Lukijoilta

Tunnin juna pysäytettävä

Turun Tunnin juna oy julkaisi tiistaina 3. tammikuuta tiedotteen, jossa esiteltiin Helsinki–Turku-välille kaavaillun ratahankeen vaikutuksia matka-aikoihin. Tiedotteessa kerrottiin, että matka taittuisi nopeimmillaan Express-junilla 78 minuutissa. Välipysähdyksiä tekevillä IC-junilla matka-aika olisi 86 minuuttia.

Heränneestä vilkkaasta keskustelusta päätellen monille tuli yllätyksenä, että matka-aika ei olisikaan Tunnin juna -brändin lupailema tunti, vaan lähempänä puoltatoista tuntia.

Hanketta on harhaanjohtavan nimen lisäksi pyritty edistämään muillakin kyseenalaisilla keinoilla. Hanketta lobbaamaan perustettu Tunnin juna -sivusto muun muassa väitti pitkään, että rata lyhentäisi matkaa Helsingin ja Turun välillä 40 kilometriä. Vasta useiden yhteydenottojen jälkeen sivusto suostui korjaamaan määräksi Väyläviraston ilmoittaman 26 kilometriä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös kustannukset on alusta asti pyritty esittämään alakanttiin ja tämä jatkuu edelleen. Vaikka Helsinki–Turku-välin ratahanke koostuu neljästä osasta, kustannuksia esitellään mielellään vain pala kerrallaan. Kokonaisuutena hankkeen kustannusarvio on tällä hetkellä noin 4 miljardia euroa: Espoo–Salo-oikorata 2,875 miljardia, Salo–Turku-kaksoisraide 750 miljoonaa, Espoon kaupunkirata 275 miljoonaa, Turun ratapihat ja Kupittaa–Turku-kaksoisraide 108 miljoonaa (Väylävirasto: Helsinki–Turku nopea junayhteys – Yhteysvälikortit 2/2021 ja 6/2022).

Voimakkaan inflaation ja korkojen nousun takia voidaan olla varmoja, että toteutuessaan hanke nielisi veronmaksajien rahoja huomattavasti tuotakin enemmän. Lisäksi Väyläviraston esittämästä kustannusarviosta puuttuvat kokonaan muun muassa kaluston uusimisen kustannukset.

Tilanteessa, jossa meidän on varauduttava sosiaali- ja terveyspalvelujen lisärahoitukseen, puolustusvoimien tarpeisiin, huoltovarmuuden ylläpitämiseen, sähkötukiin ja niin edelleen, ainoa vastuullinen päätös olisi pysäyttää tämä ratahanke.

Timo Lähteenmäki

kaupunginvaltuutettu, Varsinais-Suomen maakuntavaltuutettu (vas)

Salo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
kuha
EU:n TEN-T ydinverkkoasetus määrää 75 %:lle Helsinki-Turku radasta uuden minimin 160 km/t
Ratayhteydet Turku-Salo ja Espoo-Lohja on joka tapauksessa rakennettava kaksoisraiteiseksi. Niinpä Rantaradan kustannukseksi on perusparannusten päälle lisättävä ainakin Espoo-Lohja rataosuus, koska se sisältyy Espoo-Lohja-Salo-Turku rataan, eikä sitä tarvitse erikseen rakentaa massiivisen rantaradan perusparannuksen lisäksi. Rantaradalla vaaditaan lisäksi lukuisia toimenpiteitä, että IC-junatkin voivat liikennöidä TEN-T ydinverkkoasetuksen mukaisesti 75% matkasta yli 160 km/t päätepisteiden Helsinki ja Turku välillä.

Kirjoittaja on lähtenyt missiolle nopeaa eurooppalaista puhtaampaa joukkoliikennettä vastaan ja kohtaa EU:n tulevan yleiseurooppalaisen liikenneverkkolainsäädännön, joka tulee pakottavaksi myös Suomessa koskien EU:n TEN-T pääratoja, -väyliä, -satamia ja -lentoasemia, siis myös Helsinki-Turku osuutta EU:n ScanMed-pääradasta. Tässä hän muiden tunnin junan vastustajien ohella ajaa tyystin omaa linjaansa joukkoliikenteen osalta kuin muu Eurooppa sen 2030/40/50 yleisen lainvoiman saavassa tavoiteasettelussa, joka on tulossa EU-parlamentin hyväksyttäväksi. Onnea vaan hänelle ja muillekin valitsemallaan taistojen tiellä vastoin Suomen suuntaa eli länttä ja Eurooppaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: EU:n TEN-T ydinverkkoasetus määrää 75 %:lle Helsinki-Turku radasta uuden minimin 160 km/t
Kyl Suomi päättää eikä EUn ydinverkkoasetus miten junat puksuttaa isolle kirkolle.
PS. Oli muuten realistinen kirjoitus vas. edustajalta. 💪
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kuha
Vast: EU:n TEN-T ydinverkkoasetus määrää 75 %:lle Helsinki-Turku radasta uuden minimin 160 km/t
EU:n asetus on suoraan Suomen toteutettavaa lainsäädäntöä, toisin kuin direktiivi eli ohje toteuttaa lainsäädäntö kansallisesti annetuin reunaehdoin. Uusi ydinverkkoväyliä koskeva liikenneasetus on koko EU:n laajuinen ja toteutettava Suomessa mm. Lappeenranta-Kouvola-Lahti-Helsinki-Turku TEN-T ScanMed-pääradalla viimeistään vuoteen 2040, mutta käytännössä vuoteen 2030/31 mennessä kuten on kaavailtukin ja suunnitelmat & rakentaminen siihen tähtäävät. Tästä on seuraavan hallituksen velvollisuus kirjata hallitusohjelmaansa nyt v. 2023 rakentamispäätös.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maakuntalainen
Salon tunnin juna
Kunnossa pidetty rantarata täyttänee nuo Kuhan esiin nostamat EU:n nopeusvaatimukset.

Kuha ei tunnistane eurooppalaisen puhtaamman joukkoliikenteen toteuttamiseen Suomessa kuin yhden vaihtoehdon: ”Salon tunnin junan” ESA-oikoratoineen. Vaihtoehtoja kuitenkin on. Rantarata ei vaadi ”massiivisia” toimenpiteitä. Säästämme rahaa, ilmastoa, luontoa ja kulttuuriympäristöjä, kun tyydymme n. 30 minuutin yhteysvälin nopeutuksen sijaan n. 10 minuutin nopeutukseen rantaradan parannuksella ja kaluston uusinnalla. Lohjan ja Salon lähijunaliikenteen mahdollistaminen ei edellytä kallista oikorataa.

Lähteenmäen kanssa samaan ”lännen vastustajien” joukkoon liittyi joulun alla myös Ruotsin oikeistohallitus, joka pisti paikalliset suurnopeusjunaratahankkeiden suunnitelmat ja rakentamisen jäihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Hiljaa hyvä tulee
Myös maantie ja moottoritieinvestoinnit olisi hyvä laittaa tauolle 👍🏼 En ymmärrä mihin kumipyörällä on niin kiire, maisemia on mukava katsella ja niin edelleen. Olen kyllä taksiautoakin ajanut joitain vuosia 70-luvulla eli ammattilaisia sitä ollaan ja kokemusta riittää.

Aivan ensimmäisenä stop Paraistenväylälle. Rikkoo Kuusiston länsipään rauhan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Hiljaa hyvä tulee
Asko Ojala: "Rikkoo Kuusiston länsipään rauhan."
No sittenhän Kuusiston itäpäähän tulee rauha.
Itse olen luistellut joinain vuosina 60-luvulla eli kokemusta on mutta ei ammattilaisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lampientaipale
Mihin unohtui talouskasvu?
Nyt jos joskus on aika isoille julkisille hankkeille, kuten Tunnin juna ja Turun pikaraitiotie. Ne tuovat työpaikkoja ja sitä kautta talous kasvaa ja velanotto vähenee. Nyt on erittäin väärä hetki käpertyä kuoreensa ja olla tekemättä mitään. Niin se vain on, että noiden hankkeiden sijaan sijoittaminen julkiseen terveydenhuoltoon ei tuota mitään - päinvastoin rahaa palaa miljardeja!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Mihin unohtui talouskasvu?
Nimimerkki Lampientaipale on jo saanut päätöksen haluamaansa puistokonserttitaloon, hintakin on noussut ihan kohtuullisesti, tottakai molemmat pikajunaradatkin pitää rakentaa kattamaan lisääntyvää vetovoimaa. Tiedoksi vain, nollakorkojen ajat ohitse ja pikajunaradat voivat myös toimia veronmaksajille työntövoimana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää