Lukijoilta

Nämä kolme yleistä ajotapaa uhkaavat lasten turvallisuutta liikenteessä

ARI-MATTI RUUSKA
Punaisia valoja päin ajaminen, suojateiden kunnioittamatta jättäminen ja liian suuret ajonopeudet aiheuttavat kirjoittajan mukaan lapsille suurimmat riskit liikenteessä.
Punaisia valoja päin ajaminen, suojateiden kunnioittamatta jättäminen ja liian suuret ajonopeudet aiheuttavat kirjoittajan mukaan lapsille suurimmat riskit liikenteessä.

Tällä viikolla vietetään lasten oikeuksien viikkoa teemalla lapsen oikeus turvallisuuteen.

Turkulaisena kahden pienen lapsen isänä itseäni huolettaa eniten lasten liikenneturvallisuus. Liikenne on yksi suurimmista lapsiin ja nuoriin kohdistuvista turvallisuusuhista Suomessa ja myös täällä Turussa. Liikenneturvaa on välttämätöntä parantaa, jotta kaikkien lasten oikeus turvallisuuteen ja itsenäiseen, vapaaseen liikkumiseen toteutuisi kaupungissamme.

Kaupungilla liikkuessa huomaa kolme lasten turvallisuutta olennaisesti heikentävää liikennekulttuurin muotoa: punaisia valoja päin ajaminen, suojateiden kunnioittamatta jättäminen ja liian suuret ajonopeudet.

Näihin asioihin voidaan vaikuttaa. Perimmäinen syy ongelmien taustalla ovat liian suuret ajonopeudet, joiden vuoksi on vaikea pysähtyä ajoissa valoihin tai hiljentää suojatielle. Ratkaisu on nopeuksien laskeminen nopeusrajoituksilla ja hidasteilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ajonopeuksien laskeminen on tutkitusti tehokkain tapa parantaa turvallisuutta. Hitaammat nopeudet tarkoittavat vähemmän onnettomuuksia. Onnettomuudessa riski kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen on merkittävästi pienempi.

Auton osuessa 30 km/h vauhdissa on jalankulkijan riski kuolemaan vain noin 5 prosenttia, kun taas jo 40 km/h nopeudessa kuoleman riski kasvaa jopa 50 prosenttiin.

Korotetut suojatiet, katujen kavennukset ja muut hidasteet hidastavat tehokkaasti nopeuksia ja parantavat lasten turvallisuutta. Hitaampi nopeusrajoitus ei juuri hidasta matka-aikoja kaupungissa, sillä liikenteestä tulee sujuvampaa. Lapsille turvallinen kaupunki on myös mukavampi kaupunki, sillä nopeuksien laskeminen vähentää liikenteen meluhaittaa.

Turun kaupungin on vauhditettava nopeusrajoituksien laskemista ja rakennettava korotettuja suojateitä ja muita hidasteita koko kaupunkialueella, niin keskustassa kuin lähiöissä. Odottaessamme kaupungin toimia voi meistä jokainen vaikuttaa vähentämällä omaa ajonopeuttaan tai jättämällä auton kotiin.

Miika Norro

kahden pienen lapsen isä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (23)

Vanhimmat ensin
Vastaa
CeeJii
Tiivistettynä
"Yleinen liikennesääntöjen laiminlyönti ja jopa halveksiminen."
Näin itse kuvaisin tilannetta. Holtitonta ajoa näkyy jo niin paljon, että ihmetyttää kyllä suuresti tämä meno. Lisäisin näihin vielä erityisesti kännykällä rämpläämisen ajaessa ja tätä näkyy varsinkin liikennevalojen pidentyneenä "haitariefektinä", kun rämplääjät eivät huomaa, että valot vaihtuvat, ja sitten ne, jotka mesettävät ja fesettävät jopa ajaessaan.
Autot eivät ehkä ihan vielä ole itseajavia..?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jackalope
Vast: Tiivistettynä
Turussa ongelma on pahempi kuin muualla. Käyn viikottain töissä Helsingissä, siellä on keskustassa ihan järkevä liikenne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Taustalla olevat syyt
"punaisia valoja päin ajaminen, suojateiden kunnioittamatta jättäminen ja liian suuret ajonopeudet."
- Kirjoituksessa oli tuotu hyvin esille keskeisimmät ongelmat. Niiden kaikkien takana on kuitenkin kaksi vaikeammin hallittavaa ongelmaa: välinpitämättömyys ja päihtyneenä ajaminen. Mutta kaikki toimenpiteet, joilla voidaan parantaa lasten turvallisuutta liikenteessä, ovat tervetulleita ja tarpeellisia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kommentti
Oppiminen
Pieni lapsi ei vielä osaa hahmottaa liikennettä. Turvallisinta olisi opettaa taluttamaan suojatien yli. Ne pienet lapset kasvavat ja kyllä oppivat vielä ajamaankin tien yli suojatietä pitkin. Ikävän usein vanhempi antaa esimerkkiä pyörällä tien ylittämisestä sellaisessakin paikassa, jossa hänenkin pitää väistää ja lapsi ajaa edellä tai perässä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Oppiminen
Kyllä, tässä tapauksessa ehdottomasti helpompi on saada lapsen käytös muuttumaan ja ottamaan vastuu omasta turvallisuudestaan, kuin saada autoilija muuttamaan käytöstään ja ottamaan vastuuta muitten päälle ajamisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oppiminen
Miten taluttaminen estää autoilijaa ajamasta suojatiellä kävelevän lapsen päälle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Oppiminen
EpäHumanisti ja Pyöräilijä, olinkin väärässä. Lienee sittenkin parempi, että yksin liikkuva viisivuotias ajaa suojatiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oppiminen
Tietenkin olet väärässä. Joskus vahingossa saatat olla oikeassa mutta silloinkaan perustelusi eivät kestä päivänvaloa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Oppiminen
Sinulla Pyöräilijä ei ole sitä tilannetta, että olisit edes joskus oikeassa ja perusteluja sinulla ei olekaan, pelkkiä putkinäköisiä luuloja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Oppiminen
Pieni lapsi ei osaa hahmottaa liikennettä, ei sitä häneltä voi odottaakaan. Aikuinen autolla ajava sitä vastoin osaa ja sitä pitää edellyttää. Joten kun te aikuiset tuolla autoillanne ajatte ja eteen tulee suojatie, katsokaa ensin oikealle, sitten vasemmalle. Sitten vielä kerran oikealle ja kerran vasemmalle. Kun olette ihan varmoja, että yksikään lapsi, aikuinen, vanhus tai metsän eläin ei ole tulossa suojatielle, ylittäkää se.

Ette te voi sälyttää lapselle vastuuta teidän tekemisistänne. Autolla voi vaikka tappaa, käyttäytykää autonne kanssa sen mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oppiminen
Eikä nimim. kommentti vieläkään ollut edes vahingossa oikeassa. Missään.

Aloituksessa ei puhuttu sanallakaan pyöräilijöistä, siksi taluttaminen ei estä autoilijaa ajamasta suojatiellä kävelevän lapsen päälle. Eikä kenenkään muunkaan päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Omakohtaisia kokemuksia
Hyviä huomioita kirjoituksessa. Omakohtaisina kokemuksina haluaisin lisätä myös tilanteen jossa kevytliikenne menee risteyksessä suoraan ja auto kääntyy ajaen päälle. Varsinkaan lapset eivät välttämättä huomaa katsoa vasemmalle tuossa tilanteessa.

Toinen tilanne on parkkipaikalta/tontilta tulevat autot jotka tulevat liian suurella nopeudella ja katsovat vain autotielle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Omakohtaisia kokemuksia
Ei lapsilta voi odottaakaan täydellistä liikenteen havainnointia. Mutta autolla ajavilta sitä pitää odottaa.

Siksi autolla ajaville pitäisi opettaa, että suojatietä ennen katsotaan ensin oikealle, sitten vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle ja vasta sitten ajetaan suojatien yli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää