Lukijoilta

Yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintamalleja tulisi soveltaa myös varhaiskasvatuksessa

MARTTIINA SAIRANEN
Tutkimusten mukaan monet keskeiset huolta aiheuttavat ja myöhemmin kumuloituvat ilmiöt näkyvät jo varhaiskasvatuksessa. Ehkäisevän työn pitäisikin alkaa myös ikävuosissa mitaten nykyistä varhaisemmin, sanoo kirjoittaja.
Tutkimusten mukaan monet keskeiset huolta aiheuttavat ja myöhemmin kumuloituvat ilmiöt näkyvät jo varhaiskasvatuksessa. Ehkäisevän työn pitäisikin alkaa myös ikävuosissa mitaten nykyistä varhaisemmin, sanoo kirjoittaja.

Käsissämme on yhteiskunnallinen aikapommi, joka on purettava. Lasten ja nuorten henkiseen pahoinvointiin ja mielenterveysongelmiin on löydettävä pikaisesti apua, uusia keinoja ja kaivattua resurssia.

Samanaikaisesti meidän on turvattava, miten tulevaisuudessa katkaisemme tämän kriittisen kierteen. Massiivisen korjaavan työn lisäksi on samanaikaisesti panostettava ehkäisevään työhön.

Yhtenä keskeisenä elementtinä näissä talkoissa on perhekeskusten palvelukokonaisuuteen kuuluva opiskeluhuolto, ja erityisesti yhteisöllinen opiskeluhuolto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos linjaa, että koko oppilaitosyhteisöä tukeva ehkäisevä yhteisöllinen työ on opiskeluhuollon ensisijainen toteuttamismuoto. Hyvinvoiva opiskeluyhteisö sekä terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö ovat oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edellytyksiä.

Yhteisöllisen opiskeluhuollon konkreettisia työmuotoja ovat esimerkiksi vuorovaikutustaitojen ja mielenterveyden edistäminen, kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy sekä huoltajien osallisuuden vahvistaminen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vastuu yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamisesta kuuluu jokaiselle oppilaitoksessa työskentelevälle. Jokaisella on velvollisuus edistää oppilaiden, opiskelijoiden ja koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia sekä yhteistyötä huoltajien kanssa.

Lasten ja nuorten henkiseen pahoinvointiin ja mielenterveysongelmiin on löydettävä pikaisesti apua, uusia keinoja ja kaivattua resurssia.

Laki määrittää, että esiopetuksessa ja perusopetuksessa olevalla oppilaalla tai toisen asteen opiskelijalla on oikeus saada opiskeluhuoltoa. Tässä on myös lain merkittävä sudenkuoppa. Miksi opiskeluhuoltoa ei olla ulotettu koskemaan myös varhaiskasvatusta?

Tutkimusten mukaan monet keskeiset huolta aiheuttavat ja myöhemmin kumuloituvat ilmiöt näkyvät jo varhaiskasvatuksessa. Ehkäisevän työn pitäisi alkaa myös ikävuosissa mitaten nykyistä varhaisemmin.

Yhtenä monista kaivatuista uusista keinoista näkisin mahdollisuutena yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintamallien jalkauttamisen sovelluttuna myös varhaiskasvatukseen. Vaikka laki ei tätä edellytä, ei mikään estä sen toteuttamista myös esiopetusta nuorempien lasten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin tukemiseksi.

Onneksi varhaiskasvatuksessa jo tiedostetusti, ja osin tiedostamattomasti, tehdään tätä työtä. Varhaiskasvatuksessa on vahvan pedagogisen osaamisen lisäksi osaamista ja ymmärrystä myös lasten turvallisen henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Itse asiassa tämä on keskeinen osa myös pedagogista ymmärrystä, sillä vain hyvinvoiva lapsi oppii.

Esimerkkinä tästä työstä mainittakoon vaikkapa tunnekasvatuksen ja tunnesäätelyn opettelun tuominen vahvasti opetussuunnitelmaan ja päiväkotien arkeen. Päiväkoti toimintamuotona mahdollistaa myös vahvaa yhteisöllistä työtä huoltajien osallistamisessa ja tiiviin yhteistyön rakentamisessa heidän kanssaan.

Kaikki tämä jo tehty työ pitäisi vain mallintaa ja yhdenmukaistaa niin, että tämän keskeisen mielenterveyttä tukevan peruspalvelun merkitys tulisi laajemmin ymmärretyksi. Tämä avaisi myös elementtejä laajemmalle yhteistyölle sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa, ja sitoisi varhaiskasvatuksen entistä tiiviimmin osaksi perhekeskusten palvelukokonaisuutta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sami Luoto

projektipäällikkö

Perhekeskus-koordinaatio ja toimintamallin jatkokehitys

Varsinais-Suomen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushanke

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Konkretiaa ei tuotu esille
"Yhteisöllisen opiskeluhuollon konkreettisia työmuotoja ovat esimerkiksi vuorovaikutustaitojen ja mielenterveyden edistäminen, kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy sekä huoltajien osallisuuden vahvistaminen."
- Tuossa oli lueteltu vasta työmuotojen tavoitteet, ei sitä, miten tavoitteita edistetään konkreettisesti. Eli, miten vuorovaikutustaitoja ja mielenterveyttä edistetään tai kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää oikeasti ehkäistään? Ei kai vain niin, että aiheista keskustellaan ja kuvitellaan sitten, että homma on hoidettu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sami Luoto
Konkretiaa
Konkretiaa todellakin kaivataan, samoin yhdenmukaistamista. Toisaalta kovin konkreettinen ja tärkeä askel on jo se, että sopisimme yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamisesta myös varhaiskasvatuksessa. Meillä on myös kunnissa ja eri yksiköissä hienoja "hyviä käytäntöjä", joiden käyttöä pitäisi koota yhteen, laajentaa ja levittää.
Paljon siis jo tehdään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.