Lukijoilta

Korotetut suojatiet parantaisivat turvallisuutta Datacityn edustalla

Autoilijoiden vauhti Lemminkäisenkadulla Datacityn kohdalla on liian kova ympäristöön nähden. Kyseisellä tieosuudella on lähekkäin kolme suojatietä. Lisäksi näkyvyys tiellä on heikko johtuen sen kapeudesta, tienvarsipysäköinnistä ja loivasta kaarteesta.

Alueella on arkisin runsaasti kevyttä liikennettä, sillä siellä sijaitsee paljon oppilaitosten ja yritysten toimitiloja.

Kaikista näistä tekijöistä huolimatta tienpätkällä ajetaan niin lujaa, että jalankulkijana tien ylitys vaatii usein erityistä tarkkaavaisuutta.

Tässä olisi erinomainen paikka parantaa jalankulkijoiden turvallisuudentunnetta, esimerkiksi vaihtamalla tienpätkän suojatiet korotettuihin suojateihin.

Huolestunut jalankulkija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Lemminkäisenkadun tilanne kaoottinen
"Korotetut suojatiet parantaisivat turvallisuutta Datacityn edustalla"
- Ei riitä. Lemminkäisenkadulla on kaikki muukin pielessä. Kadunvarsipysäköinti ja DataCityn kohdalla oleva keskikoroke tekevät kadusta niin ahtaan, että busseilla on huomattavia vaikeuksia liikkua siellä. Tahkonkujalta ei tahdo myöskään päästä peräkärryn kanssa kääntymään vasemmalle. Lisäksi ruokalähetit ja verotoimistossa asioivat jättävät autonsa täysin villisti pysäkeille ja suojatien viereen kuvitellen, että hätävilkut tekevät pysäköinnistä laillisen. Näinhän se täällä Suomessa ei mene. Eikä tässä vielä kaikki. Potkulaudat tukkivat jalkakäytävät usein sataprosenttisesti, eli ihan koko leveydeltä. Jalankulkijat joutuvat väistämään niitä pyörätielle. Laudoilla ajetaan myös kovaa vauhtia jalkakäytävällä, vaikka kadun toisella puolella on pyörätie. Koko alue on liikennesuunnittelun täydellinen fiasko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Lemminkäisenkadun tilanne kaoottinen
Tiivis cityrakentaminen on tavoite.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Lemminkäisenkadun tilanne kaoottinen
Fiasko on seurausta grynderien pohjattomasta ahneudesta rakentaa äärettömän ahtaasti. Kun teurastamo purettiin olisi ollut mahdollisuus leventää katua mutta päinvastoin, kultahampaitten talot rakennettiin osin jopa kevyenliikenteenväylän päälle. Turku toteutti grynderien tahtoa, kuten aina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Lemminkäisenkadun tilanne kaoottinen
On vain yksi tapa parantaa Lemminkäisenkadun turvallisuutta. Ja se vaatii kadunvarsipysäköinnin poistamista tien molemmilta puolilta aina Sirkkalankadulta Hesburgerille asti. Kiitos tästä kuuluu kaavoittajalle joka on onnistunut kaavoittamaan Suomen tiheimmän tonttiliittymäkatastrofin tälle pätkälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaurapuuro
40 km/h on liikaa alueella
Data-Cityn kohdalla pitäisi nopeusrajoitus alentaa 30 km/h:iin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sentristi
Adaptaatio
"jalankulkijana tien ylitys vaatii usein erityistä tarkkaavaisuutta"
No sepä, ei se voi noin mennä. Kyllä jalankulkijan täytyisi saada kokea turvalliseksi tilaksi astua suojatielle vastamelukuulokkeet korvilla, katse keskittyneenä täysin kännykkään. Kuten jo siis tekevätkin ja tietenkin ilman mitään heijastimia näin syyspimeällä. Luonnonvalintaprosessi ohjannee jalankulkijat ajansaatossa oikeaan adaptaatioon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Adaptaatio
Erityisestä tarkkaavaisuudesta on pitkä matka äärimmäiseen piittaamattomuuteen.

Mutta tämähän on internetkeskustelun tapa. Haetaan ääriesimerkit ja syyllistetään heikompaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Adaptaatio
Tarkkaan ottaen ja lain mukaan sen tosiaan pitäisi mennä niin, että jalankulkija voi astua suojatielle vaikka kuulokkeet päässä ja katse kännykässä, sillä autoilla on väistämisVELVOLLISUUS.

Heijastimet kyllä pitäisi pimeällä olla. Eikä suojatielle saa juosta ja sännätä arvaamatta. Mutta harvemmin kukaan juokseekaan kännykkään tuijottaen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Adaptaatio
Angus; "Tarkkaan ottaen ja lain mukaan sen tosiaan pitäisi mennä niin, että jalankulkija voi astua suojatielle vaikka kuulokkeet päässä ja katse kännykässä, sillä autoilla on väistämisVELVOLLISUUS."
No jos näin kerran on, niin miksiköhän ihmeessä ovat lakiin menneet sitten näin kirjoittamaan?
"Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Adaptaatio
"Ennen suojatielle astumista jalankulkijan tulee katsoa ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle, varmistuakseen siitä että autoilijat ovat huomanneet hänet.
Vaikka autoilijalla on väistämisvelvollisuus, tulee jalankulkijan noudattaa varovaisuutta ja tarkastaa että autoilija on huomannut hänet ennen suojatielle astumista. Autoilijalla on paljon muutakin seurattavaa liikenteessä kuin jalankulkijat."
Katsekontakti muihin liikkujiin auttaa aina, jalankulkijan käden ojentaminen on hyvä tapa ja myös käden heilauttaminen osapuolten välillä onnistuneesta kohtaamisesta paitsi että on mukava tapa tuo myös hyvän mielen, vaikka pyöräilijäpuristien mielestä se onkin halveksittavaa kiittämistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Adaptaatio
En sanonutkaan, että jalankulkija saa astua suojatielle vastamelukuulokkeet päässä ja kännykkää tuijottaen. Sanoin vain, että autoilijalla on joka tapauksessa väistämisvelvollisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Adaptaatio
Vuosikymmenet on jalankulkijoille hoettu tätä ”katso ensin vasempaan …”-lorua. Jossa annetaan siis autolla ajavien mennä ensin ja annetaan heidän olla noudattamatta liikennesääntöjä.

Mitä jos loru kirjoitettaisiinkin uusiksi, siten että se on tieliikennesääntöjen mukainen? ”Ennen suojatien ylittämistä autolla ajavan on katsottava ensin oikealle, sitten vasemmalle ja vielä kerran oikealle ja kerran vasemmalle. Ja vasta sitten voi turvallisesti ylittää suojatien autolla ajaen.”

Tätä voitaisiin hokea autokoulussa, työpaikoilla ja kouluissa seuraavat 50 vuotta, jos se vaikka sitten iskostuisi päihin samalla tavalla kuin on se vanha loru tatuoitu jalankulkijoiden aivopoimuihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Adaptaatio
Masa_Pasa: Kommentti kuvaa taas kerran hyvin asennettasi, jollaisella ei kannattaisi liikenteeseen edes lähteä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Adaptaatio
asennettasi, jollaisella ei kannattaisi liikenteeseen edes lähteä.
------------------------------------
Asenne, jossa velvoitetaan autoilijaa noudattamaan lakia, on AT:n mielessä sellainen, jolla ei kannata liikenteeseen lähteä? Ihan mielenkiintoinen asenne on siis AT:lla, Masa_Pasan asenteen ainakin minä ymmärrän oikein hyvin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Adaptaatio
"Jokaisen pyöräilijän velvollisuus on opetella liikennesäännöt. Turvallinen tieliikenne syntyy siitä, että kaikki noudattavat yhteisiä sääntöjä ja viestivät selvästi aikeistaan."
Tämä on lainaus Pyöräliiton sivuilta, voidaan soveltaa myös jalankulkijoihin ja autoilijoihin.
Näillä muutamilla äänekkäillä polkupyöräpuristeilla on vain ideologisista syistä halu lisätä vastakkainasettelua liikenteessä, autoviha tietysti ylimmäisenä, seuraavina kohteina potkulautalijat, jalankulkijat, koirien ja lasten kanssa liikkujat jne, jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Adaptaatio
En tiedä, lasketko minut ”pyöräilypuristiksi”, mutta itse en itseäni moiseksi voi laskea. Omistan auton, ajankin sillä joskus. Käytän myös toisinaan bussia ja kävellenkin kuljen. Joskus jopa sähköpotkulaudalla. Puristi ei käyttäisi mitään muuta kuin valitsemaansa liikennevälinettä.

Mitä vastakkainasetteluun tulee, en ole paljon joustoa havainnut autojenrakastelijoilta. Vastaus kaikkeen pyöräilyä koskevaan on kategorinen ei. Ole siinä sitten rakentava.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Adaptaatio
Lemminkäisenkadun suojatiet ovat kaikki sellaisia joiden ympärille saa vähintään pysähtyä. Täten jalankulkija on auton edessä 2-3 sekuntia sen jälkeen kun on jalkansa ajoradalle laittanut. Edes juokseva jalankulkija ei ehdi ennalta arvaamattomasti tuossa suojatiellä eteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Adaptaatio
Masa_Pasa: Samat liikkumismuodot täälläkin on, lisänä lentokoneet ja laivat silloin tällöin.
Henkilökohtaisesti en koe mitään näistä liikkumismuodoista ongelmalliseksi Turussa.
Yleensäkin vastailen vain muutamien pyöräilijöiden masinoimaan kampanjointiin ja provokaatioihin näillä palstoilla, joka vertautuu erään puolueen vastaavaan käyttäytymiseen medioissa.
Mutta nyt ketjuun ilmestyi sellainen nimimerkki keskusteluun että lopetan osaltani tähän ettei keskustelu johda virkavallan haukkumiseen, bussikuskien maalittamiseen, liikennevaloilla alistamiseen jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.