Lukijoilta

Tunnin junaa todella tarvitaan – se mahdollistaa vastavalmistuneiden jäämisen asumaan Varsinais-Suomeen

MARTTIINA SAIRANEN
Nykyajan etätyömahdollisuudet ja nopeampi junamatka pääkaupunkiseudulle antavat vastavalmistuneille realistisen mahdollisuuden jäädä Varsinais-Suomeen, sanoo kirjoittaja.
Nykyajan etätyömahdollisuudet ja nopeampi junamatka pääkaupunkiseudulle antavat vastavalmistuneille realistisen mahdollisuuden jäädä Varsinais-Suomeen, sanoo kirjoittaja.

Viime aikojen keskustelu Turun tunnin juna -hankkeen tulevaisuudesta on ollut valitettavan yksipuolista. Hankkeen vastustajat ovat tarttuneet epäolennaisuuksiin, eikä kokonaiskuvaa hahmoteta.

Turkulaisen opiskelijan näkökulmasta ei ole ainuttakaan syytä vastustaa alueelle elintärkeää investointia, joka mahdollistaa joustavamman työssäkäynnin pääkaupunkiseudulla ja kestävämmän liikkumisen.  

Valtiovarainministeriö ehdotti tulo- ja menokartoituksessaan 6.3.2023 erittäin lyhytnäköisesti kaikista ratahankeyhtiöistä luopumista valtiotalouden alijäämän verukkeella. Toki Tunnin junan toteuttaminen syö rahaa, mutta kyseessä on pitkäkestoinen investointi, joka lihottaa bruttokansantuotettamme 30 vuoden aikana 5–6 miljardia (TTJ & BCG, https://www.tunninjuna.fi/turun-tunnin-junalla-5-6-miljardin-euron-positiivinen-vaikutus-suomen-bruttokansantuotteeseen/), mutta ennen kaikkea hanke mahdollistaa mielettömän määrän uutta.  

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Opiskelijan näkökulmasta olennaisinta ovat Tunnin junan tuomat mahdollisuudet työelämään ja kestävään liikkumiseen.  

Turussa on lähes 40 000 korkeakouluopiskelijaa, joista suuri osa joutuu muuttamaan töiden perässä pääkaupunkiseudulle, vaikka 51 prosenttia opiskelijoista haluaisi jäädä Turkuun asumaan (Opiskelijakaupunki Turku, 2020).

Opiskelijakaupunkina Turku on vetovoimainen ja pidetty, mutta monilla aloilla viimeistään maisterivuosina valitellaan, ettei ole muuta vaihtoehtoa, kuin muuttaa sorvin ääreen sinne, missä sorvi on – eli pääkaupunkiseudulle.   

Jos halutaan pitää Varsinais-Suomi elinvoimaisena ja edes mahdollisena perheenperustamispaikkana nuorille aikuisille, ei ratahankkeen toteuttamiselle ole vaihtoehtoa.  

Varsinais-Suomessa vuosina 2016–2020 yliopistotutkinnon suorittaneista liki 40 prosenttia joutui muuttamaan töiden perässä pääkaupunkiseudulle (Tilastokeskus). Jos halutaan pitää Varsinais-Suomi elinvoimaisena ja edes mahdollisena perheenperustamispaikkana nuorille aikuisille, ei ratahankkeen toteuttamiselle ole vaihtoehtoa.   

Ratahankkeen luoma 1,5 miljoonan ihmisen uusi työssäkäyntialue mahdollistaa vastavalmistuneille valtavasti. Nykyajan etätyömahdollisuudet ja nopeampi junamatka pääkaupunkiseudulle antavat täysin realistisen mahdollisuuden jäädä Varsinais-Suomeen. Samalla ratahanke vetää sekä uusia yrityksiä että olemassa olevien yritysten haarakonttoreita Turun alueelle.     

Lisäksi Tunnin juna mahdollistaa kestävän liikkumisen kaupunkien välillä. Nuorista harva omistaa autoa, eikä välttämättä edes halua koskaan sellaista omistaa. Modernissa maailmassa halutaan liikkua ekologisesti ja nopeasti junaraiteilla.  

Kysymys onkin siis siitä, halutaanko Suomessa pysyä uuden ajan mukana – vai jatkaa samalla radalla ja kohta kirota, kun länsinaapurissa kaikki on paremmin?  

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikä on realistinen vaihtoehto, jos Tunnin junaa ei toteuteta? Yksiraiteisella ja hitaalla rantaradalla ei voida jatkaa. Rantaradan kaksiraiteistaminen maksaa miljardeja, eikä tuo merkittäviä etuja työllisyyden näkökulmasta.  

Tunnin juna on ainoa järkevä ja kestävä tapa kytkeä Varsinais-Suomi ja pääkaupunkiseutu toisiinsa niin, että molemmat hyötyvät siitä. Alue ei kehity, ellei sitä kehitetä. Investointi maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä, tuo lisää joustavuutta elämään ja mahdollistaa modernin ja kestävän liikkumisen.

Enää tarvitaan uuden eduskunnan investointipäätös, ja siitä vastuussa ovat tulevat kansanedustajat. Toivottavasti järki kulkee vielä rantaradan kautta Arkadianmäelle asti.  

Akseli Tiitta

TYY:n hallituksen puheenjohtaja

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Lille
Tunnin junan puolesta
Juna Helsingistä Turkuun kestää nykyisellään aikataulun mukaan junasta vähän riippuen noin kaksi tuntia, mutta todellisuudessa juna on oman kokemukseni mukaan hyvin usein myöhässä, rantaradasta johtuen. Tunnin juna, vaikka se olisikin tunnin ja vartin juna, säästäisi edestakaista matka-aikaa nykyiseen verrattuna vähintäänkin puolitoista tuntia, lisäksi liikennöinnistä tulisi luotettavampaa. Se ihan oikeasti jo mahdollistaisi työssäkäynnin Helsingissä Turusta käsin, ja voisi lisätä houkuttelevuutta yrityksillekin. Esim. matka-aika lentokentälle lyhenisi, ja kyllähän se työvoima kulkisi toiseenkin suuntaan. Kustannustaso Turussa on kuitenkin merkittävästi Helsinkiä alhaisempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
CeeJii
Vast: Tunnin junan puolesta
Mahdollistaa myös työssäkäynnin Helsingistä. Tunnen itse useita, jotka asuivat siellä ja 2-3 kertaa viikossa Turkuun. Etätyö on keksitty. Ei siihen tarvita "tunnin" junaa. Paremmat yhteydet kaupungin sisällä paljon enemmän merkityksellisiä, samoin junan mukavuus ja aseman luistavat systeemit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tiina Lietzen
Ekologista liikkumista?
Kirjoittajan mukaan maailmassa halutaan liikkua ekologisesti junaraiteilla. Miten tämä on mahdollista, kun tiedetään, että rakentamisaikaisten hiilipäästöjen kuolettaminen kestää 140 vuotta?
Hanke on myös voimakkaasti massaylijäämäinen. Kaikkiaan hankkeessa muodostuvista noin 17 miljoonasta maa- ja kiviaineskuutiosta pystytään hankkeessa hyötykäyttämään noin 6 miljoonaa kuutiota (36 %). Ylijäämää muodostuu noin 11 miljoonaa kuutiota.

Maapohjasta irrotetusta luonnonvarasta eli maa- ja kiviaineksesta 65 % päätyy ylijäämänä jätteeksi, koska se ei saa sotkea maa-ainesmarkkinoita. Kuljetuskustannusten säästämiseksi läjityspaikat otetaan läheltä. Maapohja ei sitten enää vastaa entistä ja ympäristö muuttuu.

Ei kuulosta kauhean ekologiselta. Mielipidekirjoituksessa myös sanotaan, että kaikki eivät halua omistaa autoa. Onko ihmisen halu olla omistamatta autoa tärkeämpi kuin minun haluni olla haluamatta rataa rikkomaan itäisen Salon metsiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Heh
Investoinnin nimellä markkinoitu älyttömyys ei koskaan maksa itseään takaisin. Jos asiat on varttitunnista kiinni niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Heh
Saako henkilöautoilua hidastaa samasta syystä kun kehitetään kestävämpiä liikkumistapoja? Eihän se nyt voi olla vartista kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Heh
"Saako henkilöautoilua hidastaa samasta syystä" - Ontuva rinnastus. Jos tunnin junasta luovutaan, se ei hidasta nykyistä junaliikennettä. Tunnin junasta luopuminen rinnastuu paremmin esim. siihen, että jokin suunniteltu uusi moottoritiepätkä jätettäisiin tekemättä - ja valtiovarainministeriön ehdotuslistassahan puhuttiin nimenomaa kaikista isoista liikennehankkeista luopumisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sisko Jaakkola
Realismia kehiin
Kuten jo aikaisemmissa viesteissä on todettu, että "tunnin juna" ei ole tunnin juna vaan reilusti sen ajan ylittävä juna.

Jos ottaa huomioon sen että ei asu juna-asemalla Turussa eikä ole toisessakaan päässä töissä juna-asemalla tai sen vieressä max . sadan metrin päässä, niin kyllä siinä aikaa kuluu kun lähtee kotoaan juna-asemalle ja toisessa päässä juna-asemalta työpaikalle. Noin kaksi tuntia työhön Helsinkiin ja sieltä takaisin kotiin Turkuun noin kaksi tuntia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.