Lukijoilta

Turun Tunnin juna uhkaa aiheuttaa merkittävää vahinkoa Littoisten Verkakylän asuinalueelle

Helsinki-Turku-ratahankkeen yleissuunnitelmassa lisäraide Turun Varissuo-Kaarinan Nunna-välillä on merkitty kulkevaksi nykyisen raiteen eteläpuolella. Seuraava vaihe, ratasuunnitelman teko, jossa uuden raiteen tarkempi paikka määritellään, on parhaillaan meneillään ja maastoon sekä radan varren tonteille on jo ilmestynyt linjausta osoittavia merkkipaaluja.

Littoisissa, erityisesti Verkakylän asuinalueella suunniteltu linjaus toteutuessaan merkitsee merkittävää vahinkoa radan eteläpuolella sijaitsevien kiinteistöjen arvoon, elinolosuhteisiin, asumismukavuuteen ja viihtyisyyteen sekä Littoisten kylän kulttuuri- ja rakennushistorialliseen perintöön ja identiteettiin alueen vanhojen radanvarren rakennuksien, mukaan lukien Littoisten vanhan rautatieaseman, jäädessä uuden ratalinjauksen alle.

Mikä on ilmeinen linjaus ratasuunnittelijalle, ei ole sitä asumuksensa menettäville kuntalaisille. Saamme nähtäväksi kartat, joissa ratalinja on vedetty ja näyttää siltä, että mahdollisia vaihtoehtoisia linjauksia ei valmistella, vaikka myös Kaarinan kaupunki on omissa lausunnoissaan edellyttänyt puolisuustarkastelua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Infrahankkeissa tonttien ja asumusten pakkolunastus toimii kuin junan vessa.

Turun tunnin juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen kirjoittaa (HS 28.7.) edustamansa yrityksen tehtävän olevan muun muassa tarjota päätöksenteossa tarvittavaa tietoa päätöksentekijöille, mutta jättää sanomatta sen, että parhaillaan käynnissä olevassa ratasuunnitelmavaiheessa lisäraiteen tarkka linjaus suunnitellaan nyt vain etelänpuoleinen linjaus huomioiden.

Kaarinan kaupungin ja Verkakylän alueen asukkaiden ympäristövaikutuksen arviointivaiheessa esittämiä toiveita tai puolisuustarkastelun täydennyksessä mainittua mahdollisuutta radan haitallisten vaikutuksien minimoimiseksi ei todellisuudessa haluta huomioida.

Mielestämme nyt on tärkeää edellyttää Turun Tunnin Juna Oy sekä Welado Oy (Nunna-Kupittaa-välin ratasuunnitelman suunnitteluttajana) tutkimaan ja esittelemään molemmat pohjois- ja eteläraiteen suunnitelmat ja seuraukset riittävän tarkoin parametrein esitettynä. Vain tätä kautta valittu vaihtoehto täyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset radan varren asukkaille sekä tarjoaa päätöksentekijöille riittävät faktat järkevään päätöksentekoon.

Littoisissa

Hannu ja Niina Vahtera

Juha ja Tarja Kiesvaara

Pertti ja Katriina Aronen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
kuha
Kirjoittajien vaihtoehdossa Littoistentietä olisi siirrettävä - talojen päälle
Lisäraiteen linjaus nykyisen radan pohjoispuolelle aiheuttaisi mittavat muutokset kevyenliikenteen väyliin, Littoistentien siirtämisen pohjoisemmaksi osin mm. Hihnakadun kiinteistöjen päälle. Tämän varmaan ovat kirjoittajat itsekin linjauksesta huomanneet. Kaksoisraide tarvitaan joka tapauksessa Turun ja Salon välille tuli tunninjunaa tai ei.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kirjoittajien vaihtoehdossa Littoistentietä olisi siirrettävä - talojen päälle
Kaksoisraide tarvitaan toimintavarmuuden takia joka tapauksessa, vaikka matka-aika pysyisi samana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Meluaitakin voisi toimia
Yhdelle puolelle rakentamisen sijaan on myös vaihtoehtona leventää jossain kohdissa aluetta vain hieman molemmille puolille ja rakentaa uudet raiteet kokonaan. Sillloin rata-aluetta riittäisi laajentaa hyvin minimaalisesti.

Jos se ei onnistu, niin nykyään täytyisi muutenkin tehdä radan ja asutuksen välille korkea meluaita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
BoSkäri
Tunnin juna
Turun Tunnin juna taisi mennä jo. Media, etunenässä HS ja yle, on alkanut kutsua tunnin junaksi Tampereen ja Helsingin välistä yhteyttä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EasyGo
Vast: Tunnin juna
Tampere ohittaa Turun tässäkin hankkeessa, kuten kävi ratikan kanssa. Turku ja Tampere alkoivat yhtaikaa suunnitella raitiovaunua 1990-luvulla. Tampereella osa linjoista toimii jo, loppuja rakennetaan.
Turussa mietitään ja pähkäillään ees taas, ei saada päätettyä, juu vai ei. Kustannukset karkaa käsistä, parempi kun ei tulekaan, enää.
" Ratikka meni jo "


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.