Lukijoilta

Raitiotien rakentamisesta on luovuttava

Turun ei pidä kirjoittajan mukaan palata raitiotieliikenteeseen.
Turun ei pidä kirjoittajan mukaan palata raitiotieliikenteeseen.

Turussa luovuttiin kaupunginvaltuuston päätöksellä raitiotieliikenteestä vuonna 1972.

Tämä liikennemuoto oli alkanut vuonna 1890 hevosvetoisena, kunnes muuttui sähköllä toimivaksi vuodesta 1908. Perusteluna raitioliikenteen lopettamiseen oli radan ja kaluston huono kunto, uuden kaluston hankkimisen rahoituksen kalleus sekä uuden dieselbussikaluston tulo markkinoille.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa tehdään selvitystä raitiotieliikenteen uudelleen aloittamiseksi.

Turku ja Tampere tekevät tätä selvitystä yhdessä. Kyse on nimenomaan selvityksestä. Muutamista puheenvuoroista saa kuitenkin sen käsityksen, että päätös liikenteen aloittamisesta on jo tehty.

Mikä sitten on muuttunut? Kun lakkauttamispäätöksen yhtenä perusteena oli uuden dieselkaluston tulo liikenteeseen, niin nyt hybridi-sähköbussit ovat jo käytössä ja ne tulevatkin lähivuosina korvaamaan dieselkaluston. Pakokaasupäästöistä ei jatkossa ole haittaa bussikalustolla liikennöitäessä. Toinen asia, joka ei ole muuttunut, on raiteiden ja kaluston hankkimiseen tarvittava rahoitus. Se ei varmuudella ole yhtään helpompaa kuin oli lopettamispäätöstä tehtäessäkään. Päinvastoin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pitäisikö nyt siis palata raitiotieliikenteeseen? Mielestäni ei. Hanketta on perusteltu muun muassa maan ja kiinteistöjen arvon nousulla linjojen läheisyydessä. Näin varmasti onkin, mutta muualla maan ja kiinteistöjen arvo vastaavasti laskee. Joukkoliikenne sähköbusseilla on todellisuutta jo lähivuosina, jolloin melu- ja pakokaasuongelmat poistuvat. Oleellisinta on kuitenkin hankkeen hinta. Arvioita on esitetty 300 miljoonan ja miljardin euron välillä, todellinen luku lienee lähempänä miljardia.

Turussa on hyvä ja toimiva joukkoliikenne, joka hyvinkin joustavasti ottaa huomioon esimerkiksi uudet asuntoalueet ja muuttuvat tarpeet. Sen sijan ratikkalinja ei jousta, linjaukset ovat aina kompromisseja, jolloin häviäjiä on vähintään yhtä paljon kuin voittajia. Esimerkiksi toimivien bussiyhteyksien Runosmäki olisi ehdotetulla linjausratkaisulla ehdottomasti häviäjä.

Mielestäni näin jättimäinen investointi ei ole miltään kannalta katsoen perusteltu. Ei varsinkaan taloudellisesti, mutta ei myöskään ympäristönsuojelun kannalta. Turun ei myöskään imagon takia tarvitse ryhtyä ratikkahankkeeseen, meillä on muita vahvuuksia, joilla pärjäämme.

Vaikka hankkeen osalta tehtäisiin tänä vuonna minkälainen päätös tahansa, niin seuraavaan kymmeneen vuoteen tuskin tapahtuu mitään. Valtion ja Turun kaupungin talous eivät mahdollista pitkälläkään aikavälillä tämän mittaluokan hankkeen käynnistämistä, realiteetit on pakko ottaa huomioon. Mielestäni ei pidä myöskään tehdä päätöstä, että rakennetaan ”sitten joskus”. Se on kaavoituksen ja maankäytön kannalta erittäin huono asia, joka estää kaupunkimme kehittämistä elinvoimaiseksi nykyaikaiseksi urbaaniksi keskukseksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (36)

Vanhimmat ensin
Vastaa
reinoristimella
raitioliikenne voi olla tulevaisuutta
Olen Hellstènin kanssa samaa mieltä, mutta muutamaa kohtaa ihmettelen. Miten tehdään päätös raitioliikenteestä, jos selvitystä ei viedä loppuun "arvioita on esitetty 300 miljoonan ja miljardin euron välillä"?
Tulevassa kaavoituksessa ja maankäytössä on selvitys otettava huomioon vaikkei raitioliikennettä päätettäisi rakentaa. On katsottava tulevaisuuteen.
Tärkeimpänä rakennuskohteena pidän matkailukeskuksen rakentamista. Ei vaadi kaupungilta suuria investointeja, vain kaavoitusta ja sopimuksia eri matkailu-, kauppa- ja rakennusyritysten kanssa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aito Suomalainen
Hyvä puheenvuoro!
Kerrankin SDP:n mies puhuu järkeviä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ja hah
Vast: Hyvä puheenvuoro!
Teksti oli sellaista asiantuntemantonta soopaa ettei mitään rajaa. SDP ja Kokoomus ovat ne varsinaiset räkäpäät, jotka Suomen ovat kuseen ajaneet ja yksi syistä on tämä yksityisautoilun vaaliminen moottoriteineen. Kun väestöntiheys on surkea, palvelut on pakko lopettaa. Sitä nämä eivät tunnu toisteluista huolimatta millään käsittävän.

Joko asutaan harvassa ilman palveluita tai sitten asutaan lähekkäin ja palvelut pelaa. Ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa tarjolla ilman rajoja.

Suuria ikäluokkia ei voida millään pitää ratissa kovin vanhoiksi, koska se alkaa hyvin pian näkymään onnettomuustilanteissa, eli joudumme ottamaan isolta kansanosalta kortin pois. Kyllä sitten joukkoliikennettä kaivataan takaisin oikein isolla äänellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mika Koivisto, Raisio
Lopulta järki voittaa, toivottavasti.
Juuri näin. Hienoa, että Turussa kuuluu julkisuudessa myös nämä realistiset äänenpainot raitiotieasiassa.
Noinkin suuri rahallinen panostus vähintään kyseenalaiseen hankkeeseen Turun heikossa taloudellisessa tilanteessa on parempi unohtaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
huhhei
Vast: Lopulta järki voittaa, toivottavasti.
Raisiolaiset hiljaa. Valittakaa vasta pakkoliitoksen jälkeen, toistaiseksi teiltä ei kysytä tästä asiasta mitään ;-)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juha Metsäkallas, Turku
Vast: Lopulta järki voittaa, toivottavasti.
Viime vuonna järjestettiin yleisötilaisuus, jossa tavalliset kuntalaiset saivat ottaa kantaa esitettyihin linjavaihtoehtoihin. Kyllä, minä olin siellä. Tässä yhteydessä puheeksi tuli linjojen jatkaminen naapurikuntiin. Koska Raisio ja Kaarina eivät toistaiseksi ole osoittaneet kiinnostusta hankkeeseen, ykkösvaiheen linjat suunnitellaan turkulaisten tarpeisiin. Kakkosvaiheen suunnitelmissa on linjojen ulottaminen Raisioon ja Kaarinaan, mihin mennessä nämä kunnat kenties ovat muuttaneet kantansa. Nähtäväksi jää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
keke
ei hyvää päivää!
" Turun ei myöskään imagon takia tarvitse ryhtyä ratikkahankkeeseen, meillä on muita vahvuuksia, joilla pärjäämme." - No hyvin onkin pärjätty! Se on hyvä että nämä vastustajat ei tiedä mitään nykyaikaisesta pikaratikasta eikä sen tuomasta hyödystä. Ja mutulla taas heitetään miljardin kustannuksista.
Ratikalla matkustaminen on viihtyisämpää, helpompaa ja ympäristöystävällisempää kuin bussilla. Ratikka on tulevaisuuteen katsomista. Väkiluku kasvaa kuten myös kaupunki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää