Lukijoilta

Tunnin juna lisäisi koko radanvarren elinvoimaa

Suomen kasvu keskittyy tulevina vuosina entistä voimakkaammin pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen muodostamaan kasvukolmioon. Tuoreimmat väestötiedot kertovat muuttoliikkeen Turkuun jatkuvan positiivisena.

Nopea raideyhteys Turun ja Helsingin välillä lisäisi koko radanvarren elinvoimaa ja siten koko Suomen hyvinvointia.

Uuden yhteyden itäpäähän syntyisi merkittäviä uusia, raideliikenteen varaan rakentuvia taajamia Espoon, Kirkkonummen, Lohjan ja Vihdin alueille. Turun isot kaupunkikehityshankkeet, kuten Kupittaan kärki ja ratapihan kansihanke nojaavat siihen, että uusi yhteys tuo lisää asukkaita, yrityksiä ja asiakkaita kaupunkiin.

Yritysten ja työntekijöiden sijoittautuminen Varsinais-Suomeen helpottuisi, mikä toisi lisää verotuloja.

Oma kokonaisuutensa on Varsinais-Suomen toimiva lähiliikenne, jota voidaan esimerkiksi Salon suuntaan kehittää kunnolla vasta, kun yhteysvälille saadaan toinen raide. Lähijunayhteyksiä Uudenkaupungin ja Loimaan suuntaan kehitetään jo nyt ja nekin hyötyisivät nopeasta yhteydestä pääkaupunkiseudulle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yksiraiteisen Rantaradan heikkoudet on helppo tunnistaa: liikenteen häiriöherkkyys ja rajallinen kapasiteetti. Väylävirasto on arvioinut, että ilman miljardien investointeja on mahdotonta lisätä merkittävästi Rantaradan kilpailukykyä ja sitä kautta kulkutapaosuuden kasvua tai uuden kaupunkikehittämisen hyötyjä.

Turun alueen elinvoiman kannalta nopea raideyhteys on erittäin tärkeä ja päätös rakentamisesta tulisi tehdä seuraavassa hallitusohjelmassa.

Matti Niemi

yhteysjohtaja

Turun kaupunki

Janne Virtanen

edunvalvontajohtaja

Varsinais-Suomen liitto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Maakuntalainen
Missä tutkimusnäyttö ja lähteet?
Suomen huoltovarmuutta ei edistetä mielettömällä, nykyarvion mukaan n. 3 800 000 000 euron satsauksella ja keskittämisellä ”Bermudan kolmioon” välillä Hki-Tku-Tre. Mitään ”Tunnin junaa” ei ole ilman koko Hki-Tku yhteysvälin sisältäviä parannuksia ja uutta oikorataa kaikkine kustannuksineen.

Eipä käy kateeksi heitä, jotka koittavat vakuutella muuta Suomea tämän länsirannikon pussinperälle johtavan suurnopeusradan tärkeydestä. Missä muualla maailmassa näin vähäväkisellä alueella, ilman aitoa yhteyttä muihin valtioihin on toteutettu vastaavia hankkeita? Rohkea pitää olla, muttei tyhmä.

Ovatko Niemi ja Virtanen edes vilkaisseet Väyläviraston teettämiä lukuisia selvityksiä ”Hki-Tku nopea junayhteys” -hankkeesta? Missään niistä ei luvata merkittävää talouskasvua, eikä työpaikkojen lisääntymistä. Vain pendelöinti saattaa kasvaa hieman. Senkin kasvu, n. 3 400 pendelöijää koko yhteysvälillä, on surkean pieni luku kustannuksiin suhteutettuna.

Lähiliikennettä Turun ja Salon välillä voidaan kehittää ilman luontoa ja kulttuuriympäristöä tuhoavan Espoo-Salo oikoradan rakentamista. On silmänlumetta kytkeä tämä hanke mahdollisen uuden oikoradan kanssa kokonaisuudeksi.

Väylävirasto arvio Rantaradan maltillisen parantamisen yhteiskuntataloudellisesti kannattavimmaksi yhteysvälin kehittämishankkeeksi. Sen H/K- arvo oli 0,70 (”Tunnin juna” 0,44) ja kustannukset n. 90 000 000 euroa vuonna 2020. Koko väliä ei ole tarpeen kaksiraiteistaa, kohtauspaikkojen lisääminen ja tunnelien korjaaminen ym. toimenpiteet lisäävät riittävästi toimintavarmuutta ja leikkaavat matka-ajasta 5-7 minuuttia.

Eilisessä Turun Sanomien jutussahan se livahti Niemen suusta: Suurin ”tunnin junasta” hyötyjä olisi Turku. Muille, erityisesti Salolle, jäävät kustannuksien lisäksi suunnattomat haitat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Missä tutkimusnäyttö ja lähteet?
Jep. Sääliksi käy noiden maakunnan miesten vaalityö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Hullun hommaa
Ja hyöty on varsin minimaalinen, muutamalla hyvätuloiselle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Simpson
Saunan taakse
Tämä kallis ja turha hanke pitäisi kiikutta saunan taakse ja kuopata sinne, ei mitään järkee. Varsinkin kun yhteys itä rajan taakse tulee olemaan kauan , jopa ikuisesti poikki.
Vihreiden luulisi vastustavan hanketta, kun katsoo kuinka paljon vihreitä luonto-arvoja tuhottaisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Tunnin juna lisäisi koko radanvarren elinvoimaa
Vai lisäisi? Tunnin juna tavoittelee suurta nopeutta eli mahdollisimman vähiä pysähdyksiä. Junaradasta ei ole radanvarrelle suurtakaan hyötyä, ellei juna pysähdy juuri missään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunnin juna lisäisi koko radanvarren elinvoimaa
Samaa ihmettelin. Miten ohi ajava juna voisi edes teoriassa lisätä radanvarren elinvoimaa? Ja jos voi, niin onko ratkaisevaa se, kuinka nopeasti ohitus tapahtuu? Meneehän siellä rata jo nyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Tunnin juna lisäisi koko radanvarren elinvoimaa
Kaksoisraiteet mahdollistavat lähijunaliikenteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tunnin juna lisäisi koko radanvarren elinvoimaa
Niin, kaksoisraiteet mahdollistavat lähijunaliikenteen, mikä on hyvä asia. Sen sijaan nopealla tunnin junalla ei ole merkitystä monellekaan paikkakunnalle, ei todellakaan koko radanvarrelle. Osa suunnitelluista rakennustöistä tähtää nimenomaan nopeuden nostoon, vaikka ajan säästö tulee lopulta olemaan melko pieni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Tunnin juna lisäisi koko radanvarren elinvoimaa
"Tunnin juna" on projektin nimi. Ja siihen kuuluu kaksoisraiteet, jotka mahdollistavat myös lähijunaliikenteen. Itse nopea juna on asia erikseen, ei se paljon paimiolaisia lämmitäkään. Ei vaan pidä sekoittaa Tunnin junaa siihen fyysiseen junaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää