Säästöjä vai pedagogiikkaa
Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne vastasi (TS 18.1.) kirjoitukseeni joustavan alkuopetuksen lakkauttamisesta (TS 13.1.). Rinne on löytänyt inkluusiosta ja lähikoulumallista siunauksen nyt toteutettaville säästötoimille.
Kun pienet tukea tarvitsevat oppilaat siirretään pienistä erityisluokanopettajan luotsaamista opetusryhmistä suuriin opetusryhmiin luokanopettajan vastuulle, ei kyse hänen mukaansa olekaan säästötoimista vaan opetussuunnitelman toteuttamisesta. Joku voisi puhua heitteillejätöstä.
Päätös vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta ei anna lapselle yhtään enempää opettajan huomiota tai tukea. Virasto pesee kätensä ja sälyttää vastuun kouluille.
On karkea loukkaus erityisopettajien työtä kohtaan väittää KELPO-koulutuksen antaneen luokanopettajille valmiudet tehdä erityisluokanopettajan työtä ja vielä isommissa ryhmissä. Tämänkaltainen päätöksenteko nykyisellä tavalla ilman yhteistä valmistelua ja vaihtoehtojen pohtimista luo epäluottamuksen ja negatiivisuuden ilmapiiriä, johon vaikeassa taloustilanteessa ei ole varaa.