Lukijoilta

Pyöräilyn hyvinvointivaikutukset säästävät elinvuosia ja miljoonia

Pyöräily on noussut Turussa otsikoihin (TS 15.11.), kun Itäisen Pitkänkadun pyöräväylän toteuttamisen rinnalle nostettiin vastoin Turun kaupunginhallituksen vuonna 2018 päättämää Turun pyöräilyn kehittämisohjelmaa pyöräreitin selvittäminen viereiselle Kupittaankadulle.

Pyöräilyn kehittämisohjelmalla pyritään lisäämään pyöräilyä Turussa vuosittain kahdella prosentilla. Tämän onnistumisella olisi merkittävät vaikutukset kaupunkilaisten hyvinvoinnille ja kaupungin taloudelle.

Vuonna 2015 tehdyn laskelman perusteella pyöräilyn ja kävelyn lisäämä fyysinen aktiivisuus merkitsee Turussa 1242 säästettyä elinvuotta. Tämän lisäksi tulevat vähentyneen melun, päästöjen ja vakavien liikenneonnettomuuksien terveysvaikutukset.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pyöräilyn kasvutavoitteen onnistumisen on laskettu merkitsevän vuosittain 3–4 miljoonaa säästettyä euroa.

Liikkumattomuuden on laskettu Turussa maksavan 133 miljoonaa euroa vuodessa. Vaikutukset terveydenhuollon kustannuksiin siirtyvät vuodenvaihteessa hyvinvointialueelle, jonka myös on syytä olla kiinnostunut liikkumisen lisäämisestä; Turun talouteen vaikuttavat edelleen liikkumattomuuden heikentämät verotulot.

Pyöräilyn kasvutavoitteen onnistumisen on laskettu merkitsevän vuosittain 3–4 miljoonaa säästettyä euroa.

Jotta pyöräilyn kulkumuoto-osuus voi kasvaa, sen pitää olla houkuttelevaa yhä useammalle eri-ikäiselle, erikuntoiselle ja erilaisella pyöräilykokemuksella varustetulle kaupunkilaiselle. Houkuttelevuuden lisäämiseksi tarvitaan enemmän pyöräväyliä, jotka jatkuvat koko kaupungin läpi loogisesti ja turvallisesti.

Johtavista kestävän liikkumisen kaupungeista voimme oppia, että koko ajattelu kaupunkitilasta pitää kääntää asettamalla ihmisten hyvinvointi keskiöön sen sijaan että mietitään, minne ihmiset mahtuvat sen jälkeen, kun pääkatutila on annettu autoille.

Turussa kävelijöillä ja pyöräilijöillä on vain marginaalinen määrä katutilaa käytössään autoihin nähden. Autoa tarvitsevat hyötyvät myös, jos osa autoliikenteestä saadaan siirrettyä muille kulkumuodoille.

Pyöräilyn kehittämisohjelmassa pyritään katutilan tasaisemman käytön lisäämiseen. Sitä ei pidä lähteä vesittämään katupätkä kerrallaan miettimällä, voisiko pyöräilyn sittenkin siirtää vähän sivummalle, koska se olisi halvempaa tai vaikuttaisi vähemmän autoliikenteeseen. Kaikkein kalleimmaksi tulee, jos emme aseta ihmisten hyvinvointia kaiken päätöksenteon ytimeen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Elina Rantanen

Hyvinvoinnin apulaispormestari (vihr)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Heiskalaine
--
Jos halutaan nopeasti lisätä kävelyä ja pyöräilyä, kielletään sähköpotkulautojen nykymuotoinen vuokraustoiminta ja lisätään ympärivuotisia fölläreitä. Talven tultua useimmat pyöräilijät siirtyvät muihin liikkumismuotoihin, siihen ei auta yksi itäisenkadun muutostyöt. Turun väylien kunnossapito on niin onnetonta, että siitä kärsivät kaikki liikkumismuodot. Sen parantamiseen voisi Rantanen käyttää valtaansa mutta ei, mikään ei muutu. Pyöräteitä ei aurata ja niille levitetään "tappajasepeliä" ja ollaan tyytyväisiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: --
Pyöräilijöille myös talvirengas- ja kypäräpakko, suolaharjauksista luovuttava.
Sähköpotkulaudoille omat kaistat nykyisiin pyöräteihin ajokauden ajaksi. Potkulautailijat maksavat liikkumisestaan ja firmat veronsa johonkin EU-maahan, polkupyörien eikä autojen vuokraus kuulu kunnan tehtäviin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: --
AT haluaa kyllä todella kovin yhteiskunnalle lisää kuluja :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: --
Eipä tuo omien kaistojen maalaaminen potkulautoja varten pyöräteille paljon maksa, säästöäkin runsaasti jää kun föllärit ja fillarit turvavarusteineen kustantavat käyttäjät itse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PohdiskelijaPoika
Täyttä asiaa
Nuo liikennesuunnittelun puheet kustannussäästöistä Kupittaankadun vaihtoehdossa ovat täyttä huttua juuri tuon terveysvaikutuksen ja siihen liittyvien kystannustenvuoksi. Lisäksi esimerkiksi työn tuottavuuteen pyöräilyllä on suotuisat vaikutukset.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Linkola
Suosittelen apulaispormestarille tutustumista Linkolan ajatuksiin. Nuo epämääräiset "on laskettu miljoonat" on pelkää sanallista vaikuttamista, onko laskelmissa mm. otettu huomioon kuinka paljon säästöä tulisi jos ihmiset kuolisivatkin nuorempina jne. Väestömäärän lisääntymisen syy ei ole pelkästään syntyvyydessä vaan yhä suuremmassa määrin pidentyneessä eliniässä.
Mielenkiintoista olisi myös tietää mihin säästetyt leikkimiljoonat kirjoittajan mielestä sijoitettaisiin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Linkola
Keskimäärin nuorena kuollut syö enemmän yhteiskunnan rahoja kuin vanhana kuollut. Nuorena kuoleva kun vaatii keskimäärin paljon pidemmän ja kalliimman saattohoidon ja tämän lisäksi tähän liittyy enemmän kalliita hoitoja. Vanhustenhoito on pikkurahaa niihin verrattuna. Puhumattakaan siitä kun vanhus onkin liikkunut nuorempana ja pysynyt hyvässä kunnossa ja pystyy omatoimiseen elämiseen.

AT ei siis vieläkään osannut olla oikeassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Linkola
Pyöräilijä: Mikäli puhtaasti taloudelliselta kannalta katsotaan, on yhteiskunnalle hyödyllisin palkansaaja kansalainen seuraava:
Mahdollisimman lyhyellä kouluksella työelämään, lisääntyy parilla jälkeläisellä, ei tarvitse yhteiskunnalta ylimääräisiä tukija, käyttää eniten verotuottoja tuottavia palveluita ja tuotteita, mm. autoilee, tupakoi, juo alkoholia, syö makeisia ja sokerituotteita sekä uhkapelaa sallittuja pelejä, maksaa myös kaikki veronsa...ja kuolee äkillisesti juuri eläkeiän kynnyksellä, MOT.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Linkola
Niin. Eli elää terveenä vanhaksi eikä ennen kuolemaansa tarvitse terveydenhuollon palveluita. Eläke taas ei ole yhteiskunnan rahaa joten kunhan eläkeikään päästyään kuolee.

Liikkumattomuus tappaa nuorempia ja etenkin sairastuttaa. Autoilu tuleekin kalliiksi yhteiskunnalle monella eri tavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Linkola
Onhan monia muitakin liikunnan muotoja kuin pyöräily. Ei pyöräilijä välttämättä sen liikunnallisempi ole kuin autoilija, saati jalankulkija.
Mistähän löytyisi tutkimus, jossa verrataan nimen omaan pyöräilijän yhteiskunnalle aiheuttamiin terveyteen liittyviin kuluihin vs. muut ihmisryhmät. Ei niin mistään. Tuollaisiin tutkimuksiin kuitenkin täälläkin viitataan.
Liikunnallinen ihminen vs. liikkumaton ei ole sama kuin pyöräilijä vs. autoilija.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Linkola
Ihan hauska ajatusleikki, mutta eihän se noin mene. Tupakoiva ja alkoholia käyttävä henkilö, joka ei liiku, sairastuu takuuvarmasti johonkin kallista hoitoa vaativaan elintasosairauteen, jonka hoidon muut maksavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Linkola
Mutta pyöräily liikuttaa/liikuttaisi niitä, jotka eivät ole muuten liikunnallisia. Ja todellakin, moni ajaa 2-6km autolla kuntosalille ja ensimmäiseksi menee juoksumatolle/kuntopyörälle/soutulaitteeseen lämmittelemään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöränkeksijä
Turussa autoilija on ykkönen
Juuri näin. Mutta en aio pidättää henkeäni odottaessani Turkua edistämään yhtään mitään muuta kuin autoilua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Turussa autoilija on ykkönen
Pyöränkeksijä: Ilmoitit aiemmin muuttaneesi pyöräily-ystävälliseen Raisioon, eli miksi kommentoit Turun asioita edelleen, ideologia vai halu muuttaa takaisin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöränkeksijä
Vast: Turussa autoilija on ykkönen
AT koska sen verran jäi hampaan koloon niiltä vuosilta kun Turussa asuin. Enkä toivo muillekkaan sellaisia olosuhteita joissa tarvitsee pelätä henkensä puolesta kun on vain matkalla töihin tai sieltä kotiin. Tuskin palaan enää Turkuun mutta on täällä Raisiossakin talvikunnossapidossa paljon tehtävää. Viime vuosi oli aivan hirveä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää