyvykkyydet tunnistetaan ja heitä tuetaan.

Yrjö Saraste

sotaveteraani 99 v.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Esko
Kaikille tasapuolista opetusta
Muillekin kuin erikoislahjakkuuksille on taattava sopivan haasteellinen ja motivoiva oppimisympäristö. Tasokurssit on siksi otettava takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Ei mitään uutta...
Mielipidekirjoitus tuntui kovin tutulta. Kaivoin muistioistani esille mielipidekirjoitukseni keväältä 1993, eräässä Pohjois-Sumen sanomalehdessä. Tässä muutamia lauseita ko. kirjoistuksesta:
"Opiskelumotivaatiota ei 70-luvulla pyrittykään aktivoimaan, tuolloinhan oppilaat tasapäistettiin virallisesti. Ja käy niin, että opiskelu junnaa heikompitasoisten oppilaiden mukaan. Tämä ei voi olla yhteiskunnan etu! (...) Ja sille, joka ei halua oppia, annetaan mahdollisuus olla oppimatta!"

Aihe oli näköjään ajankohtainen 30 vuotta sitten, ja on ajankohtainen edelleenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Koulussa ja urheilussa on erilaiset ongelmat
"nykyhallitus tuntuu haluavan, erityisesti peruskoulussa, tasapäistää oppilaat."
- Kyse ei ole pelkästään nykyhallituksesta, sillä opetushallitus on saanut kaikessa rauhassa toteuttaa ideologista ohjelmaansa jo pitkään hallituksista riippumatta. Kuten kirjoittaja totesi, koulujärjestelmän olisi tunnistettava erityislahjakkuudet ja tuettava heitä riittävästi. Mutta samalla urheilussa huomio pitäisi kiinnittää huippujen ohella enemmän myös tavallisiin harrastajiin, jotta kaikki nuoret saataisiin liikkumaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Koulussa ja urheilussa on erilaiset ongelmat
Kyllä urheilussakin kiinnitetään huomiota muihinkin kuin huippuihin. Huippujen kejittäminen nimittäin loppuisi, jos rivijunnujen vanhemmat lopettaisivat kausimaksujen maksamisen. Erityisesti joukkuepeleissä on tärkeää saada myös pienempiin rooleihin paremmat pelaajat kuin vastustajilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.