Lukijoilta

Pyöräilyn keskittäminen Kupittaankadulle olisi kustannustehokas ratkaisu

ARI-MATTI RUUSKA
Kirjoittajien mielestä polkupyöräliikenteen keskittäminen rauhalliselle Kupittaankadulle on kustannustehokas ratkaisu verrattuna siihen infrastruktuuriin, mikä tarvittaisiin pyöräkaistojen rakentamiseen Itäiselle Pitkällekadulle.
Kirjoittajien mielestä polkupyöräliikenteen keskittäminen rauhalliselle Kupittaankadulle on kustannustehokas ratkaisu verrattuna siihen infrastruktuuriin, mikä tarvittaisiin pyöräkaistojen rakentamiseen Itäiselle Pitkällekadulle.

On hyvä asia, että Turun kaupunki on päättänyt selvittää Kupittaankadun pyöräilyreitin toteuttamista vaihtoehtona Itäisen Pitkänkadun pyöräkaistoille.

Jo kaksi vuotta sitten, 24.11.2020, Martinrantaseura ry, Asukasyhdistys Kerttuli ry ja Keskikaupunkiseura Tälpual jokke ry lähettivät kaupungin liikennesuunnittelulle lausunnon, että polkupyöräliikenne tulee keskittää viereiselle Kupittaankadulle ja pysäköintimahdollisuudet Itäisen Pitkänkadun varressa pitää säilyttää. Lisäksi todettiin Kupittaankadun olevan kustannustehokas ratkaisu.

Nämä väittämät pätevät edelleen. Kustannustehokkuuden merkitys on korostunut, sillä yleiset rakentamisen kustannukset ovat nousseet merkittävästi.

Vähemmän liikennöity ja vähämeluinen Kupittaankatu on Itäiseen Pitkäänkatuun verrattuna erinomainen vaihtoehto polkupyöräliikenteelle. Kupittaankatu on idyllinen, kaunis, puutalojen ympäröimä, paremmin jalankulun ja pyöräilyn mittakaavassa kuin vilkasliikenteinen Itäinen Pitkäkatu. Kupittaankatu on saman suuntainen kuin Itäinen Pitkäkatu. Katujen etäisyys on vain 70 metriä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jo nykymuodossaan Kupittaankadulla on mukava pyöräillä: autoliikenteen määrä on vähäinen ja kadulla on pääosin 30 km/h nopeusrajoitus. Alhaisempi 30 km/h nopeus hillitsee melua ja parantaa merkittävästi kevyen liikenteen turvallisuutta, koska autojen pysähtymismatkat lyhenevät.

Kupittaankadun pyöräilyturvallisuutta voi kehittää kohtuukustannuksin: Edullisimmillaan kadun voi pitää lähes sellaisenaan, mutta 30 km/h rajoitus tulisi asettaa kadun koko matkalle. Lisäksi saattaa olla tarpeen rakentaa ajoradan kavennuksia tai estää moottoriajoneuvojen läpiajoa liikennemerkein tai -estein. Eräänä vaihtoehtona voisi olla pihakatu, jossa nopeusrajoitus on 20 km/h.

Autojen parkkipaikat ovat edelleen välttämättömiä Itäisellä Pitkälläkadulla. Kaikki eivät kulje julkisilla, jalan tai pyörällä – autojakin tarvitaan, vaikka Turun seudulla on mainio Föli-joukkoliikenneverkosto.

Moni alueelle tuleva työntekijä tulee lähikunnista sellaisilta alueilta, missä ei ole joukkoliikennettä käytettävissä. Liityntäpysäköintikään ei ole ratkaisu, koska liityntäpysäköintialueita ei ole.

Vanhusten kotihoitajat, palveluautot, liikuntaesteiset, jakeluliikenne ja huoltoajot ynnä muut tarvitsevat parkkipaikkoja katujen varsille lähelle kohdetta. Myös asukas-, vierailu- ja asiointipysäköintimahdollisuuksia tarvitaan kadun varressa.

Henkilöautot ovat entistä isompia: Parkkipaikkojen mitoituksessa on syytä käyttää vähintään Rakennustieto Oy:n RT-kortin suosituksia (RT 98-11235).

On otettava huomioon, että Itäiselle Rantakadulle tulevat yksisuuntaiset pyörätiet vähentävät merkittävästi kadunvarren parkkipaikkoja itäisen keskustan ja Martin alueilla. Itäisellä Rantakadulla erilliset pyörätiet ovat tarpeen, jotta suositun jokirantareitin jalankulku ja pyöräily saadaan erotettua eri väylille nykyisen kapean yhdistetyn väylän sijasta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Itäisen Rantakadun pyöräilyliikenteelle ei ole vaihtoehtoisia reittejä, mutta Itäisen Pitkänkadun pyöräilyliikenteelle on vaihtoehto – Kupittaankatu.

Polkupyöräliikenteen keskittäminen rauhalliselle Kupittaankadulle on kustannustehokas ratkaisu verrattuna siihen infrastruktuuriin, mikä tarvittaisiin pyöräkaistojen rakentamiseen Itäiselle Pitkällekadulle. Turun tiukassa taloustilanteessa kannattaa harkita edullisinta ratkaisua – Kupittaankatua.

Pyöräilyliikenteen keskittäminen Kupittaankadulle antaa mahdollisuuksia kohentaa nykyisellään ankean Itäisen Pitkänkadun viihtyisyyttä istutuksin, kivetyin saarekkein ja kivireunaisin pysäköintitaskuin sekä ajoradan kavennuksin suojateiden kohdalla. Istutuksille jää luonnollisesti enemmän tilaa, kun polkupyöräliikenne keskitetään Kupittaankadulle.

Tällaisessa asumisviihtyvyydenkin parantamisessa joudutaan tietysti kaupungin taloustilanne ottamaan huomioon.

Henrik Halonen

puheenjohtaja

Asukasyhdistys Kerttuli ry

Sirpa Kumlander

puheenjohtaja

Martinrantaseura ry

Henrik Carlstedt

puheenjohtaja

Keskikaupunkiseura Tälpual jokke ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (110)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Tunteet pelissä
"Pyöräilyn keskittäminen Kupittaankadulle olisi kustannustehokas ratkaisu"
- Vaikuttaa siltä, että tästä on tullut jonkinlainen kunnia- ja arvovaltakysymys, jossa on vahvasti myös tunteet mukana. Pyöräilijät kokevat jotenkin hävinneensä autoilijoille, jos he joutuvat "väistymään" Kupittaankadulle. Omasta mielestäni Kupittaankatu on viihtyisämpi pyöräillä ja sen saa helpommin myös lapsille ja senioreille turvallisemmaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tunteet pelissä
No ei tuo ainakaan minulle ole mikään kunnia- ja arvovaltakysymys. Fyysisten rajoitteiden vuoksi en pyöräile, eli se ei ole minulle käytännönkään kysymys. Mutta riippuen siitä, mistä minne pyöräilijä on menossa, Kupittaankadun reitti nähdäkseni pidentää matkaa jopa kolmen korttelin verran. Kun liikkuu omalla lihasvoimalla, sillä on jo merkitystä. Olenkin esittänyt epäilyn, että erityisesti reitin länsipäässä pyöräilijät tulisivat todennäköisesti oikaisemaan Itäisenkadun kautta.

Miksipä ei voisi satsata molempiin? Kupittaankatu varsinaiseksi kevyen liikenteen kaduksi, mutta jonkinlaiset pyöräilymahdollisuudet Itäisellekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Tunteet pelissä
Järjenkäyttö ei aina ole varma, kun asioita valmistellaan erilaisilla tavoitteilla ja taustoilla. Nettikeskustelussa on ollut aistittavissa myös virkamiesportaiden välillä mielipide-eroja, jotka eivät tietenkään ole hyväksi parhaaseen tulokseen pyrittäessä. Toivottavasti ne ratkaistaan niin että joustava, sujuva ja turvallinen läpikulkuliikenne voittaa tuhlaamatta kaupungin hupenevia varoja liian hienoihin turhuuksiin. Mieltä voi aina muuttaa kun joku keksii paremman jutun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
Jos kustannustehokkuutta oikeasti haetaan niin autoilu pois koko Turun alueelta. Sen jälkeen ei tarvitse vaihtaa teiden päällysteitä kuin 50-70 vuoden välein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tunteet pelissä
Pyöräilijä on oikeassa, autoilusta luopuminen vasta kannattavaa olisikin. Mm. ihanaa tonttimaata vapautuisi gryndereille. Vaikka kevyen liikenteen väylät olisivat leveitäkin, ne olisivat kapeampia kuin autotiet, paitsi ehkä aivan keskustassa. Parkkipaikkoja ei tarvittaisi, ei näin paljon parkkihallejakaan. Tiestön kunnossapito olisi paljon halvempaa, ja muutakin kuin asvalttia voisi harkita pinnaksi. Liikennemerkkejä voisi karsia jne.

Lisäksi autottomille turkulaisille jäisi auton kulujen verran enemmän rahaa kuluttamiseen. Sehän olisi oiva piristysruiske kaupungin talouteen.

Autojen aiheuttamat päästöt ja saasteet katoaisivat ihmisten terveyttä rasittamasta, ja myös melusaaste vähenisi huomattavasti. Ihmishenkiä ja -terveyksiä ei menetettäisi liikenneonnettomuuksissa nykyiseen tapaan.

Niinpä niin, autottomuus on Turussa utopiaa, jopa kävelykadulla. Mutta kun autoilun kaikkia kustannuksia vertaa johonkin yhden kadun pyöräteiden rakentamiseen, niin aika tekopyhältä tuntuu selittää, että kustannustehokkuuden vuoksihan me tätä esitämme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunteet pelissä
Niinpä niin, tunteet ja myös ideologia pelissä. Ikuisen nuoruuden ja pyöräilyn sanansaattaja Pyöräilijäsiis kirjoitti: "Jos kustannustehokkuutta oikeasti haetaan niin autoilu pois koko Turun alueelta. Sen jälkeen ei tarvitse vaihtaa teiden päällysteitä kuin 50-70 vuoden välein."

Tuossa voi sitten itse kukin nyt vielä pyöräilevä miettiä että miten liikkuu 50-70 vuoden päästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
Kappaskappas, T.S. tuli taas katkeruuttaan ilmoittamaan, luonnollisesti muita syytellen kuten tavallisestikin. Kerropas miten hommasi taas meni siellä Pharmacityn edustalla. Joko olet käynyt siirtämässä ryhmittymismerkit ja maalaamassa katumaalaukset tukemaan juttuasi? Vai menikö väärä ideologiasi niin tunteisiisi että jatkat kuin et olisi mitään koskaan kirjoittanut? Ja sitten moitit muita tunteista ja ideologiasta :D

50-70 vuoden päästä liikutaan julkisilla sekä sähköllä toimivilla jalankulkuavustimilla jos ei pyöräilemään pysty. Autoja ei siihen tarvita sen enempää kuin 90 vuotta sittenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Tunteet pelissä
T.S.

Onko pyöräilyssä siis joku yläikäraja? Pitääpä kertoa äidille ettei sovi liian vanhana pyöräillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunteet pelissä
Nimimerkki Pyöräilijä: "Kappaskappas, T.S. tuli taas katkeruuttaan ilmoittamaan, luonnollisesti muita syytellen kuten tavallisestikin."

No en minä kyllä ketään syytellyt. Minä vain esitin kysymyksen /toiveen : "Tuossa voi sitten itse kukin nyt vielä pyöräilevä miettiä että miten liikkuu 50-70 vuoden päästä."


50-70 vuoden päästä liikutaan julkisilla sekä sähköllä toimivilla jalankulkuavustimilla jos ei pyöräilemään pysty. Autoja ei siihen tarvita sen enempää kuin 90 vuotta sittenkään.

Pyöräilijä näköjään vetoaa toiseen vanhempaan keskusteluun 'Pyöräliikenne kuuluu Itäiselle Pitkällekadulle'.
Se oli mielenkiintoinen keskustelu jossa esimerkiksi nimimerkki Laina ihan perustellusti kysyy: "Höpö höpö Masa_Pasa, katsommeko samaa kuvaa 🤔"

Pyöräilijä jatkaa: "Kerropas miten hommasi taas meni siellä Pharmacityn edustalla. Joko olet käynyt siirtämässä ryhmittymismerkit ja maalaamassa katumaalaukset tukemaan juttuasi? Vai menikö väärä ideologiasi niin tunteisiisi että jatkat kuin et olisi mitään koskaan kirjoittanut? Ja sitten moitit muita tunteista ja ideologiasta :D"

Ei, en ole käynyt merkkejä siirtämässä, ei mahdollisuutta eikä tarvetta. Uutisen kuvahan kertoo kaiken.
Kovasti hämmästyttää että jotkut keskustelijat eivät ymmärrä tätä tieliikennelain kohtaa: "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä...
7) siellä, missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;"

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Tunteet pelissä
🤣 Kyllä sinä jaksat. Eikö me jo käyty käsi kädessä katsomassa tämä paikka ja nähty, että mikään näistä ei estä pysähtymästä ajoradalle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
T.S. taas kirjoittaa muunneltua totuuttaan :D

"No en minä kyllä ketään syytellyt." - "Niinpä niin, tunteet ja myös ideologia pelissä.".

Jos et syytellyt niin sitten nuo ovat vain itselläsi pelissä tai sitten pidät molempia hyvänä asiana. Miten on?

Loppuviestiäsi en viitsi edes lukea koska jo alussa et osannut puhua totta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunteet pelissä
Masa-Pasa: "🤣 Kyllä sinä jaksat. Eikö me jo käyty käsi kädessä katsomassa tämä paikka ja nähty, että mikään näistä ei estä pysähtymästä ajoradalle?"

No ei, ei me käyty käsi kädessä mitään katsomassa.
Minä katson sitä Turun Sanomien nettijutun oheiskuvaa ja joku tuosta jo ihmettelikin että mitä kuvaa sinä Masa mahdat katsoa!

Mutta heikoilla sinä Masa olet. Kun tieliikennelaki uusittiin niin sinne otettiin mukaan myös liikennemerkit, ja nyt myös nuo ajoratamaalaukset ovat liikennemerkkejä.
Ja sitten tuo väitteesi ettei mikään estä pysähtymästä ajoradalle
Tieliikennelakihan nimenomaan sanoo: "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä...
7) siellä, missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
Mikä siinä on että T.S. ei osaa lukea? Jo alkuperäisessä keskustelussa, josta T.S. katosi kummasti, kerrottiin ihan kuvan mukaan että Postin auto:

1. EI OLE pysäköitynä kohtaan jossa ajoradalla olisi ryhmittymisviivat.
2. EI OLE pysäköintynä kohtaan joka ryhmittymismerkkien perusteella olisi ajoradalla ryhmittymisalue.

Eli ryhmittymisviivat alkavat vasta 15-20m pysäköintipaikan jälkeen ja samassa kohdassa ovat ne ryhmittymismerkit.

T.S. siis edelleen valheellisesti vetoaa lainkohtaan joka ei sen kuvan Postin auton suhteen päde.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
Jos nyt haluaa varmistaa asian niin Turun opaskartta auki, ilmakuva valinnaksi (27.11.2018 päivitetty versio), Siinä on kaksi autoa kyseisellä jalkakäytävä/pyörätieosuudella. Näistä valkoinen on likimain kohdassa jossa Postin auto oli kuvassa. Katumaalaukset eivät ole muuttuneet, sen voi tarkastaa vuoden 2022 ilmakuvasta.

Ja silti uskon että T.S. ei tule tunnustamaan olleensa väärässä ja jatkaneensa jankkaustaan väärin perustein ideologiansa sumentamana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunteet pelissä
EpäHumanisti kysyy minulta että onko pyöräilyssä jokin yläikäraja: Onko pyöräilyssä siis joku yläikäraja? Pitääpä kertoa äidille ettei sovi liian vanhana pyöräillä..

Taittaa EpäHumanisti olla noita tahallaan väärin ymmärtäjiä..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
"Taittaa EpäHumanisti olla noita tahallaan väärin ymmärtäjiä.."

Sanoo henkilö jolla on koneellaan lainauslouhintaa josta hän ymmärtää fraasin "ajattelemaan itse" muotoon "kävelemään päin punaisia" :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tunteet pelissä
Pyöräilijä: "Sanoo henkilö jolla on koneellaan lainauslouhintaa josta hän ymmärtää fraasin "ajattelemaan itse" muotoon "kävelemään päin punaisia" :D"

Tässä oiva esimerkki lainauslouhinnasta; Pyöräilijä ottaa vain kaksi sanaa 'ajattelemaan itse'.

Todellisuudessahan minä rehellisesti ilmoitin mistä keskustelusta oli kyse ja siteerasin Pyöräilijää sanatarkasti: "Minä itse menen päin punaisia jos valot eivät ole vaihtuneet ennen kuin autoliikenne on loppu. Tämä myös ihan siksi että nuoret ottaisivat mallia ja ryhtyisivät ajattelemaan itse ja ehkä jopa vaatimaan parempaa liikennevalojen suunnittelua aikuistuttuaan."

Kyllä tuosta nyt selviää ettei se 'itse ajatteleminen' ollut pääpointti vaan pääpointti oli näyttää mallia että menkää vasten punaisia vaikka autoja vielä tulisikin. Täysin edesvastuutonta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunteet pelissä
T.S. taas epärehellisenä tapauksena laittelee sanoja muiden suuhun. Tämä sinun juttusi käsiteltiin ajat sitten, sinä valheellisesti väität että olisin kirjoittanut käveleväni päin punaisia ennen kuin autoliikenne loppuu. Siinä puhut taas tuota muunneltua totuuttasi kuten aiemminkin. Jos noin olisin sanonut, olisi lause ollut "jos valot eivät ole vaihtuneet, ennen kuin autoliikenne on loppu". Nyt siitä puuttuu tuo pilkku, eli se tarkoittaa suomen kielessä sitä, että jos autoliikenne loppuu ennen valojen vaihtumista, kävelen päin punaisia. Harmi että teet aina sitä, mistä valitat muiden tekevän, nyt siis todellakin laittelet sanoja muiden suuhun ja päälle vielä uhriudut kun on todistettu että näin taas teet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa_Pasa
Kaksi pointtia
Olihan tässä pointtia, kaksikin. Pyöräilyn edistämiseen ei haluta käyttää rahaa ja autojen parkkipaikkoja ei saa vähentää. Muut perusteluyritykset palasivat aina näihin kahteen asiaan.

En tiedä, onko Itäisestäkadusta tehty suunnitelmaa, siitä selviäisi näiden ihmisten kammoama parkkipaikkojen vähennys. Katuhan on hyvin leveä, kaistoja kaventamalla parkkipaikat voivat hyvinkin säilyä. Auttaisiko se pahaan oloon? Maksaahan se toki enemmän kuin se, että ei tehdä mitään pyöräilyn edellytysten parantamiseen. Mutta voimia siihen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PohdiskelijaPoika
Vast: Kaksi pointtia
Tämä paistoi koko kirjoituksesta läpi. Saman olisi voinut kirjoittaa lyhyemminkin: ”pyöräilyyn sekä siten sen terveyshyötyihin ei tule investoida euroakaan koska vain autoilulla on oikeuksia”
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Koo_Mikko
Parkkipaikaksi
Itse Martissa asuneena en allekirjoita näitä "yhdistysten" vaatimuksia. Puita ei istutettaisiin It. pitkäkadulle, autoilu pysyisi samanlaisena eli melu kasvaisi, liikenteestä johtuvat ilman epäpuhtaudet pysyisivät samana.

Kupittaankatu ei sovellu pyöräilyyn kovinkaan hyvin koska ei oikeastaan johda mihinkään.

Ehkä koko Itäisen Pitkäkadun voisi muuttaa parkkipaikaksi niin se oli yhdistykselle hyväksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PohdiskelijaPoika
Vast: Parkkipaikaksi
Nämä yhdistykset ovat poikkeuksetta täyttä huuhaata eivätkä edusta asukkaiden asioita. Nämä ovat pienen porukan kahvitapaamisiin nojaavia seurueita ja nyt näemmä ideana oli tuottaa tekstin muotoon täyttä soopaa, missä ytimessä on uudistusten vastustaminen ja etenkin pyöräilyn mieluusti täyskielto kun sen kehittäminen.

Mikä Turussa on ongelmana? Metrikin muiden liikennemuotojen kehittelyä ja välittömästi on huutoraivo päällä, että mitään ei saisi tehdä? Toivottavasti päättäjät ei niele tuota soopaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Parkkipaikaksi
Kyllä kaupunginosaseurojen ja yhdistysten mielipidettä on kuultava ja kunnioitettava heidän asuinympäristöään koskevissa asioissa, se on parasta lähidemokratiaa.
Kupittaankatu ei johda mihinkään??!! Voi hyvää päivää, lähes aina joutuu liikkuessaan siirtymään kadulta toiselle...nyt ymmärrän tuon pyöräilijöiden kitinän opastuksista, suosittelen velodroomia tai kuntopyörää niin ei pääse eksymään eikä tarvitse pysähdellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Kadut kiinni vaan
Samoin argumentein voisi Uudenmaankadun-Aninkaistenkadun sulkea ja ohjata läpiajon moottoritielle/Helsinginkadulle! Tilalle parkkipaikkoja ja puistoja - kustannustehokasta kun ei tarvitse päällystää uudelleen joka toinen vuosi!

Miksi pyöräily pelottaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää