Lukijoilta

Inkluusio arvottaa oppiaineet – toisiin aineisiin saa tukea, toisiin ei

Tiedätkö, mikä seuraavista asioista on tärkein tietää: yhtälöparin ratkaisumallit, ilmastonmuutoksen ymmärtäminen tai ruotsin alistuskonjunktiot?

Kyseessä on kompakysymys siinä mielessä, että tärkeitä asioita on kaksi. Ainoa, joka ei ole tärkeä, on ilmastonmuutoksen ymmärtäminen. Näin voi päätellä siitä, miten peruskoulussa annetaan tukea sitä tarvitseville oppilaille. Toisiin aineisiin tukea saa, toisiin ei.

Vain hieman karrikoiden voi sanoa, että jos matematiikan, ruotsin tai englannin opettaja yskähtää epätietoisesti, paikalle säntäävät avuksi erityisopettajat. Jos reaaliaineen opettaja tuskailee oppimisen ja opetuksen vaikeuksien kanssa, hän saa avuksi kannustuksia strukturoida ja eriyttää enemmän ja paremmin, sekä kenties raivata kalenterista aikaa työnohjaukseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilmiö on valtakunnallinen. Inkluusion myötä erityisopettajien on valittava, mihin he menevät avuksi, kun ryhmissä on tukipäätöksen saaneita oppilaita.

En tiedä, missä tämä arvotus on tehty, mutta valtakuntamme peruskouluissa kaikkialla tehdään niin, että erityisopettajat auttavat matematiikassa, pakollisissa kielissä ja äidinkielessä. Biologian, maantiedon, historian tai muiden reaaliaineiden tunneilla heitä ei näy. Samanlaisia tukipäätöksiä on näissäkin aineissa, mutta niissä nämä ylevät tukilomakkeiden lauseet ovat erityisen kuolleita.

Usein oppilaat, joilla on vaikeaa oppia ja toimia suuressa ryhmässä, ovat reaaliaineiden tunneilla lähinnä säilössä. Tilannetta ei välttämättä paranna, että täyteen ja levottomaan luokkaan tuodaan vielä avustajia, jotka oikeanlaisissa olosuhteissa muuten ovat perin arvokkaita.

Suomen koulupolitiikassa sitkeästi kieltäydytään näkemästä oppimistulosten putoamista ja sen samanaikaisuutta kelvottoman ja keinotekoisen Kelpo-järjestelmän ja inkluusion kanssa.

Oppimisen tukea ollaan uudistamassa, mutta ilmassa on kolea väreily, että tulossa on jotain vielä kelvottomampaa.

Esa Härmä

lehtori, FM

Ylivieska

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Inkluusio roskakoriin
"Inkluusion myötä erityisopettajien on valittava, mihin he menevät avuksi, kun ryhmissä on tukipäätöksen saaneita oppilaita."
- Aikoinaan, kauan sitten, sai muistaakseni tukiopetustunteja, jos oli jossain yksittäisessä aineessa tilapäisiä vaikeuksia tai esim. pidemmän sairaspoissaolon takia piti ottaa muu ryhmä opetuksessa kiinni. Kokonaan toinen juttu oli oppilaat, joilla oli ongelmia kautta linjan. Heitä varten oli apukoulu. Nykyään puhutaan kaiketi erityisluokista. Joka tapauksessa nykysysteemin ongelmat ovat räjähtäneet käsiin niin pahasti, että niiden korjaaminen vaatii radikaaleja toimenpiteitä. Inkluusio roskakoriin ja opettajien auktoriteetti takaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Inkluusio roskakoriin
Juuri näin. Ihmiset ovat erilaisia yksilöitä ja kaikkiin ei toimi samanlainen opetustapa ja kurinpito.

Osa ei kykene oppimaan asioita koskaan, jos ÄO on alle tietyn rajan. Keskittymishäiriöisille taas sopii erilainen oppimismalli kuin muille. Toisaalta huippuyksilöt pystyvät aina kohtalaisen hyviin suorituksiin, oli asiat miten tahansa.

Keskivertoja on määrällisesti eniten ja juuri heihin koulutuksen laatu vaikuttaa eniten. Kun inkluusiossa häiriköitä ei poisteta keskivertojen joukosta, aiheutetaan haittaa juuri tähän suureen massaan, joita maassa on eniten. Näin heikennetään tulevaisuuden menestystä mahdollisimman paljon. Lähestytään mallia, jossa rikkaimmat ja parhaat pärjäävät, mutta muilla menee yhä huonommin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Inkluusio roskakoriin
Eivät parhaatkaan aina pärjää. Ikävä leuhkia, mutta olin hyvin lahjakas lapsi. Juuri kukaan ei koskaan kannustanut minua lapsena, eivät vanhemmat, opettajat, sukulaiset tms. Sain ysejä ja kymppejä kokeista ja todistukseen, mutta en varsinaisesti käyttänyt mitenkään merkittävää osaakaan kyvyistäni. Olin laiska, ja kunhan todistuksessa oli hyvät arvosanat, en oikeastaan piitannut siitä, opinko jotain.

Jatkoin alisuoriutumista koko elämäni. En nyt tiedä, onko maailma menettänyt minussa jonkin suurenkin nerouden, mutta uskon, että olisin kannustettuna ja ohjattuna yltää parempiin tuloksiin. Enkä varmasti ole ainoa. Monet muutkin "kympin oppilaat" ovat alisuoriutuneet elämässään, tiedän sen ihan tarkkaan.

Myös tässä inkluusio toimii huonosti. Siinä, kun heikompia tulee tukea ja auttaa, lahjakkaammille tulisi antaa haasteita ja opastaa heitä käyttämään lahjakkuuksiaan. Se olisi kansantaloudellisesti hyväksi; kyse ei ole siitä, että jaotellaan ihmiset huippuhyviin ja heikosti suoriutuviin, vaan siitä, että kunkin kyvyt tulisivat käytettyä järkevällä tavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Niin kauan kuin opetusta tehdään vihervasemmiston ideologia edellä on seuraukset katastrofaaliset.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esa Härmä
Vast: No
Nämä uudistukset on tehty pääosin oikeistohallitusten aikana, erityisesti Vanhanen II:ssa. Nykyhallitus ei ole muuttanut näitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: No
Kasvatustieteiden laitokset ovat vasemmiston valtaamia. He ovat kaikkien lakiesitysten alullepanijoita ja lobbareita. Miksi oikeistoon on uponnut nuo "tasa-arvo" höpinät on taitavien lobbaajien ynnä poliittisten lehmänkauppojen summa. Jos tasa-arvoon halutaan sisällyttää oppilaan oikeus saada kykyjensä mukaista korkeatasoista opetusta, pitäisi inkluusiosta luopua sen muodostuessa aivan liian kalliiksi opetusrakenteeksi. Riittäisikö siihen edes perusopetuksen rahoituksen tuplaaminen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: No
Esko: Arvelen että äärivasemmistolla ja taloudellisen oikeiston äärikapitalistilla on lopulta paljon samoja intressejä, vaikka kumpikaan näistä ei sitä ehkä yleensä ymmärrä.

Äärivasemmisto haluaa tasapäistää väen siten, että patalaiska huumeveikko on yhtä rikas kuin työteliäs, koulutettu puurtajakin. Ehkä sitten korkeintaan puolueen hallinto tai vallanpitäjä saa olla hiukan muita rikkaampi, jotta puolueella pysyy valta.

Kunnon kapitalistille taas riittää että tavallinen kansa on kaikki keskenään yhtä köyhää, kunhan rikkailla pysyy valta ja mammona. Periaatteessa äärilaidan taloudellisen oikeiston ideologian mukaista onkin, että vain rahalla saa laadukasta koulutusta. Julkinen koulutus tuleekin olla riittävän kehnoa ettei taviksille tule liian suurta mahdollisuutta rikastua.

Lopulta kahdella idologialla on vain hiuksenhieno ero. Sen takia äärivaihtoehdot ja kahtiajako ei ole hyvä asia.

Järkeen ja laskelmiin perustuvat kompromissit ovat kokonaisuuden kannalta parhaita valintoja ja niiden saavuttamiseksi tulisi unohtaa putkikatseiset ideologiat, kuten tämä 'inkluusio'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anne
Tai erityisopettajat palloilevat tärkeinä jossain ihan väärällä tunnilla?
Kokemukseeni viitaten monet erityisopettajat palloilevat ison tuntimääränsä (tarkoittaa enemmän rahaa tilille) oppiaineissa, joissa varsinainen oppiaineen opettaja ei ole voinut esittää toivettaan siitä, haluaako luokkaansa ”palloilevan” , siis luokasta toiseen rientävät erityisopettajan käyttöönsä, kun monesti se todella hyvä koulunkäynninohjaaja olisi asiallisempi. Monella erityisopettajana ei ole pätevyyttä opettaa tai-tai aineita, eli he tulevat tunneille iPadin kanssa , touhuavat mitä touhuavat ja joskus silloin tällöin käväisevät integroidun oppilaan luona kysymässä, onko kaikki hyvin ??? Opet eivät ole tulleet tunneille ajoissa, eivät tiedä aineenopettajien antamia ohjeita ja sitten sooloilevat . Samaan aikaan jossain joku oppilas ihan oikeasti tarvitsisi apua ja erityisopettaja voisi käydä auttamassa. Nyt nämä turhat hengaillut tai-tai aineissa vaikuttavat sillä tavoin, että erityislapsi usein kokee olevansa ” poliisivalvonnassa kohteena” ja tuo fiilis sitten heijastuu käytökseen ja koko muuhunkin ryhmään. Näin ajattelee tai- tai ope monen vuoden kokemuksella ja erilaisia erityisopettajia tunneillaan nähneenä. Kouluohjaajat kunniaan !!! Erityisopettajat sinne, mihin heidät on koulutettu eikä siis asiantuntijaopettajan viereen hengailemassa.
Sitä en kiistä, etteikö esim sokko, kuulovammainen, agressiivinen nuori, masentunut tarvitsisi apua, usein olen vaan havainnut että henkilökohtainen kouluohjaaja on nuorelle/lapselle parempi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.R.
Vast: Tai erityisopettajat palloilevat tärkeinä jossain ihan väärällä tunnilla?
Kylläpä on karua luettavaa. Kiinnostaa todella, missä näin toimitaan!
Itse olen ollut 32 vuotta erityisopettajana ja tuon kaltainen järjestely vaikuttaa kyllä todella erikoiselta. Myönnän olevani jo vanhanaikainen, ja oma toimintatapani perustuu osa-aikaisen erityisopetuksen pienryhmiin. Pitäisi kai modernisoitua samanaikasopettajaksi, mutta pienryhmien todellinen tarve on pitänyt minut kiireisenä. Koskaan en ole kokenut itseäni "turhana", ja lyhyetkin (muutaman tunnin) poissaolot syystä tai toisesta ovat herättäneet huolta ja jopa ärtymystä kollegoissani.
Meitä on moneksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tai erityisopettajat palloilevat tärkeinä jossain ihan väärällä tunnilla?
Arvoisa P.R. Tietääkseni noin toimitaan kaikissa sellaisissa kouluissa, joissa ei ole kunnon erityisopettajia vaan ne on korvattu inkluusiomallin mukaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esa Härmä
Vast: Tai erityisopettajat palloilevat tärkeinä jossain ihan väärällä tunnilla?
Hyvä P.R., tuo on toimintatapa, joka toimii oikeasti. Samanaikaisipettajuus joskus voi toimiakin, usein ei, eikä ainakaan paremmin kuin oma toimintatapasi. Joskus 2000-luvun ensikymmenellä sain minäkin ryhmiini tuollaista apua. Sittemmin ei ole tullut minkäänlaista, kun ne avut menevät noihin arvokkaampiin aineisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tai erityisopettajat palloilevat tärkeinä jossain ihan väärällä tunnilla?
Eräs lukioni kielenopettaja tuli aina tunnille vähintään 10 min. myöhässä, joskus jopa puoli tuntia. Ihan oikeasti. Jos yhteiskunta maksaa opettajalle 45 minuutin oppitunnista, onko hyväksyttävää antaa opetusta jopa vain 15 min.?

Eräänä kertana, kun alkoi olla puoli tuntia mennyt - me oppilaat notkuimme ikävästi koulun käytävässä, koska luokkien ovet pidettiin lukossa - teimme ryhmäpäätöksen ja yksinkertaisesti poistuimme. Mielestäni ei ollut kovin tyylikästä, että meille kaikille annettiin tunti jälki-istuntoa. Nykyisin oppilaat taitavat olla valveutuneempia, joten ehkä tänä päivänä jälki-istuntoa ei annettaisi. No, kyseinen opettaja alkoi kyllä saapua tunneille vähän paremmissa ajoin, tosin ei koskaan silloin, kun oppitunnin olisi pitänyt alkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jackalope
asia pitää korjata
On kyseessä inkluusio tai sikermä muita ongelmia, täytyyhän tuo korjata pikaisesti.

A) opettajat ja koulun henkilökunta varmasti osaa sanoa mikä kouluissa on pielessä
B) tehdään palautteen pohjalta korjausliikkeet

Lasten ja nuorten oikeus oppia on tärkeämpää kuin pitää kiinno opetuksesta joka ei toimi. Peruskoulua ei voi käydä uudelleen, lapsuus on rajallinen aika.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: asia pitää korjata
Sekä opettajat ja oppilaat osaavat kyllä sanoa mikä on pielessä. Ideologisen hurmoksen sokaisemat päättäjät vaan eivät suostu kuuntelemaan opettajia, oppilaita eikä tutkimustuloksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.