Lukijoilta

Filosofiaa tarvitaan tieteessä ja arkielämässä

MARTTIINA SAIRANEN
Kirjoittajien mielestä filosofien pitäisi laskeutua norsunluutorneistaan kertomaan, mistä filosofiassa on kysymys ja millä tavoin se vaikuttaa tieteessä ja ihmisten arjessa niiden merkittävänä voimana.
Kirjoittajien mielestä filosofien pitäisi laskeutua norsunluutorneistaan kertomaan, mistä filosofiassa on kysymys ja millä tavoin se vaikuttaa tieteessä ja ihmisten arjessa niiden merkittävänä voimana.

Filosofia on tieteiden äiti. Aluksi oli vain filosofiaa ja sen piirissä käsiteltiin kaikkia asioita. Vasta myöhemmin filosofian perustalta syntyi muita tieteitä, niin sanottuja erityistieteitä, esimerkiksi matematiikka, fysiikka, biologia, astronomia, kielentutkimus ja psykologia.

Nykyään tieteenaloja on kymmenittäin ja niitä syntyy koko ajan lisää. Monitieteisyydestä puhutaan silloin, kun eri tieteenalojen tutkijat tekevät yhteistyötä esimerkiksi koronavirustutkimuksessa. Filosofian tutkijat osallistuvat aktiivisesti myös tällaiseen monitieteiseen tutkimustyöhön.

Mikä on filosofian merkitys ihmiselle? Onko filosofia ”vain” teoreettista ja arkielämälle vierasta ja tarpeetonta pohdintaa?

Näin ei suinkaan ole, vaan filosofiasta on moneksi. Filosofia tarjoaa eväitä erilaisten (elämän)kysymysten ratkaisemiseen, auttaa ymmärtämään sen, mikä on mahdollista toteuttaa omassa elämässään, ylipäätään maailmassa. Filosofian opiskelu antaa myös taitoja, joita tarvitaan erilaisten innovaatioiden syntymiseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tieteen akateemikko ja teoreettisen filosofian emeritusprofessori Ilkka Niiniluoto muistuttaa: ”Meillä [Suomessa] on pitkä osallistuvan filosofian perinne.” Hän lisää: ”Filosofiassa opittua ajattelun taitoa kohdistetaan ajankohtaiseen yhteiskunnassa esiin nousevaan kysymykseen.”

Filosofien ei tule koskaan – eikä etenkään näinä (humanistisen) sivistyksen vastaisina aikoina – vaieta filosofian merkityksestä ja ylipäätään laaja-alaisen humanistisen sivistyksen korvaamattomasta arvosta.

On aivan selvää, ettei esimerkiksi onnellisuudelle tai hyvälle elämälle voida antaa self help -kirjojen niksiluetteloa, vaikka myös jotkut akateemisen koulutuksen saaneet filosofit ovatkin alkaneet myydä tuotteitaan onnellisen elämän kukoistamiseksi. Sellainen ”filosofointi” tekee karhunpalveluksen elämänkysymyksiinsä vastausta etsiville ihmisille ja myös filosofialle merkittävänä koulun oppiaineena ja akateemisena tieteenalana.

Filosofien ei tule koskaan – eikä etenkään näinä (humanistisen) sivistyksen vastaisina aikoina – vaieta filosofian merkityksestä ja ylipäätään laaja-alaisen humanistisen sivistyksen korvaamattomasta arvosta. Filosofien pitäisikin laskeutua nykyistä enemmän norsunluutorneistaan kertomaan, mistä filosofiassa on kysymys ja millä tavoin se vaikuttaa monin tavoin tieteessä ja ihmisten arjessakin, niiden merkittävänä voimana.

Mutta asioita yksinkertaistavaa ja liiaksi amerikkalaiseen positiiviseen psykologiaan perustuvaa sekä katteettomia lupauksia suoltavaa filosofiaa ei tarvita lainkaan. Tämänkin takia on tärkeää, että filosofit ovat aktiivisesti yhdessä mukana erilaisilla foorumeilla, jotta filosofian todellinen merkitys ja mahdollisuus vaikuttaa tieteeseen sekä ihmisten elämään tulevat mahdollisimman monille, toivon mukaan kaikille, tiettäväksi.

Filosofian teoreettinen perusta mahdollistaa sen, että sitä voidaan soveltaa moniin eri konteksteihin. Mutta soveltamisen tulee tapahtua filosofian eikä sen ulkoisten tekijöiden ehdoilla. Näin filosofia voi monin tavoin palvella ihmisten elämää ja auttaa heitä etsimään relevantteja ja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja tieteen ja arkielämän kysymyksiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Matti Taneli

kasvatustieteen tohtori, filosofian opettaja ja pappi

Turku

Matti Häyry

filosofian professori

Helsinki

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Filosofiaa tarvitaan
"Aluksi oli vain filosofiaa ja sen piirissä käsiteltiin kaikkia asioita."
- Eiköhän asioita käsitelty alussa pitkälti uskonnon piirissä ja paikallisen poppamiehen johdolla. Mutta filosofia on kyllä alue, jonne jää ne kysymykset, joita tiede ei ole pystynyt ottamaan haltuun.

Filosofia oli Suomessa vuosituhannen lopussa kovasti muodissa ja silloin mm. Esa Saarinen piti hyvän elämän luentoja, joita tunnustan itsekin olleeni seuraamassa. Se oli käytännön filosofiaa, jossa oli mukana paljon myös psykologiaa. En näe tuota mitenkään karhunpalveluksena filosofialle, vaan melkeinpä päin vastoin. Parempi edes kevyttä kuin ei mitään.

Olen samaa mieltä, että filosofeja ja filosofiaa tarvitaan ja nimenomaan nyt, kun kaikenlainen sivistys on laskenut Suomessa kuin lehmän häntä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Quun
nopea aika
Tärkeää kyllä. Varsinkin kun maastamme puuttuu keskustelu. Yleensä odotetaan mitä joku auktoriteetti sanoo ja mitä vähän pienempi vaikuttaja seurailee. Sitten muodostetaan mielipide.Ja se on siinä. Filosofia on sietämätöntä, kun se ei kumarra oikein mitään. Jaaritteleekin ja kysyy. Ehkä sen takia yksikin autokauppias kieltäytyi antamasta tukeaan yliopistolle, koska siellä opetetaan filosofiaa. Silti käytännön filosofia voisi opettaa, että autoon ja autokauppaan tarvitaan yhtä sun toista tekniikan ohella. Monesti filosofia operoi sadan ellei tuhannen vuoden janalla. Kuka sitä jaksaa odotella! Kehitys meni jo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kristina
Naisnäkökulma (tekstin osa)
Matti Taneli ja Matti Häyry kirjoittavat filosofiasta välineenä, jolla saavutetaan hyviä asioita: siksi välineeseen tulisi suhtautua oikein. Miten "oikein"?
Filosofia on arvo itsessään ja ihmiselämäkin itseisarvo. Kumpikaan ei ole välttämättä pakotettavissa.
Filosofikin voi olla pragmatisti, painottaa (alansa) hyötyjä.
Tanelin ja Häyryn pyrkimys kritikoida kaavamaista ja pakottavaa teknistä järkeä, on pragmatismissaan kuitenkin kyyninen. Se ei tiedä naisten elämänkuluista, realiteeteista ja sairauksista tai niiden syistä, ei kykene suhtautumaan vakavasti pian sodan jälkeen ilmestyneeeseen Maija Suovan toimittamaan "Joka naisen niksikirjaan." Nimestään huolimatta se ei ole "niksiluettelo", kuten Taneli ja Häyry olettavat, vaan sodan eläneiden naisten selviytymisopas, joka konkreettisesti osaltaan ottaa vastuuta heidän ja lastensa selviytymisistä. Kyse on arkiaskareiden luomasta turvallisuudesta, lämmöstä ja viisaudesta keskellä muun elämän kovuutta. Se ei yritä olla Tanelin ja Häyryn markkinoimaa "filosofiaa" vaan omaansa ja silloin on sitä mitä aidoimmin ja syvimmin.
Taneli ja Häyry viittaavat Niiniluodon sanoihin "Filosofiassa opittua ajattelun taitoa kohdistetaan yhteiskunnassa esiin nousevaan kysymykseen." Näitä kysymyksiä ovat myös käsitteet entropia, informaatio ja sen lajit, tieto, joita vm. kirjassaan "Informaatio, tieto ja yhteiskunta" (1988) jäsentää. Kuten jo kirjan nimi kertoo.
Matti Tanelin ja Matti Häyryn kirjoitus ei ole osuva, syvällinen saati henkevä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.