Lukijoilta

Itäisen Pitkänkadun ikiliikkuja, eli kuinka menetin uskoni liikennesuunnitteluun

Joskus ennen vuotta 2011 keskustelin turkulaisen virkahenkilön kanssa kaupungin kartan äärellä tapahtumassa, jonka aiheena oli pyöräily Turussa. Kartalla korostui tulipunaiseksi värjätty Itäisen Pitkänkadun alue.

Kysyessäni asiaa kuulin häneltä, että kaupungin virkahenkilöstössä kyllä tiedetään, että katu on pyöräilyolosuhteiltaan ala-arvoinen. Asialle ei lähiaikoina tehtäisi kuitenkaan mitään, koska poliittista tahtoa ei ollut.

Aikaa on kulunut tuon hetken jälkeen vuosikausia ilman mitään kehitystä, kunnes vuonna 2018 marraskuussa saatiin viimein kaupunginhallitukselta päätös pyöräilyn kehittämisohjelmasta. Ohjelmaan kuului suunnitelma pyöräily-yhteydestä Itäiselle Pitkällekadulle. Tuolloin kadulla asuneena huokaisin helpotuksesta: viimein!

Vuonna 2022 on tapahtunut paljon. Tietyöt ovat edenneet väylän "yläjuoksulla" ja juuri lokakuussa (TS 4.10.) uutisoitiin, että kaupunkilaiset osallistetaan keskusteluun yleissuunnitelma-alueesta. Uutisessa kiteytyi hienosti liikennesuunnittelun saama palaute ja sen antajat: "Monet toivoivat pyöräteitä nimenomaan Itäiselle Pitkällekadulle suoremman yhteyden vuoksi, mutta usean vastaajan mielestä Kupittaankatu olisi ainakin autoliikenteen kannalta parempi ratkaisu".

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kas kummaa! Vuosikausia kadun pyöräväylien suunnittelu on ollut ihan heitteillä ja nyt nostetaan pöytään jälleen kerran autoilijoiden kantoja siitä, miten pyöräilyä kadulla pitäisi kehittää. Eipä yllättänyt lukea 16.11. lehdestä, että esiin oli noussut "yllättävä vaihtoehto", eli pyöräväylän siirtäminen Kupittaankadulle. Mikä olisikaan parempi tapa kehittää Itäisen Pitkänkadun pyöräilyolosuhteita kuin olla kehittämättä niitä.

Olen itse asunut vuodesta 2011 lähtien lähellä Itäisen Pitkänkadun ja Kaskenkadun kulmaa, aina viime vuoteen asti. Olen asunut, kävellyt, autoillut ja pyöräillyt siellä. Olen nähnyt Kaskenkadun ja Kupittaankadun risteyksen vaaratilanteet ja giljotiinit bussipysäkiltä käsin pitkin vuosia. Tuttuja ovat myös pyöriään taluttaville ja ajaville osoitetut kansainväliset käsimerkit Kaskenkadun ja Itäisen Pitkänkadun liikennevaloissa.

Olen myös ollut kolarissa pyöräilijän kanssa, kun tämä hurahti eteen katsomattaan jalkakäytävälle pysähtyneen automme konepeltiin lentäen siitä yli. Olimme poistumassa Itäiselle Pitkällekadulle rauhallisesti ja varovasti omasta kotipihasta autolla, niin kuin aina ennenkin, peläten vaaratilanteita.

Olen hampaita kiristellen pyöräillyt päivittäin töihin pitkin tuota murheenkryyniä ja aina huokaissut helpotuksesta Pippurimyllyn kohdalla, että onneksi taas tästäkin selvisin. Olen seilannut autollani rekkojen keskellä 1,5-kaistaisella valtameriväylällä Kellonsoittajakadun ja Itäisen Pitkänkadun risteyksessä ja sadatellut, miksi kaikki nämä vuodet sekavalle kaistajärjestelylle ei ole tehty mitään.

Vihaan tätä nyt käytävää kansalaiskeskustelua. En jaksaisi enää osallistua siihen. Sanon vain sen, että pitäkää te vaaleilla valitut poliitikot kerrankin puheenne ja hoitakaa Itäinen Pitkäkatu viimein kuntoon tavalla tai toisella, ammattilaisten esitysten mukaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ja jos jostain syystä päättäisitte lopulta siirtää pyöräliikenteen autoilijoiden pyynnöstä Kupittaankadulle, niin rakentakaa sitten edes uudet liikennevalot Kaskenkadun ja Itäisen Pitkänkadun kulmaan, ja hankkikaa samaan syssyyn Itäisen Pitkänkadun jokaikiseen kadunkulmaan betoniporsaat ja maija passiin, valmiina sakottamaan jokaikistä pyöräilijää ja skuuttailijaa ja autoilijaa, jotka edelleen tekisivät kadulla mitä ikinä mieleen juolahtaa. Koska tässä vaihtoehdossa Itäinen Pitkäkatu olisi edelleen Turun kaupungin liikennesuunnittelun musta aukko.

Itäisen Pitkänkadun kehittämiseen kyllästynyt

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pyöräilijä
Nyt vasta?
Itse menetin uskoni Turun liikennesuunnitteluun kun ryhdyin pyöräilemään työmatkoja ja muita vastaavia Turussa. Esim. Tuomiokirkon suojatietä ei liikennesuunnittelun mukaan voinut millään muuttaa nykyisenkaltaiseksi, syy jäi tuntemattomaksi ja nythän se on kelvollinen. Parempi se olisi jos siinä olisi pyöräilyyn opasteet mutta sekin kuulemma on mahdotonta koska, no, sitä ei kerrottu.

Kupittaalla Blombergin aukiolla ei liikennesuunnittelun mukaan voinut millään laittaa ajorataa väistämisvelvolliseksi, se olisi kuulemma ollut vaarallista kun pyöräilijöiden ei olisi tarvinnut hidastaa ja väistää autoja. Ja mitä siellä nyt on?

Pyöräkatuja ei Turkuun kuulemma sovi rakentaa koska se haittaa autoilua. Ja millä Turku nyt ratsasti pyöräilyviikolla? Jep, aja autolla pyöräilemään uusille pyöräkaduille, jos pyöräilet sinne, voit kuolla ennen kuin pääset perille.

Uudenmaankadulle kaavoitettiin roskisten tyhjennys tapahtumaan pyörätieltä. Samoin upouudelle asuinalueelle Kupittaankadulle. Ymmärrän että vanhassa korttelissa ei välttämättä ole tilaa mutta että sitä tilaa ei osattu järjestää uuteenkaan kortteliin... Kertoo kaiken tarvittavan Turun kaavoituksesta ja liikennesuunnittelusta.

Ja kunhan Toriparkki tulee niin uuden kirjaston viereisestä parkkipaikasta voidaan rakentaa puisto. Ja rakentaa muutenkin lisää tilaa jalankululle Kauppiaskadulle. Kunnes joku liikennesuunnittelija keksi ottaa tilan pois jalankululta - juuri niin - parkkipaikkoja varten. Puhumattakaan dementiasta kärsivistä suunnittelijoista jotka unohtivat että tuo kirjaston viereinen parkkipaikka piti siistiä autoista.

Eli Turun liikennesuunnittelussa mustia aukkoja ovat kaikki, mitkä eivät sujuvoita autoilua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Nyt vasta?
Onko tuo myös turpon virallinen näkemys?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Nyt vasta?
Ei se ole kenenkään näkemys vaan fakta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Nyt vasta?
Mitä ihmeen opasteita pyöräilijät jatkuvasti vaativat? Mikäli on Turkulainen eikä turisti voi käydä vaikka kävelemässä ja painamassa reitit mieleensä, lisäksi kaupungin sivuilla on kattavat tiedot tietöistä ja liikennehäiriöistä.
Vai pitääkö pyöräilijöille kustaan vielä henkilökohtaiset avustajatkin verovaroista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Nyt vasta?
ArvoTasa, varmaan sitten voidaan luopua kaikista autoilijoidenkin opasteista? Siis ei liikennemerkeistä, mutta esim. kaistaopasteista, teillä risteyksien opaskylteistä, kiertotieopasteista jne. Tarvitaanko edes katukylttejä? Voihan autoilija käydä ajelemassa ja painamassa reitit mieleensä, tai tutkia netistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Nyt vasta?
Agnus: Samat opasteet kuin autoilijoilla ovat kaikkien käytettävissä. Mikäli katuyön tai tapahtumien johdosta on reitti estetty, kyllä normijärjellä varustettu kaupunkilainen ymmärtää ja voi valita korvaavan reitin, turhaa valittamista taas kerran.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Nyt vasta?
Ja AT todisti taas ettei Turussa pyöräile. Vai että samat opasteet käytössä pyöräilyyn kuin mitä autoilijoille on :D

Et siis liiku polkupyörällä. Tai jos liikut niin väitettäsi seuraamalla löydät itsesi helposti moottoritieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kuha
Itäinen Pitkäkatu autoliikenteen sisäkehänä mahdollistaa Hämeenkadun pyöräily/ratikkabulevardin
Ajatellen kokonaisuutta eli kun raitiotie tekee Hämeenkadusta joukkoliikenne- & pyöräilybulevardin, niin Itäisen Pitkäkadun autoliikenteen välityskykyä pitää entisestään parantaa, jotta tämä mahdollistuu samalla kun pyöräilyn reitit tulee tehdä sujuviksi ja turvallisiksi välillä Itäharju-Pihlajaniemi.

Itäisellä Rantakadulla ja Hämeenkadulla EI pitäisi olla Keskustavision mukaan yksityisautoilua muuta kuin asukas- ja asiointiliikennettä. Kaikki muu autoliikenne olisi ohjattu kantakaupungin kehälle eli Itäiselle Pitkäkadulle, josta olisi ajoliikenne mm. Vartiovuoren P-luolaan sekä Teatterin, Virastotalon, Musiikkitalon ja Urheilupuiston P-laitoksiin.

Itäiselle Pitkäkadulle tuo autoliikenteen siirron logistiikka pois Hämeenkadulta ja Itäiseltä Rantakadulta keskustavision mukaisesti P-laitoksiin onnistuu, mutta ei esim. Kupittaankadulta, joka pitäisi pyhittää pyöräilyn laatuväyläksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Itäinen
Raitiotie Hirvensalosta keskustaan poistaa yksityisautoilun aivan riittävän tehokkaasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Itäinen Pitkäkatu autoliikenteen
Itäisen pitkänkadun pyöräkaistat ei muuttaisi kadun välityskykyä, koska katu on jo yksikaistainen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kuha
Vast: Itäinen Pitkäkatu autoilun sisäkehänä mahdollistaa Hämeenkadun pyöräily/ratikkabulevardin
Siksi Itäisen Pitkäkadun autoliikenteen välityskykyä pitää parantaa, jotta mahdollistamme Itäisen Rantakadun ja Hämeenkadun rakentamisen ratikka/pyöräilybulevardeiksi. Kupittaankadun muuttaminen kantakaupungin autoliikenteen sisäkehäksi tuhoaa kaupunginvaltuuston keskustavisiossa hyväksymän toimivan ajatuksen kantakaupungin sisäkehästä, jolta autoliikenne ohjataan keskusta P-laitoksiin Kulttuurirannassa, Urheilupuistossa ja mm. Vartiovuoren alle. Kokonaisuus huomioiden juuri Itäinen Pitkäkatu on se autoilun kokoojaväylä, jotta keskustavisio ja bulevardit voidaan toteuttaa. Sen välityskyky pitää olla turvallinen ja riittävä, kuin myös pyöräilyn kannalta parhaaksi katsottava laatuväylä Pihlajaniemen ja Itäharjun välillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Liian pitkään otsikkoon
Onko ratikasta tehty jo päätös, muuallakin kuin kannattajien omalla FB-sivustolla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lähiörouva
Herttaista.
Oletteko te siis joskus uskoneet Turkulaiseen liikennesuunnitteluun?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.