Lukijoilta

Turun tunnin junan suunnitteluratkaisut tarkentuvat ratasuunnitelmassa

Turun Sanomissa 5.11. julkaistussa mielipidekirjoituksessa "Turun Tunnin juna uhkaa aiheuttaa merkittävää vahinkoa Littoisten Verkakylän asuinalueelle" esitettiin huoli radan linjauksesta. Käynnissä olevassa ratasuunnitteluvaiheessa radan sijaintia ja vaikutuksia tarkastellaan yksityiskohtaisemmalla tasolla.

Littoisten kohdalla linjaustarkastelu on parhaillaan käynnissä ja suunnittelijat käyvät läpi muun muassa raidevälejä ja uuden raiteen puoleisuutta. Aikaisemmissa suunnitteluvaiheissa on esitetty, että uusi raide tulisi Littoisten Verkakylän kohdalla nykyisen raiteen pohjoispuolelle. Linjauksen osalta päätöstä ei ole vielä tehty, vaan eri linjausvaihtoehtoja sekä puoleisuutta tarkastellaan tulevassa ratasuunnitelmassa.

Kirjoituksessa esitettiin, että maastoon asetetut merkit kuvastavat tulevaa ratalinjaa. Haluamme oikaista tämän käsityksen ja vahvistaa, että tällä hetkellä maastossa näkyvät merkkipaalut eivät kerro radan sijainnista tai linjauksesta, vaan ovat merkkejä pohjatutkimuspisteistä tai muista mittauksista. Tutkijat poistavat merkit töiden valmistuttua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ratasuunnitelmassa arvioidaan aina rautatien vaikutukset ympäröivään luontoon, pohjaveteen, ihmisiin ja rakennuksiin. Suunnitelmassa esitetään toimenpiteet, jotka ovat tarpeen radan rakentamisen tai junaliikenteen haitallisten vaikutusten poistamiseksi tai vähentämiseksi.

Turun Tunnin Juna Oy järjestää suunnittelun edetessä erilaisia vuorovaikutustilaisuuksia, joissa radanvarren asukkaat, maanomistajat, päättäjät ja muut sidosryhmät pääsevät kertomaan mielipiteensä ratalinjauksesta ja muista suunnitelmista.

Tarkemmat suunnitelmat ja kartat asetetaan nähtäville ja kommentoitavaksi heti, kun se on suunnittelun edetessä mahdollista.

Suunnittelun etenemistä voi seurata osoitteessa tunninjuna.fi.

Annika Salokangas

projektijohtaja

Turun Tunnin Juna Oy

Sami Laakso

ratasuunnittelun projektipäällikkö

Sweco

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.